Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

12-13 grader och väderleksrapporten säger regn. Oklippt halvblod på "boxvila" (liten hage utan vidare regnskydd) har ett Bucas Freedom (ofodrat regntäcke).

*kl*

+12 grader och regn här nu. Min häst står inne (:D) och är naken.

*kl*

7 grader ute ikväll och hästarna står inne i stallkall med dörrar öppna.

Min helrakade (ikväll) gammelgubbe står med ett HW Amigo Insulator Medium 150 gram med ett ofodrat 600D HW Amigo regntäcke över (täckesbyten ingår inte).
Shettisen är orakad och har ett ofodrat regntäcke från Börjes.

De kommer att ha samma på sig imorgon ute.

From igår har min häst samma täcke ute som inne (dock utebox) för att underlätta för utsläpparen:
Shires Stormbreaker 100 g.

*kl*

Regn & 10 grader ute.

H1: Shires 100gr med hals
H2: Bucas smartex

3 - åringen Kingsland Regntäcke marinblått
5 - åringen Hööks fleecetäcke brunt och Kingsland Regntäcke Lila rutigt
7 - åringen Kingsland under blanket 200g och Kingsland Regntäcke Lila rutigt
7 - åringen Kingsland under blanket 200g och Amigo Turnout ofodrat Marin
12 - åringen Kingsland under blanket 200g och Amigo Turnout ofodrat Marin

Det spöregnar och är runt 9 grader

Mina har täcken nu om det inte är jättevarmt och strålande solsken.

Häst 1: Bucas Irish turnout 50 g
Häst 2: Amigo Lite

Häst 3 har insektstäcke fortfarande pga knott, regntäcke vid ösregn

Häst 4 inget alls om det inte ösregnar.

kl

Mulet, ganska kallt, regnar om vartannat.

Bör ha fått på sig Bucas Power Turnout Light, kan ha fått på sig fodrat Three Horses-täcke men jag hoppas på det förstnämda.

KL:

Just nu har han Amigo Lite. Men ska byta till Bucas Irish turnout 50 g F om imorgon.. Här är 13grader och uppehåll för tillfället.

*kl*

Ca: 10 grader ut, soligt och klart. Oklippt häst står med Amigo lite ute. Inne är hon naken.

*kl*

Regnar, blåser och är uppehåll om vartannat. Konstant mulet. Ligger runt 10-13 grader på dagarna och neråt nollan på natten.

Ridhästarna står inne på nätterna (med alla dörrar öppna så det är väl någon grad varmare inne än ute) och har samma täcken dygnet runt. Varsitt fleecefodrat regntäcke.

3-åringen går fortfarande på bete i unghästflock så han är naken dygnet runt.

Min går naken än så länge.
Stallades in för ca 2 veckor sedan.

Kommer att klippas inom en månad och börjat bli täckt efter det. Ofodrat regntäcke vid fina dagar och fodrat vid dåligt väder.

KL

Här är det blåsigt idag, kan nog vara typ 10 grader ute. Hästen går fortfarande utan täcke, har inte orkat tagit med täckena till stallet. Inte för att hon har något behov av dem, det är bara jag som tycker synd om henne. (Har en fjording som jag aldrig sett vara påverkad av vädret)

Men snart blir det någon typ av klippning, men hon får nog gå utan täcke hela vintern än då. Fast det beror lite på hur mycket hon klipps.

Drygt 10 g och uppehåll. Solen kommer fram ibland.

Hästen står ute naken idag, samma inne!

12+ och klart, kommer bli ner mot frost inatt.

Alla inne i kallstall med varsitt Rambo California 100g

Min polle helklipptes ikväll så just nu står hon med ett Amigo insulator medium. Är väl ca: 15 grader, kändes riktigt varmt. Någon grad varmare i stallet skulle jag tro.

Min donna har ett Bucas Smartex Rain på sig dygnet runt, halvinstallade (går in vid regn) och ute fina nätter ett tag till! (hals åker på vid spöregn)

Täckerna åker av under dagen om det är varmt men åker på tills kvällen, vi vill inte riskera att dom får gå blöta om det börjar regna under natten. Trots allt hyffsat kallt under natten nu och dessutom börjar det bli mörkare och råare vind.

Senast ändrad:

kl

Soligt, ca 18 grader nu på dagen. I morse var det nog kallare, då fick hon på sig Bucas Power Turnout Light. Nu går hon dock naken, måste passa på medan det fortfarande går.

KL
Än så länge står ponnyn ute dygnet runt, kommer antagligen stå ute till 1'a oktober ca, det beror på vädret. Fri tillgång på hö i hagen + mammutpäls = otäckad. Kommer att filtklippas i samband med installning, och kommer då antagligen att få på sig fleecefodrat eller ofodrat regntäcke.

kl

H1: inne Amigo lite
H2: inne naken
H3: ute fleecefodrat regntäcke

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 664
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 922
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 723
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 678
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka