Sv: Vad händer då man tippar bäckenet?
kl
Blandar mig oxå in i diskussionen.....tankar baserat på praktisk erfarenhet.....
Som jag ser vinklingen av bäckenet- "kisseriet i pannan" (uttrycket gillar o andvänder jag själv

) så blir detta en drivande hjälp, utan att trycka undan ryggen på hästen.
Bakbenen drivs då mer inunder kroppen-övertramp men för att vara samlande behövs mer schwung och vinkling för att bära och där kommer väl det som är svårt....svårt att kunna ta till vara på b.benens arbete. (ett annat ämne som jag ej går in på)
I tråden pratas det om muskler som "skall" och "inte skall" andvändas och det aktar jag mig för att blanda mig in i då jag inte har advekat utbildning så det får bli mina egna funderingar runt detta......
Man pratar ibland om "bålstabilitet" som inte e.g finns per deffinition men för mig betyder just att vinkla bäckenet för att kunna förstärka och kunna arbeta med bålens muskler-mage och rygg som kan deffiniera just "säte" där man kan påverka samling genom halvhalter-mage eller drivande-rygg.
Just kordinationen mellan dessa sätes muskler är för mig vad som är "ryttarkänsla" och "timing".
(teckena betyder rygg..front hö)
Vid svankning ) - blir följsamheten gentemot hästens rörelser väldigt stumt och enligt mig så trycker man mer undan ryggverksamheten på hästen och lodrät rygg l - utan att vinkla bäckenet så kan man inte inverka optimalt, bäckenet kan tom "rulla" dvs utan bålstabilisitet och slutligen tvärtemot svankning men inte lika mycket...ett vinklat bäcken { - där man med sätets timing tom kan få kadens i trav som med samling och diagonal hjälpgivning blir passage

eller balanstrav om samling-rygg inte e med
Sen beroeende på hur stor gång och ryggverksamhet på hästen så arbetar varjefall mina muskler i överskänkeln-insidan av lår för att INTE finnas mer i luften än i sadeln eftersom jag tappar inverkan.
Nu sitter jö jag på en häst som jag måste inverka mest varje steg för att kunna balansera-samla...kanske skillnad på en häst som är annorlunda byggd eller inte har stora gångarter men i min värld beroeende på svävmoment, gångart mm så ska ryttarens plats vara i sadeln och inte i luften och då andvänder jag kramningar överskänkeln utan att "krampa" för att behålla min position i sadeln och följa svävmomenten.
Hmm...vad långt det blev...absolut mitt rekord-längsta inlägg nånsin

.......lite svammlande kanske om man inte kan följa mina tankebanor.