Vad hände, hur gick de?

Sv: Vad hände, hur gick de?

Menar du på att det var låg klass på hästen som förolyckades och/eller att den var för dåligt tränad för uppgiften?

Den berörda hästen var placerad tvåa i starten innan för ett par veckor sedan. Löpet i sig var av låg klass vilket i sig inte har något med saken att göra. Det är oftast de bästa hästarna som råkar ut för skador som denna. Det finns ett uttryck: Speed kills och det gäller även inom hästsporten. Desto fortare det går desto farligare är det! Det är väl också en orsak till att travarna är mer skonade, det går långsammare...

Senast ändrad av en moderator:

Man behöver ju inte diskutera specifika hästars träning men ÄR det vanligt att hästar inte är tränade nog och att det händer pga det:confused:

De för dåligt tränade hästarna brukar bli trötta och dra ner tempot 400 kvar och på så sätt var chanslösa att få med sig pengar hem. Det är upp till jockeyn att bedömma om hästen är trött eller ej. Naturligtvis är det lättare att en trött häst trampar snett eller liknande men de flesta av de olyckor som sker är just rena olyckor och inträffar sällan på upploppet som denna.

Tyvärr inte fälttävlan heller!
Vad kan vi göra?

uppmana svenska ridsportförbundet/svensk galopp/atg(?) att marknadsföra galoppen bättre, komma ut med bättre information i form av häften, flygblad, "galoppkvällar" etc. Det här med ung galopp är ju en toppenidé som får fler unga människor att engagera sig i galoppens värld och de kan i sin tur dra med sig fler intresserade människor. Tyvärr är ju galoppsporten relativt liten i sverige, om man jämför med exempelvis travet. Frågan är ju varför intresset är såpass litet?

uppmana svenska ridsportförbundet/svensk galopp/atg(?) att marknadsföra galoppen bättre, komma ut med bättre information i form av häften, flygblad, "galoppkvällar" etc. Det här med ung galopp är ju en toppenidé som får fler unga människor att engagera sig i galoppens värld och de kan i sin tur dra med sig fler intresserade människor. Tyvärr är ju galoppsporten relativt liten i sverige, om man jämför med exempelvis travet. Frågan är ju varför intresset är såpass litet?

intresset kanske är rel. stort, men det finns t ex inga galoppbanor norrut;o

intresset kanske är rel. stort, men det finns t ex inga galoppbanor norrut;o

Precis tycker helt klart att galoppen är intressantare än trav, men det finns ju inga banor norr om stockholm:cry:
För att få galoppen att bli mer folksport så krävs det fler banor över hela sverige.

Precis tycker helt klart att galoppen är intressantare än trav, men det finns ju inga banor norr om stockholm:cry:
För att få galoppen att bli mer folksport så krävs det fler banor över hela sverige.

precis! tror jättemånga fler skulle bli intresserade om det fanns fler banor(men dock så krävs fler intresserade för att det ska bli fler banor.. hah)

jag försöker febrilt få öve rmin pappa och farbror till galoppen då dom har varit och är väldigt insatta i trav, även om dom itnekannågot om hästar. men ja dom spelar än del, fabbron min hade en häst i tränign hos nån tjej som blåst ehonomtotalt osv.

och anledningen säger dom, till att dom inte tycker det är lika intressant med galoppen är helt enkelt att det inte är lika mycket pengar att eventuellt hämta =/

jag försöker febrilt få öve rmin pappa och farbror till galoppen då dom har varit och är väldigt insatta i trav, även om dom itnekannågot om hästar. men ja dom spelar än del, fabbron min hade en häst i tränign hos nån tjej som blåst ehonomtotalt osv.

och anledningen säger dom, till att dom inte tycker det är lika intressant med galoppen är helt enkelt att det inte är lika mycket pengar att eventuellt hämta =/

Men det är lättare att hämta några pengar! Det är enklare för en galoppör att tjäna in havren än för travarna. Men visst travarna har nog fler "miljon-löp".

ja jag försökte oxå förklara det.

men ja duvet gubbar. domkan ju inte ta in en annan synvinkel eller hujädamje kanske ändra sej lite =)
inte för att om måste sluta spela på travet men haha! had eju vart kul att ha med någon till banan eftersom jag itne ha rnågra hästintresserade vänner =/

Liknande trådar

Ridning Hej, jag rider på ridskola och senaste lektionen så fick jag rida en häst som är seg och ganska envis. Och fler gånger under lektionen...
Svar
3
· Visningar
866
Senast: Emma-pemma
·
Övr. Barn Nu har topplocket gått här och jag behöver er hjälp och reda i om jag är orimlig eller inte. I början av mars gick ett pingisrack... 2
Svar
28
· Visningar
2 930
Senast: Badger
·
Övr. Barn Någon mer som har barn som vägrar gå till skolan? Hur hanterar ni det? Sonen skolkar konstant och gör allt för att inte komma till...
Svar
9
· Visningar
1 037
Senast: cherie
·
Utrustning När jag jobbade i stall för 10+ år sedan så tyckte jag att Mountain Horse ridkängor i denna modell Var oslagbara under den varma delen...
Svar
1
· Visningar
241
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka