Bukefalos 28 år!

Vad har din häst för täcke? HT/VT 15/16

Catrool

Trådstartare
Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0.

Löven blir gula på träden och de nakna sommarhästarna börjar sakta försvinna och ersättas med... ? Vad har din häst för täcke på sig just idag och vad är det för väder?

Extra info så som typ av häst, inne/ute och sysselsättning är också uppskattad tilläggsinformation :)
 
Senast ändrad:
Jag kan börja :)

Precis stallat in hästarna från betet så nu går de ute om dagarna och sover inne på nätterna.

I dag är det 12 grader mulet och lite blåsigt.

Min P.R.E går just nu ute med eksemtäcke och ofodrat amigo regntäcke över.
Mitt halvblod som är pensionär går ute med ett ofodrade amigo regn.
 
Båda mina har idag på sig ofodrade amigo. Ett 18 årigt varmblod och en 9 årig islandshäst.
Dock ska jag ta av dom täckena så fort jag kommer till stallet. Islandshästen har bara täcke vid ihållande regn denna årstiden. Varmblodet har täcke vid regn och på nätterna, hon är lite frusen av sig.

Dom går fortf ute dygnet runt, hoppas på att vädret ska hålla i sig så dom kan fortsätta med det september ut iaf!
 
Min har under helgen haft ofodrat Rhino med halvhals. Det har regnat en del. 14-15 grader. Ett 23 årigt halvblodssto som går in på nätterna sedan månadsskiftet.Blir det lite bättre väder får hon Haglunds regn/flugtäcke.
 
Här är det inte höst på länge, mina får gå på bete en månad till, antagligen utan täcke. Men jag är så fascinerad av hur olika det är i detta landet, fantastiskt.

Jag hade kunnat ha ofodrade regntäcken på, men har slutat använda det eftersom jag tycker mina hästar blir så kalla över ryggen när det regnar då. Någon annan som upplevt det?
 
Min går fortfarande naken ute, har en 20+ fjording som är halvklippt, sover inne och som motioneras ca 3-4 gånger per vecka. Ska mycket till innan hon fryser, täcke är enbart för min egen bekvämlighet.
 
Har stått inne nattetid ca 2 veckor. Vid nederbörd har hon regntäcke på sig annars naken. Har varit rätt bra väder här så har inte behövt täcke bara några få antal ggr.
Ikväl börja det spöregna, himlen öppna sig och blåsigt. ca 13 grader ute. Hästen stod i regnet max 30 min naken, gick och tog inne henne. Hon var ganska kall, skaka lite men stenhårda muskler. Hon hade visst fått kallt på denna korta stund.
Vet att hon är otroligt känslig för kyla men blir förvånad varenda gång ändå hur snabbt hon blir kall.
 
Min går ute dygnet runt och är naaaken. :laugh: Är väl mellan 8-20 grader iaf den här veckan.

Han är en fem årig korsning (varmblod - fjording/knabstrupper) med tunn päls och håller på att bli inriden nu 4ggr veckan.
 
Nordis 5 år, vanlig vardagsridning, än så länge oklippt. Ute dygnet runt om det inte spöregnar (för då går kkompisarna in...):

Naken.
 
9 årig PRE/fbl valack, naken just nu, har haft ofodrat regntäcke på sig de dagar det öst ner. Sover inne året om, idag ca 18 grader med 11m/s vindar. Oklippt än så länge, vill få lite mer lurv innan jag klipper i år
 
Naken häst idag, och det har varit blandat väder både regn och solsken. Vid extrema väder ryker regntäcket på, ofodrat från Charlies.
 
Tre SWB på lösdrift. Mamma 25 och döttrar på 4 och 5. De har en stor härlig ligghall samt skog i hagen och brukar inte behöva täcke ännu. Gammeltant fick ofodrat regntäcke i slutet av september förra året vilket var ovanligt tidigt. Hoppas det kan vänta till oktober i år, hon använder ligghallen mer nu än vad hon gjorde för ett år sedan.
 
  • 19 åring
  • SWB
  • Hopphäst på hobbynivå
  • Står i varmt stall
  • Oklippt (i dagsläget)
  • Går beroende på väder i gräshage med kompis och mindre grushage själv när det är risk för leråker i gräshagen.
Just nu har han väll någonting mellan inget och 50g regntäcke/o-fodrat regn med eller utan hals (erkänner skamligt att jag gillar halsar för att slippa leran :o). Täcket åker på vid regn eller risk för regn, i alla fall så länge det finns chans för varma dagar.

Men kommer troligtvis gå över till ett 100g utetäcke (amigo 1200D) med fodrad hals så snart det blir lite kallare. Köpte precis ett nytt exakt lika dant som han fick hösten 2013 då det vart trasigt/mördat/slaktat etc förra våren. När stallkompisarna skulle till str**sber*s igår och jag visste att de hade kvar ett 155 i rätt färg mot halsen var det bara att passa på. Det täcket brukar vara användbart från höst till tidig vår så länge det inte blir snöstorm typ. Har haft milda vintrar och med innetäcken samt möjlighet till att sätta på liners gör det minst sagt flexibelt.
 
Hösten har nog gjort sitt intåg även i mina trakter (trots att det snackas om fin-väder nu till veckan!) : temperaturen har legat på runt 11-14 grader nu i helgen, med blåst och en del regn. I skrivande stund är det 9 grader enligt termometern, så det verkar inte sjunka så långt på nätterna ännu iaf. Min häst går nu naken, efter att ha haft (flug)täcke hela sommaren lång.

Fjordhäst
17år
Oklippt
Isolerat stall på nätterna, ute i hage på dagarna.
Under svajig igångsättning (har vilat i nån vecka nu, igen, och veckan innan jobbade vi mest på respekt och fokus från marken), så den där motionen är lite svårgraderad. Står på minimibehovet av MJ, proteiner osv då han är under långsam och långsiktig bantning (i skrivande stund ser det rätt bra ut med hullet som sådant, med undantag för den fördömda mankammen).
 
Mina går fortfarande ute dygnet runt. Slängde på ofodrade regntäcken för första gången för ett par dagar sedan när det skulle regna väldigt under natten, annars går dom nakna. Har en welsh på 4 år och en new forest på 23. Håller till i södra värmland :)
 
Min går ute dygnet runt, det var ner mot 5-6 grader under natten så hon har 100 gr amigo regntäcke på sig. Blir egentligen för varmt under dagen när temperaturen stiger, men hon har haft problem med ryggen så jag är livrädd att hon blir kall. Sv halvblod, tränas 5-6 gr/v
 
Hösten är här, det är mörkt om kvällarna och på nätterna börjar temperaturen gå under 5 plus och snart mot 0.

Löven blir gula på träden och de nakna sommarhästarna börjar sakta försvinna och ersättas med... ? Vad har din häst för täcke på sig just idag och vad är det för väder?

Extra info så som typ av häst, inne/ute och sysselsättning är också uppskattad tilläggsinformation :)

D-ponny sto 22 år, på bete dygnet runt månaden ut. Klippt bog/hals. Naken. Varierar mellan upp till 20 grader o sol dagtid till regn och typ 5-6 grader nattetid.
 
Min häst är så omständig! Ena dagen överlycklig över att slippa värmen o nästa dag hutter hutter. Övervuxen connemara på 11 år, typ under igångsättning. Bor på slätten i Skåne i ett riktigt blåshål så det är till 90 % blåsten som avgör täcke.

Han är iaf spårklippt första vändan o de har haft ofodrat täcke på sig en kväll hittills. Tänkte försöka ha honom utan täcke så länge som möjligt för han gillar det eg inte men han kommer spår klippas regelbundet hela vintern som vanligt.
 
Här uppåt Sundsvall börjar det bli riktigt kallt om morgon och kväll. Idag var det bara fyra frader vid utsläpp och båda fick 100gramstäcken på sig. Ena hästen är en connemara, helklippt men behöver klippas igen, tävlas Msv-dressyr. Den andra är en tunnpälsad ridponny på fyra år som är lite tunn och muskelfattig över ryggen än.

Är glad att jag själv släpper ut och kan avgöra vilket täcke som ska på under dagen. Har ganska ofta möjligheten att ta av täcken under dagens varmaste timmar och sen lägga på igen. Brukar släppa ut vid 5-6 och de kommer in vid 20-21.
 
Min 4-åriga welshponny av cobtyp går fortfarande ute på betet dygnet runt och tanken är månaden ut, sen blir han inne på nätterna.
Han har just nu långvila pga höggravid matte.

Han är oklippt och går med ett ofodrat Amigo regntäcke. På dagarna har vi väl en 20 grader och på nätterna så dyker det ner till 5 grader.
Han är något känslig för kyla/regn, så därför får han ha på sig sitt ofodrade nu. Det har regnat till och från här senaste dagarna/nätterna och han verkar klara sig fint med det täcket.
Jag hoppas vädret håller sig fint månaden ut så han kan gå ute dygnet runt, men här blåser det satan på hösten/vintern så det är lite det som avgör. Han har en kompis på betet och vill den ägaren ha in tidigare än månadsskiftet så får han också stallas in nattetid.
 

Liknande trådar

Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 181
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 008
Senast: Martenix
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
853
Senast: Gimlan
·
Utrustning Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler...
43 44 45
Svar
883
· Visningar
67 484
Senast: Coolfrees
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp