Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

ca -7, snöar och blåser..
Pållen har ett 400g Shirestäcke med halvhals.
Helklippt häst av halvblodstyp, måste hållas varm om rumpan pga att hon har sträckt sig..

kl

vi har haft ner mot -10 nu i flera dagar på dagen. på natten fryser vattenkopparna (hur fan det går till vete fan i ett så stort stall m. så många hästar).
min häst har haft en sjuhelvetes träningsvärk och vart stel i bak. antagligen p.g.a. att han genomgår en muskelomställning och sen har han ingenstans att ta vägen i hagen, inget vindskydd och kan inte vandra runt, inget att äta på. (nej, jag har inte valt det här)
går ute i liten hage 8-11h. står m. agriastalltäcke + mark todd utetäcke m avtagbar hals ute + inne.

KL

-7, snöar lite, sol
Ute i hagen med tunt vintertäcke (gammalt Börjes-täcke, minst 10 år, men håller bra än:bow:), ute/inne
29-åring kblsherre, svårfödd och frusen, oklippt. Kallstall

KL, -3 och rätt mastigt snöfall. Funderade på att byta tillbaka till 50g bucas men när det började snöa fick han på sig sitt 200g ändå..

Här är det ca -8 och vind runt 10 m/s. Lätt snöfall. Hästen såg rätt nöjd ut i hagen med sitt 100 g-täcke faktiskt, så det känns skönt att han inte försökt äta upp det ;)

kl

-9 och snö.
Nyklippt, frusen ponny.
150g regntäcke :eek:. (han ska ha 300g med hals)
Dom hade "råkat" tagit fel täcke 2 dagar i rad :grin:

Han stog och hacka tänder när jag hämtade honom.

hehe, historien upprepar sig i fråga om samma : )

Vi har haft så hårt snöfall här att jag nog inte ens sett liknande förra året vargavintern. :eek: Yrblåst fast inte så mycket blåst på tvären i sig, men snön har VRÄKT. Minus 4. Samtliga hästar hade 1 dm snö över hela ryggdelen på täckena!
Hästen fick 200 g Rhino Wug med halvhals på sig.

Kl
Snöigt, ca 5 minus.
Hästen (oklippt) har på sig 300 g vintertäcke med 100 g hals dygnet runt, står i utebox på natten.

Idag är det kallt! Minus 16 nu, mina ulltottar på lösdriften har inga täcken. Ser ut att må toppen. Skönt att dom inte är frusna av sig ;) . Enda förändringen som jag gör är att dom får dubbla mängden hö på natten. Är oerhört tacksam över att kylan kommit och vinden avtagit. :D

Vi har haft liknande väder. Blåst och snö som far runt på tvären och begraver djuren. Några minus, nedåt -10 ungefär.

H1 (halvklippt äldre fbl): fleecetäcke och 200 g Bucas utetäcke med hals över.
H2 (halvklippt mesig tysk): fleecetäcke med 200 g Shires utetäcke med hals över.
H3 (halvklippt tjockt hbl): 100 g Amigo stalltäcke med regntäcke över.

(igår) så var det runt -10 minst, värkte ner snö och blåste.
Halvklippt fruset tyskt halvblod i hage morgon-lunch.

400g rambo (200g + 200g) och halstäcke, frös som tusan och skakade och var kall :(

Hoppas på bättre väder snart!

KL

-12
Ute snart i hagen, går ut runt 9
Tunt vintertäcke ute/inne. Ska i em klä på ett fleecetäcke under vintertäcket.

*kl*
-13 vid utsläppet i morse.

Min prinsessa har ett HW Amigo plus Heavy 350 gram på sig.

*kl*

Fredag, -7 uppehåll, lite blåst.
Sto: 100 g, lagom
Valack: 0 g regntäcke, lite kall i pälsen

Lördag, -7 snö/blåst em
Valack: 100 g, lagom

Söndag, -6 sedan steg det till -1, snö och blåst
Valack: 100 g, lagom

Denna helgen fick valacken vintertäcket på mao :D Jag blev lite nojig när jag kom hem och han fortfarande gick med regntäcke. Kanske hade han kunnat gå med det fortfarande men neråt -7, -8 tyckte jag det fick vara nog med ponnyfasoner :angel: Men nu kan man ju vara lugn med att 100 g täcket fungerar en bra bit mer neråt i temperatur....

KL, Vilken jävla storm det varit idag. -6 grader. Kom ut till stallet vid lunch och när jag plockade av utetäcket hade han ett lager snö på ryggen under. Snacka om att blåsa in. Bytte därför ut Bucas 200g mot ett Amigo 200g med ofodrad hals bara för att det kanske hindrar snö från att träning in. Egentligen gillar jag inte halstäcken men det får funka..

-12
Inne
Fick behålla sitt vintertäcke på, ett fleecetäcke under behövdes inte än iaf. Har vintertäcket på inne/ute.

*kl*

ca 9- nu, kan tänka mig att det blir ner mot 12- inatt.

Går ute.

Häst 1 - filtklippt - 300gram
Häst 2 - oklippt - bucas fleecefodrat (känns tjockt som 150 gram)
Häst 3 - oklippt - björnpäls

Ca -10 och blåstigt mycket snö.

H1 300g domani
H2 200g bukas
H3 200g täcke

KL

-10 här dagtid och kallare nattetid nu, ca -12 grader. sol och vindstilla ute dagtid dock, gnistar vackert ute! Kallstall.

Fullblod, full kondition, är filtklippt. HW Rhino Wug med hööög halvhals 200 gram, både ute och inne.

*KL*

-20, vindstilla, snöfall. 200 gram ute och inne resp otäckad. Fortfarande 'halvklippta' (hals, bringa, bog, halva undersidan av magen).

De var inte direkt supersugna på att komma in trots att de gick ute många h mer än vanligt. Roliga djur det där ;)

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
52 106
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Hiss eller diss - del 6
  • Semestra i Norrland

Hund, Katt, Andra Djur