Vad har din häst för täcke just nu? Sommar!

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? Sommar!

Just nu står de i stallet alla tre. Det är ca 12+ i stallet och 8+ ute, tror det kommer sjunka till 8+ inne respektive 4+ ute i natt. De har varsitt HW Amigo Summer Sheet ljusblått bomullstäcke.

idag hade min häst ett ofodrat regntäcke på förmiddagen men hon skakade och frös så hon fick gå in och äta lunchhöet och få på sig ett fleecetäcke sen fick hon gå ut igen med ett fleecetäcke och ett regntäcke (med som ett bomullsfoder i) på sig.
Det regnar, är ca 6+ grader och blåser liite.

Idag chokade jag mig själv.

Det har varit regnigt till och från hela dagen ganska blåsigt och 2+ vid 8.00 och 4+ nu vid 13.00.

Imorse viste vi inte riktigt hur soligt/varmt det skulle bli så jag ville inte sätta på för tjocka täcken. Alla har gräs i sina hagar som de kan äta för att hålla värmen.

Så trots att det var 2+ (!) fick de på sig:
Häst1 HW Rambo California 100g utan hals.
Häst3 HW Amigo turnout light 0g med en ofodrad hals.

Sen när vi tog in dem nu vid ett var den första varm under och den andra lagom. Så de har inte frusigt och det var tur de inte fick tjockare täcken på sig. För det behövdes inte!

I stallet är det 8+ så 1 & 3 står nakna och 2 har ett HW Amigo Summer Sheet bomullstäcke.

Det finns hopp för mina hästar också om att få en lagom varm framtid:rofl:

*kl*

Idag är det bara 4+ och regnar:eek: Så två har sina 100 gr regntäcken och den andra har ett fleecefodrat regntäcke på sig.

Pollan har just nu ett HW Rhino regntäcke på sig, men det ska snart ut och bytas mot ett bomullstäcke.

Väder: Molnigt, väldigt blåsigt och inte jättevarmt :crazy:

Min pålle har just nu ett grönt insektstäcke från Domani, men ska snart övergå till eksemtäcke från Boett.
Jag tycker att det täcket är rätt bra både för hästar som har och inte har eksem.

Idag har min häst ett fleecetäcke + ett regntäcke med bomullsfoder på sig ute i hagen det är ca 6 grader och blåser och regnar lite då och då.

KL

+6 grader, ihållande småregn och trist och rått ute idag. Inte blåsigt dock.

Fullblodet i full sommarskrud har haft ofodrat regntäcke HW amigo på sig. Hade själv insläppet och han var glad, torr och lagom varm under täcket vid intag.

Naken inne.

Vad har din häst för täcke just nu?
2 st har bomullstäcke, den 3e ett tunt termotäcke, kanske 100g.

Hur är vädret?
Molnigt, 4 + och svag vind.

Är den inne eller ute?
Inne i kallstall ca 9+.

Just nu står min häst i hagen naken men med en flughuva:D
Börjar de regna så brukar vi gå ut och sätta på tunna regntäcken.
Just nu är det sol och lite tunna moln och omkring ca 15 grader.

Kallblodstravaren och russet inget, varmblodstravaren har ett finn-tack stalltäcke som är ganska tunnt på sig.

Hur är vädret?
Kallt och frosten kommer snart.

Är den inne eller ute?
Alla är ute.

Nakna sedan slutet av Mars. Gått på bete sedan mitten av April.

Södra Sverige, gött väder och friska hästar = inget täcke;)

Vad har din häst för täcke just nu? När det är varmare än 10+ går han naken ute. Annars har han det här regntäcket.
Inne har han ett tunnt bomullstäcke på nätterna. Eventuellt utan täcke om det är varmare.

Hur är vädret? Det är runt 15-20 grader på dagarna.

Är den inne eller ute? Ute på dagen, inne på natten.

Vad har din häst för täcke just nu? Lurvpäls :love: = naken

Hur är vädret? 15 -20 grader

Är den inne eller ute? Ute 7.00-15.00

ute dygnet runt utan täcke. Är det mkt flugor o så ett flugtäcke. MEN inte om jag tror att det kan bli regn dåm får han gå naken annars blir det ju kallt o ha ett blött täcke.
just nu är vädret bra. sol ca 15+ blåser lite gran men inte massor.

Mina går nakna idag...dom fick slippa flugtäckena idag...fick spraya in dom i insketsspray ist:angel: Hemskt mycket insekter och mygg:eek::(

Hur är vädret?

Sol:)...runt 18 - 20grader...

Är den inne eller ute?

Dom står inne på nätterna, men tänkte låta dom gå ute helt i början av juni...

Min häst går med flugtäcke för att skydda mt bitande saker. sugande kan ajg ej hjälpa mot mer än att man smetar på hästen så de håller sig borta så mkt som möjligt.
Jag duschar även min häst rätt ofta sommartid.. svett som torkar är ett av de största bovarna till varför mygg älskar hästar.. svett e jammi jammi tycker dom.

Tycker detta funkar bra.. flugtäcket håller värmen borta då UV strålarna inte kommer nära hästen på samma sätt.

Inget tycker att hästen ska vara så fri/naturlig som möjligt = inga täcken. Hästar tål kyla även om dom är rakta. har hästen blivit svättig sätt då #### inte på täcke skölj av dom sen läpp ut dom! :mad:
Undantag är ju exem eller väldigt besvärad av knott Ir liknande.

Hur är vädret?
15-25 på dagen 5-15 på natten

Är den inne eller ute
ute det är ju sommar i sverige!!

Låt era hästar vara Hästar!

Tycker detta funkar bra.. flugtäcket håller värmen borta då UV strålarna inte kommer nära hästen på samma sätt.

sanning med stor modifikation.
UV skydd på flugtäcken gör att de inte värmer FULLT så mkt som andra täcken, tex ett vanligt regn eller annan typ av sommartäcke.
Men det blir alltid varmare i varmgrader/sol än om hästen gick utan täcke och själv reglerar sin värme. det ska man vara medveten om.

Ute dygnet runt.

Kallblodet har varit naken dygnet runt i många veckor.
Fullblodet har haft fleecefodrat regntäcke på nätterna när det varit kyligare (har varit runt nollan) i natt var han naken då det var en massa plusgrader i går kväll. (Såg dock sen att det varit bara 1+ under natten men han överlevde ;))

Har dock stora funderingar på att klä på honom insektstäcket..
Han blir gruvligt biten och det är äckliga stickflugor som sitter i rader på hans bringa, och mellan frambenen och bakåt mot skapet. Det kliar enormt och han får rätt stora bulor. Men än har jag låtit honom klara sig med tjärdoftande tre ess och lite lugnande aloe. Det är mygg framme morgon o kväll o sen kommer flugorna på dagen i solgasset.

Brukar använda flugtäcket några timmar varje dag när det är som värst sommartid, så att han får vila även ute (tar in dem en stund varje dag ändå) - men stora delar av dygnet får han gå naken.

Kallblodet ser lika svansviftande ut men han har inte en enda bula.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
446
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 169
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 578
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 167

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka