Vad har din häst för täcke just nu? Sommar!

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? Sommar!

ja det finns olika, en för "vanlig" ohyra och en för broms. Kommer inte ihåg vad de heter, bremsen eller ngt för broms - kommer inte ihåg den andra - ska titta på burken ikväll - får återkomma : )

Mina hästar går ute dag o natt året runt, får går in vid dåligt väder.
Dom går även nakna året runt, förutom om dom är svettiga och det är minus grader..

Idag har min häst ett ofodrat regntäcke, det är ca 10 grader mest sol och blåser mycket.

Går utan täcke. Ute dygnet runt sedan förra veckan.

Vad har din häst för täcke just nu?
Inget.

Hur är vädret?
Molnigt, lite sol ibland. Nästan vindstilla. +13.

Är den inne eller ute?
Alla tre är ute i varsin gräshage.

Men fy på dig, du som har tävlingshästar och allt. tänk om de fryser och blir kalla i musklerna :mad:

:D

*kl*

Våra går ju nakna även på vintern och det är ingen skillnad nu på sommaren. Än behöver de inte heller sina flyweil och har inte varit i behov av att smörjas något heller. Men när flugorna börjar bli för jobbiga mot ögonen har båda två lädergrimmor med flyweil i läder, stoet med otaliga ludd på eftersom hon får skav oavsett material på grimman. De brukar dessutom behöva smörjas vid juvret/skapet och framme i bringan med någon mjukgörande kräm, dock inget giftigt utan oftast equie-kräm som är gjort på typ vete. Stoet behöver dessutom smörjas i karlederna som blir torra på sommaren.

De switchas mot fästingar. Kanske hjälper de även till viss del mot knott men absolut inte tillräckligt utan pållarna får alltid gå in på kvällen när de blir för irriterade.

Blinningar har vi inte så mycket så att det brukar störa. De värsta dagarna får de går över till vinterhagen (peppar peppar ta i trä så påverkades de inte negativt av det vad gäller mask utan lämnade både helt fria "kolla masken") där de ställer sig under regnskyddet i skuggan och där finns inga blinningar. De är lite för korkade för att gå in i skogen mot blinningarna i sommarhagen tyvärr :o

Men än har vi inte en endaste blinning här (mitten av halland), menar ni resten av hästsverige att de redan kommit? Inte ens blinninghålan nr 1 vår ridanläggning visade upp en enda på helgens hopptävlingar...

Men än har vi inte en endaste blinning här (mitten av halland), menar ni resten av hästsverige att de redan kommit?

Nä, inte blinningar. Men mygg, knott, fästingar och ett par andra äckelpäcklar som suger blod och lämnar knottror över hela min ena häst... :crazy: Den andra, som inte är allergiker, klarar sig än så länge "rätt så bra" - men hon såg bra irriterad ut häromdagen. Stod och sparkade och hade sig... :(

Jag har inte hittat något medel som funkar bra här iaf...

Men fy på dig, du som har tävlingshästar och allt. tänk om de fryser och blir kalla i musklerna :mad:

:D

:o:o
Ja jag vet skäms på mig, de borde väl ha haft fodrade regntäcken eftersom det var molnigt(:crazy:)

Dessutom dressyrtränade jag för 1½ timme sen och kräket gick väldigt bra trots att hans muskler borde varit stela och styva eftersom han frös så i hagen (not).

Jag som ville skylla på att han var stel för att kunna övertäcka.:rofl::rofl:

Men men nu gick inte det då måste jag ju anpassa mig efter hästen....SUCK:p

Nu står han dessutom otäckad i stallet med 15+ och svetten har torkat för länge sedan. Stackars min LAGOM varma häst!

Jodå, de har vi med, än så länge i små mängder dock. Men jag tyckte det var så mycket tal om blinningar.

Just nu står de i stallet allihop. Kallstall med fönstren borttagna. Nyss var det 11+ i stallet men jag tror det kommer gå ner till 8+ som lägst i natt. Ute är det 3+ och det går nog inte ner så mycket mer.

Häst1 Rambo Summer Sheet, bomullstäcke.

Häst2 Eclipse Bävernylontäcke.

Häst3 Fintack Bomull eller Bävernylon täcke, kommer inte ihåg vilket det är. Han har alltså INTE två täcken på sig.

Idag har min häst ett ofodrat regntäcke på sig, det är ca 8 grader nu men ska bli runt 11 grader, de är mest sol och blåser lite.

kl

Hästen har gått naken i flera veckor nu, bara flugtäcke ibland på kvällarna.

Hon är en tävlingshäst, och går ute 9-21 alla dagar, och vet ni vad? Hon mår toppen, och fryser inte alls!! ;)

Diana

ja det finns olika, en för "vanlig" ohyra och en för broms. Kommer inte ihåg vad de heter, bremsen eller ngt för broms - kommer inte ihåg den andra - ska titta på burken ikväll - får återkomma : )

Okej, ja gör gärna det!

KL

Idag har min pålle ett 100g regntäcke, som jag inte skulle vilja påstå blir mkt varmare än det ofodrade.. Så det handlar mer om att det ligger bättre faktiskt. Det är ca 9grader, men blåser sviiiinkallt, inte alls skönt :crazy:

KL

Just nu står de i stallet. 11+. Vädret är blandat sol och moln ca 14+ ute. I natt är det risk för frost så jag tror temperaturen i stallet kommer väl sjunka till mellan 5 och 8 plus.

Häst1 Rambo summer sheet bomullstäcke.
Häst2 Eclipse bävernylontäcke.
Häst3 Finntack bävernylon/bomullstäcke.

Min känsliga och bortklemade kille går ute dygnet runt utan täcke. Han går runt och betar så är inte det minsta orolig att han ska frysa även om det ibland blir lite kallare under natten. Är det risk för regn och kallt får han ha på sig ett fleecefodrat regntäcke på natten av den enkla anledning att han har problemrygg som jag helst inte vill ha stel vid ridning.

Häst 1:
Regtäcke just nu i skrivande stund
Våfeltäcke inne och tjockare täcke när det behövs

Häst 2:
Regntäcke + flecetäcke just nu i skrivande stund
Bomullstäcke inne men tjockare om det behövs

I skrivande stund är det ca 15 grader kanska lite varmare nu har inte tittat på termumetern sen imorse

*kl*

Våra går ute mellan ca 8-21 nakna nu och har gjort i det några veckor. På kvällarna när det är mycket knott och sånt har vi flugtäcke på dem. Är det riktigt regningt och blåsigt får de ha regntäcke, men de trivs allra bäst nu utan något alls, speciellt unghästen hatar att ha täcke på sig:bump:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
451
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 184
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 635
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka