Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

kl

Nu är sista hästen inne ifrån betet och dom har samma täcken dag som natt.
H1: Ofodrat Amigo regntäcke.
H2: Ofodrat regntäcke m halvhals.
H3: Fleecefodrat regntäcke.

Här är det 10+ molnigt och lite blåsigt, alla varsitt Rambo California.

*kl*

+10, uppehåll och vindstilla och hästarna går otäckade. Oklippta med vinterpäls riktigt på g båda två, ponnyns är nog inte klar förrän om någon månad dock, jag förvånas varje år över hur mycket det blir :D

De är dock täckade sedan augusti vid nederbörd, då försvann sommaren härifrån (:love: härliga, långa höst!). Varsitt ofodrat Rhino Wug har de fortfarande vid nederbörd, än så länge räcker det gott.

Ponnyn kommer spårklippas succesivt under hösten (läs "försök vänja hästen vid att bli klippt år 2") men kommer knappast täckas mer än 100 g. Gammelstoet är aldrig klippt men har fullblodspäls och går med 100 g längre fram och sedan 200 g på vintern för att hålla hennes kropp frisk och glad.

Idag har det varit ca 12 grader. Ponnysarna står uppstallade och tas ut av personal vilket gör det lite svårt att styra exakt. Lillponnyn har gått utan täcke idag, det gör han när det inte ser ut att bli regn. Andra ponnyn har tunt fleecetäcke nattetid och ett ofodrat Amigo regntäcke över ute. HAn ska nog klippas i veckan så då får vi hitta på något annat beroende på vad temperaturen blir.

*kl*

Häst nr 1. Islänning. Filtklipptes igår. Går med ofodrat regntäcke på nätterna, naken på dagarna. (6-9+ natt med kalla vindar och 10-12+ och moln/sol på dagarna). Vid nederbörd läggs nog ett fleecefodrat regntäcke på.

Häst nr 2. Paint. Oklippt med behöver täckas vid värre väder. Än så länge gått naken.

Häst nr 3. Islänning. Björnpäls - naken

Har investerat i ny täckes"park" i år, då hästen dels musklat sig så han har gått upp en stl, dels för at jag börjat satsa på bättre kvalitet för att slippa byta ut täcken hela tiden :laugh:
Nu har han antngen Bucas freedom turnout, ofodrat, eller Bucas irish turnout fodrat med 50 gram.
De är täta, men andas lite, sitter mkt bra på honom. Han klipptes för ett par veckor sedan på hals, bringa och lår.
Inne har han ett fleece med halvhals, eller ett stickat bomullstäcke modell tunt.
Han går ute 7-22.

Jo, resten av säsongen blir det Bucas freedom turnouts med 200 resp. 300 gram foder.
Har ett par gamla shire täcken med som reserv när det blir blött o lerigt.
Brukar använda de tunnare utetäckena i kombinaton med ylletäcken så långt det går.

kl

inne - fleecetäcke
ute - 200g Rhino wug

*kl*

Här är det mellan 0 och 10+ under dygnet och blåser halv storm ute. Hästarna står inne på natten och har samma täcke dygnet runt. Alla oklippta men täckas för att inte sätta vinterpäls (dvs att det har tunn päls allihopa).

Häst 1 - fleecefodrat regntäcke med ofodrad helhals (får antagligen på sig ett tunt täcke under ikväll).
Häst 2 - fleecefodrat regntäcke och ulltäcke.
Häst 3 - ofodrat regntäcke.

*kl*

Här är det knappt 10 grader o blåser rejält. Båda hästarna är ute, får nog komma in snart

H1, helklippt idag: 200 gr Rhino
H2, lurvig liten sak: Ofodrat Amigo

kl

Kraftig blåst, mulet till och från, ca 10 grader.

50-100 g täcke ute, naken inne.

KL

Här blåser det något fruktansvärt och har så gjort i mer än två veckor, temp ute på dagen runt 10+, inne på nätterna ca 10+ men nu har vi för att hästarna inte ska stå i drag satt in fönstren men det är ändå samma temp inne som ute.
Just nu alla inne.
H1 TCH Exklusiv stalltäcke 200g.
H2 Rambo California 100g.
H3 Rambo California 100g.
H4 Charlies 200g utetäcke.

*kl*

Här blåser det också något fruktansvärt. Som tur är går hästarna i en hage med mkt träd så blåsten når inte ner till marken, mao har dom ej några täcken. Två av dom klippas nu till helgen så då lär väl dom fleecefodrade täckena åka fram. Är mellan +5 - +10 dygnet runt!

kl

10 grader, blåser och spöregnar.

Arabvalack 18 år,oklippt med en del päls men fryser när han blir blöt- 100 g ute och naken inne.
Travarsto 8 år,tunn päls och spända muskler i korset- fleece+ regntäcke ute och flecce inne.
Arabsto 13 år, oklippt men börjar sätta päls, känslig- fleccefodrat regntäcke ute och fleece inne.

kl

Här regnar det för fullt och är ca 8 grader.

Min är naken (går på lösdrift och har ligghall samt även en hel del träd) och även mycket päls. Ska dock se hur läget verkar när jag kommer ur om jag ska lägga på ett fleecetäcke och ett skal ovanpå. Hon är just nu tunn så behöver inte lägga energi på att hålla sig varm!

Här har vi haft ca 10 grader i några veckor nu och blåsigt, idag småregnar det lite.
Mina hästar är ute i stor beteshage på dagarna och inne i stallet på nätterna.
Mina har 100g shires ute och 150g amigo inne.

Vad har ni för väder?
Kallt i luften mellan -2 och +9. Natten som var till idag var den kallaste hittills med -2. Tidvis väldigt blåsigt men det har varit lugnare sista veckan. Ska bli lite molnigare nu med lägre dagstemperaturer som följd. Just nu 4+ blir nog runt 2+ inatt, 7+ imorgon molnigt så länge hästarna är ute.

I stallet som är isolerat med fönstren insatta är det någon grad mer inne än ute, i morse var det 6+. Nu ikväll 8+ tror jag (brukar sjunka under natten).

Går hästarna inne/ute?
Ute 7-13 alt 7-15 annars inne.

Vad har den/de för eventuellt täcke? Märke, modell, tjocklek?
H1 Rambo California 100g, oklippt. Samma ute + ev hals.
H2 Amigo Insulator medium 150g *2 (300g) med hals 150g, inne, vet inte riktigt vad det blir ute imorgon än, helklippt idag.
H3 Rambo California 100g, oklippt. Samma ute + ev hals.
H4 Charlies 200g utetäcke, helklippt förra veckan. Samma ute + hals.

KL

samma förhållanden som Quigley då vi bor i samma län.

Fullblodl ofrusen, fortfarande oklippt som satt rätt mycket päls, i full kondition. Oskyddade, stora gräs hagar med noll lera och ganska nedbetat gräs dvs de har att pilla i sig under dagen (ännu ingen extra fodring i hagen).

har ett Amigo light ute dagtid, dvs enbart funktions foder. Naken inne i stallet.

övriga hästar i stallet: ett ytterligare fullblod, samma beskrivning som min ovan, samt resten halvblod. alla ofrusna och täckade på liknande sätt dagtid i hagen. En av 7 hästar som lätt faller ur, är täckad inne även nattetid, har då samma inne som ute.

går ute längre dagar än Quigleys: ca 07.30-16.30

Senast ändrad:

*kl*

Här börjar det dra mot kallare väder... var -5 inatt och kröp sedan långsamt upp mot +5 framåt dagen. Stallet ligger i ett köldhål och det underlättar inte, alltid blötare, kallare och blåsigare än i övriga delar av stan.

Hästarna ute ca 12 tim/dygn och har samma täcken ute som inne. Blir precis över nollan i stallet på natten.

Halvblod - bommullstäcke och regntäcke över.
Fullblod - 100 g stalltäcke med regntäcke över.
Halvblod - fleecefodrat regntäcke.

Vad har ni för väder? Vet inte helt vad det var för väder när han var ute (8-15) men gissar på att det var molningt och lite småkallt (små regnade när jag åkte till stallet)
Går hästarna inne/ute? går i hage 8-15 och står tyvärr inne resten av tiden.
Vad har den/de för eventuellt täcke? Fleecetäcke inne och har ett ofodrat regntäcke över när han är ute. är helklippt

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 664
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 922
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 723
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 676
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka