Vad händer i Stockholm?

sicx

Trådstartare
Jag och mamma har gjort oss förtjänta av en liten paus från vardagen och ska därför till Stockholm fredag-söndag nu. Så jag är alltså ute efter lite tips om vad som händer i stan just i helgen, var bör vi gå och äta/fika, vad får vi inte missa, vad borde vi skita i och var tar vi en fantastisk drink förutom i hotellbaren?

Vi bor på Sign och tanken är att promenixa runt en himla massa. Vi gillar det mesta i både matväg och upplevelsemässigt men vill gärna gå på restaurang över medel i alla fall en kväll. Har kollat lite på Griffins och liknande, funderade även på att käka på Ramblas vid Mariatorget(?) eftersom det var jäkligt trevligt sist. Finns det något riktigt bra japanskt/vietnamesiskt/koreanskt?

Hit me med alla bra tips, tack! :D

(Tillägg: var hittar man bästa Pokémonsen alla ni som nördar i Sthlm? :angel:)
 
Senast ändrad:
Jag och mamma har gjort oss förtjänta av en liten paus från vardagen och ska därför till Stockholm fredag-söndag nu. Så jag är alltså ute efter lite tips om vad som händer i stan just i helgen, var bör vi gå och äta/fika, vad får vi inte missa, vad borde vi skita i och var tar vi en fantastisk drink förutom i hotellbaren?

Vi bor på Sign och tanken är att promenixa runt en himla massa. Vi gillar det mesta i både matväg och upplevelsemässigt men vill gärna gå på restaurang över medel i alla fall en kväll.

Så hit me med alla bra tips, tack! :D

(Tillägg: var hittar man bästa Pokémonsen alla ni som nördar i Sthlm? :angel:)

Bästa pokémons hittar man enligt uppgift vid Gamla Stans tunnelbana.

På många restauranger måste man vara ute i god tid för att få bord. Men om det finns bord kvar kan jag rekommendera Berns asiatiska, både à la carte kvällstid och den fantastiska asiatiska brunchen.

Upplevelsemässigt skulle jag rekommendera Fotografiska, som dessutom har en brunch som ska vara mycket bra (har inte ätit där själv). Såg också att det finns biljetter till flera föreställningar på Dramaten kvar.
 
Jag och mamma har gjort oss förtjänta av en liten paus från vardagen och ska därför till Stockholm fredag-söndag nu. Så jag är alltså ute efter lite tips om vad som händer i stan just i helgen, var bör vi gå och äta/fika, vad får vi inte missa, vad borde vi skita i och var tar vi en fantastisk drink förutom i hotellbaren?

Vi bor på Sign och tanken är att promenixa runt en himla massa. Vi gillar det mesta i både matväg och upplevelsemässigt men vill gärna gå på restaurang över medel i alla fall en kväll. Har kollat lite på Griffins och liknande, funderade även på att käka på Ramblas vid Mariatorget(?) eftersom det var jäkligt trevligt sist. Finns det något riktigt bra japanskt/vietnamesiskt/koreanskt?

Hit me med alla bra tips, tack! :D

(Tillägg: var hittar man bästa Pokémonsen alla ni som nördar i Sthlm? :angel:)

Och nu läste jag ordentligt också....

Vietnamesiskt - jag rekommenderar verkligen Nem Nem Quan på Åsögatan. Inget fine dining-ställe, men väldigt bra mat. Boka i förväg!

Ljunggren - har mycket asiatiskt på menyn. Går gärna dit när jag får tillfälle. Bar-bro ska vara bra också, har inte varit där själv. Ganska dyrt dock.

Ramen ki-mama längst norrut på Birger Jarlsgatan (eller en tvärgata, kommer inte ihåg), har goda nudelsoppor. Har dock inte varit där på flera år så kan ha ändrats.
 
Tack för massa bra tips @Diskurs!
Ja, det här med bordsbokning är vi ju lite sent ute med, jag brukar hoppas på det bästa och traska runt tills det finns plats någonstans, typ. Vi är ju bara 2 så förhoppningsvis kan vi trycka in oss i en bar eller ett hörn och i "värsta" fall så finns det roomservice på hotellet :D

Berns asiatiskabrunch ska jag absolut pitcha för mamma, nu kom hon visserligen precis hem från Thailand/Malaysia men med den menyn så blir det nog svårt att motstå. Det lät hur gott som helst!
 
Finns ett litet vietnamesiskt ställe på Odengatan som heter Minh mat. Väldigt gott där tycker jag.

Bäst drinkar tycker jag man tar i Skrapan på deras skybar.
 
Noodle House på Götgatan på Söder är mitt favoritställe. En vietnames som blandar in lite svenska toner.
Jättegott.. prisnivå strax över medel.
Det är inte så stort så boka bord. Dock jar jag bokat samma dag så det brukar funka
 
Arirang! Första och bästa koreanska restaurangen i Sverige. Ligger på Luntmakargatan vid Hötorget. Hyfsade priser och om ni är hungriga är definitivt bulgogin som man grillar själv vid bordet otroligt gott. De säljer även små flaskor av sin speciella arirangsås - jag har släpat med mig flera upp till Bollnäs. Suveräna för att peppa upp en stir fry eller istället för soja. :d Namul - smårätterna kan verkligen också rekommenderas särskilt böngroddarna och naturligtvis kimchi.
 
Min personliga favorit är Berns asiatiska, men kostar ju tyvärr en del. Barbro i Hornstull är bra och ganska schysst prislapp. Är väl lite Japan-asiatisk-fusion-mat. Har även goda drinkar!

Men det är löningshelg så det kommer vara mycket folk ute på stan, så bordsbokning är att rekommendera. Barbro har tex alltid obokade platser i baren, men dessa går åt fort, så bokar man inte, behöver man vara ute före kl 18 eller ställa in sig på en sen middag och det gäller de flesta bra restauranger i Stockholm. Jag bokade själv precis bord för torsdag häromdagen, det fanns bara tider kvar vid öppning eller efter kl 8.
 
Krogveckan börjar i helgen! Då kan man äta gott och billigt :D Googla det!

Allt om Stockholm har även ett kalendarium där man kan se vad som händer just nu! :)
 
Undvik Drottninggatan/Centralen med omnejd! Där finns inget ni vill ha och inga bra restauranger.
Det kommer vara högt tryck för att få plats på restauranger. Ring runt och kolla direkt idag, har ni tur kan de fått ngn avbokning. Populära krogar/restauranger lär tyvärr vara fullbokade men på vissa ställen kan man trilla in och käka i baren om man har lite tur!

Berns kommer vara kaos på söndag eftersom fashionweek drar igång då. Det är flera visningar där och massa folk i krokarna. Ska ni dit rekommenderar jag att testa lördag.
 
Och nu läste jag ordentligt också....

Vietnamesiskt - jag rekommenderar verkligen Nem Nem Quan på Åsögatan. Inget fine dining-ställe, men väldigt bra mat. Boka i förväg!

Ljunggren - har mycket asiatiskt på menyn. Går gärna dit när jag får tillfälle. Bar-bro ska vara bra också, har inte varit där själv. Ganska dyrt dock.

Ramen ki-mama längst norrut på Birger Jarlsgatan (eller en tvärgata, kommer inte ihåg), har goda nudelsoppor. Har dock inte varit där på flera år så kan ha ändrats.

Ljunggrens tycker jag är överskattat! Maten ok och servicen ngt under det. Barbro är däremot jättebra! Deras tonfisk är "mmmmmmm". Efter Barbro kan man ta en drink på Tjoget. Lite hipster-pretto ställe men avslappnad och bra service och goda drinkar! Deras barmat är också god (iaf de smårätter jag testat).
 
Ljunggrens tycker jag är överskattat! Maten ok och servicen ngt under det. Barbro är däremot jättebra! Deras tonfisk är "mmmmmmm". Efter Barbro kan man ta en drink på Tjoget. Lite hipster-pretto ställe men avslappnad och bra service och goda drinkar! Deras barmat är också god (iaf de smårätter jag testat).
Ja Ljunggren är ju ganska mycket löpande band, jag går inte direkt dit för servicen. Men jag gillar verkligen maten, och stället som sådant. Men jag tror att jag ska försöka komma iväg till Bar-bro.
 
Ja Ljunggren är ju ganska mycket löpande band, jag går inte direkt dit för servicen. Men jag gillar verkligen maten, och stället som sådant. Men jag tror att jag ska försöka komma iväg till Bar-bro.

Ljunggrens spicy tuna är GOD måste jag medge! Hade ett beroende där ett tag då jag käkade den några ggr i veckan :angel:

Nu käkar jag mest kopiösa mängder av råbiff på Tennstopet! Gillar man bohemiska "lyx-sunkhak" bör man definitivt hänga på Tennis! Där har typ inget ändrats på evigheter, inredningen är murrig bestående av hjorthuvuden på väggarna och personalen har hängt där ett x antal decennier.
Ta sedan en coctail på Erlands café så är aftonen komplett ;)
 
Jag och mamma har gjort oss förtjänta av en liten paus från vardagen och ska därför till Stockholm fredag-söndag nu. Så jag är alltså ute efter lite tips om vad som händer i stan just i helgen, var bör vi gå och äta/fika, vad får vi inte missa, vad borde vi skita i och var tar vi en fantastisk drink förutom i hotellbaren?

Vi bor på Sign och tanken är att promenixa runt en himla massa. Vi gillar det mesta i både matväg och upplevelsemässigt men vill gärna gå på restaurang över medel i alla fall en kväll. Har kollat lite på Griffins och liknande, funderade även på att käka på Ramblas vid Mariatorget(?) eftersom det var jäkligt trevligt sist. Finns det något riktigt bra japanskt/vietnamesiskt/koreanskt?

Hit me med alla bra tips, tack! :D

(Tillägg: var hittar man bästa Pokémonsen alla ni som nördar i Sthlm? :angel:)
Ska du äta tapas så är det Sthlm tapas, torsgatan som gäller... såååå gott...
Testa å säg att ni vill ha 4st för 220kr (har varit sådana erbjudande via mail). Kan verkligen VARMT rekommendera (kompisar, familj, farmor 92... alla har alltid varit så nöjda, å mätta).
Drinkar, Tiki Room --> https://www.facebook.com/TikiRoomStockholm/?fref=ts
Berns Asiatska tycker jag håller hög klass också (mat).
 
Jag har bokat bord på Ramblas på lördag, ringde för ca 1,5 veckor sedan och då fanns det inte så många bord kvar.
Den vid Hornstull brukar vara lättare att få bord på men den är inte lika bra.
Älskar Surfers men där är det ca 2 månaders framförhållning för bord en fre/lör. Dock har dom alltid bord som inte går att boka utan det är typ först till kvarn som gäller. Så kan vara värt att gå dit så skriver de upp er och ringer när bordet är ledigt. Man kan också vänta i baren och dricka några av deras goda drinkar så länge :p
Surfers finns på Regeringsgatan. De har även ett ställe i Visby.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver återhämta mig efter en tuff vår som slutade med att mitt föl dog för en vecka sedan (tänker inte gå in på vad som hände)och...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp