Vad händer nu då??

Sv: Vad händer nu då??

Har nog inte blandat ihop något...


Egenmäktighet med barn är när någon skiljer barnet från den andra vådnadshavaren utan dennes samtycke.

"Egenmäktighet med barn innebär att någon obehörigen skiljer ett barn under 15 år från den som har vårdnaden om det, förutsatt att gärningen inte utgör brott mot frihet.

Det utgör även egenmäktighet med barn om en av vårdnadshavarna vid gemensam vårdnad utan beaktningsvärda skäl bortför barnet.


Ja.. kanske socialtjänst i två kommuner gjorde fel vid sina utredningar när min f.d sambo behöll våran gemensamma son utan att vi hade kommit överens om det? (tre veckor)
Man får inte göra hur man vill bara för man har gemensam vårdnad!
 
Sv: Vad händer nu då??

Nu blandar du äpplen och päron.

Att förflytta sig med ett barn ( dvs åka utomlands eller resa bort ) är inte detsamma som att hålla barnet i sitt hem där barnet också bor ..

Har svarat i ett nytt inlägg... är ännu inte helt bekant med bukefalos. Ny medlem.
Får träna lite.. :)
 
Sv: Vad händer nu då??

Vilken hjälp finns att få, och från vilken instans, om barnet hålls från skolan?
Är det polisen? Socialen? Någon annan?

Skolan i pappans kommun har sagt att sålänge det inte är beslutat att pojken kommer bo kvar hos sin pappa (och alltså i kommunen) så kommer de inte skriva in honom i skolan där. Boendefrågan kommer tas upp i rätten i slutet av mars, och alltså kommer det innebära att pojken kommer vara borta från skolan i ytterligare minst 6 veckor (han har redan missat två veckors undervisning under tiden han bott hos sin pappa).
Han har fortfarande sin plats kvar i den gamla skolan, i min systers kommun, och kan alltså börja där igen vilken dag som helst.

Om då pappan fortfarande vägrar släppa ifrån sig pojken, visst är det då att hindra pojken från att fullfölja sin skolplikt? Det måste ju vara olagligt, eller?
 
Sv: Vad händer nu då??

Jag har inte skrivit någonstans att ena föräldern kan göra som den vill vid gemensam vårdnad =/

Däremot har jag skrivit att det inte per automatik blir egenmäktighet med barn från ena dagen till den andra då en förälder inte lämnar ett barn ( utan behåller i hemmet ) på överenskommen dag.

boccia:


Kontakta alla instanser och hör efter. Det känns som om detta kommer stå fadern dyrare i det långa loppet iom att det är han som hindrar barnet från skolan, mamman osv ..
 
Sv: Vad händer nu då??

Idag kom beskedet vi har väntat på , pojken ska bo hos sin mamma (visserligen bara interimiskt beslut, men det känns ändå väldigt, väldigt bra idag) :)

På måndag får han börja skolan igen, och kommer få hjälp att ta ikapp det han misat under de veckor han hållts från skolan av sin pappa.
Är dock lite irriterade på kommunens agerande... Skolan i hemkommunen anmälde ju till skolverket att pojken inte gick i skolan, och skolan i pappans hemkommun ansökte om en överflyttning till den skolan. Skolverkets svar var att skolgången skulle ske i den skolan som pojken var inskriven i, dvs i sin hemkommun, och skolverket uppmanade även den kommunen att utdöma ett vitesförläggande till pappan, som höll pojken ifrån skolan. Detta har dock inte skett, och dessutom har det kommit fram att skolan i pappans kommun skrivit in pojken där, helt tvärtemot skolverkets beslut....

Nåja, det viktiga är att pojken är där han vill vara (han grät av lättnad när han fick veta att han skulle få bo hos sin mamma, och han har vid varje samtal med socialarbetare sagt att han vill bo med sin mamma och att han inte känner sig trygg hos sin pappa)
Jag blev själv rörd när jag fick veta beslutet, och mina ögon var inte helt torra kan jag avslöja. ;)
 
Sv: Vad händer nu då??

Vad skönt att läsa att han är hemma igen:)
Hoppas det löser sig helt nu och att han blir fast boende hos sin mamma:)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 288
Senast: Tassa
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 383
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp