Vad händer med min murgröna?

Alexandra_W

Trådstartare
Vad saknar min murgröna? Det blir alltid såhär. Bladen torkar och faller av från botten. Men den växer i topparna, är tät och fin där och skjuter skott.

IMG_20200521_165319.jpg
 
Kanske för torr luft? Jag duschar min med blomspruta flera gånger om dagen och den verkar gilla det.

Kanske, jag har torr luft. Men den bor ovanför etr öppet akvarium. Går tyvärr inte duscha den där, då förstör jag tapeten.

Men borde inte skotten/ändarna må dåligt då med?
 
Den ska inte bo inne i ett torrt hem helt enkelt. Sen är den väl smart nog att offra bladen i de delar som är mer vedartade så att den kan prioritera tillväxt och en chans att ta sig till bättre miljö i andra änden. :idea: Det är ytterst sällan man ser en välmående murgröna i en modern bostad, tycker jag.
 
Den ska inte bo inne i ett torrt hem helt enkelt. Sen är den väl smart nog att offra bladen i de delar som är mer vedartade så att den kan prioritera tillväxt och en chans att ta sig till bättre miljö i andra änden. :idea: Det är ytterst sällan man ser en välmående murgröna i en modern bostad, tycker jag.
Som @Sassy sa. Jag tycker också att murgröna är jättesvår inomhus och har aldrig haft en fin. Kanske i badrummet?

Jag tycker den här vintern har varit hemskt torr. Jag själv har mer eller mindre börjat krackelera pga torr luft och har fått torreksem. Alla orkidéer har varit megadeppiga och fick flytta in i badrummet med vippjasminerna, ingen trivdes i inomhusluften. Jag har aldrig behövt vattna mina citrusträd så mycket som den här vintern (men de mår bra iaf).
 
Hur pass fuktigt behöver de då?
Och kan de om de får fuktigare återhämta sig från läget den är i nu om den får mer fuktighet?

Jag har tyvärr TORR inomhusluft på vintrarna. Det är därför den bor över akvariet.
Men då räcker uppenbarligen inte det. Jag kan ju ge den en luftfuktare i närheten men räcker det så att säga? Och ffa så kommer bladen bli normala ens om den hamnar i tropikerna eller kommer den ändå se ut sådär?
 
Badrummet går tyvärr inte. För litet, utan fönster och dessutom en fantastisk ventilation, så de är bara fuktigt där korta stunder.

Ironin är att jag har luftväxter som frodas, sådana som tar fukt från luften. Jag trodde de skulle döden dö men nix.

Som bonus har ni svarat på varför orkidéer inte fungerar för mig här. Innan flytten hade jag en massa välmående orkidéer. Efter flytten dog alla. Inkl de nya jag köpte. Tänkte det var nåt med vattnet men då är det löst med..
 
Jag är totalt oduglig när det gäller växter och ännu sämre på att sköta om dem, men har två murgrönor i olika rum och de är de av mina växter som är finast.
Har inte särskilt fuktig luft, åtminstone inte i det ena av rummen och de får vatten en gång i veckan bara.
Det kan inte vara tvärtom då, att du ger lite för mycket vatten i kombination med att den hänger över ett fuktigt akvarium?
 
Jag är totalt oduglig när det gäller växter och ännu sämre på att sköta om dem, men har två murgrönor i olika rum och de är de av mina växter som är finast.
Har inte särskilt fuktig luft, åtminstone inte i det ena av rummen och de får vatten en gång i veckan bara.
Det kan inte vara tvärtom då, att du ger lite för mycket vatten i kombination med att den hänger över ett fuktigt akvarium?

Jag har en luftfuktighet på 23% så jag tror nog tyvärr gissningen om för torr luft är helt korrekt. Normal luftfuktighet inomhus är ca 40%. Fuktigt I luften känns det inte förrän väldigt höga nivåer av luftfuktighet.

Den får lagom med vatten vilket också stöds av att den i ändarna växer så det knakar. Tyvärr, hade varit enkelt om det varit för mycket/för lite vatten som var problemet - då kunde man lätt åtgärdat det.

Min förra murgröna (på samma ställe) fick jag spinn på. Och det händer tydligen också lättare vid torr luft. Bah... Jag vill haaa murgröna damnit
 
Jag har 45-50% luftfuktighet hemma numera (mina luftrör bråkade med vinterns inomhusluft så jag köpte en luftfuktare till varje rum). Nu har jag ingen murgröna längre, men många ormbunksarter och andra kräsna växter som helt slutat ha torra bladtoppar och liknande. För mycket fukt i luften går inte att få inomhus för den typen av växter (däremot kan man ju övervattna rätt många av dem).

Murgröna verkar vara lite beroende av vilken variant det är också, men testa att hänga ut den i skuggan under sommaren och se om den bättrar sig. Eller skaffa en lite mer förlåtande växt, tex vaxranka verkar klara sig mycket bättre (jag har några hoyor som verkar anpassa sig till precis vad som helst också, medan andra är primadonnor deluxe). Amazoncissus är också en riktigt dålig idé om man har det torrt inne...
 
Som bonus har ni svarat på varför orkidéer inte fungerar för mig här. Innan flytten hade jag en massa välmående orkidéer. Efter flytten dog alla. Inkl de nya jag köpte. Tänkte det var nåt med vattnet men då är det löst med..

Jag fick också nyligen svar på varför alla mina orkidéer dog, eg torr luft. Jag har haft hur många som helst och skött dem enligt konstens alla regler och de dog ändå en smärtsam död. Nu har jag tyvärr bara ett stort fönster i sydväst så gissar att de inte skulle trivas där ändå även om det inte är lika torrt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 444
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·
Trädgård & Växter Köpte en elefantöra i våras, den började ganska snart efter att jag tagit hem den att sloka och tappa blad. Under sommaren verkar den...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: MCP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp