Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Sv: Vad har din häst för täcke nu? Säsongen 10/11

Idag var det ca +3 och uppehåll.

H1 (nydligen helrakad, äldre fbl): 200 g Bucas utetäcke med hals.
H2 (halvklippt men nästan utväxt, mesig tysk): fleecetäcke och äldre fodrat TM utetäcke (kanske 150 g ungefär) över.
H3 (halvklippt men nästan utväxt, tjockt hbl): gammalt stalltäcke (ca 150-200 g) och regntäcke över.
H4 (oklippt 21-årigt hbl med tunn päls): gammalt stalltäcke (ca 200 g) och regntäcke över.

*kl*

Har bytt till Amigo Medium 200 gr nu när temp ligger runt nollan och ofta något plus på dagarna.

Haft Rambo Heavy 370 gr när det varit -5 ner till -15.

Min häst har alltid samma inne som ute och då står han i isolerat stall där det ytterst sällan går under 0. Han klarar sig fint.

5 årigt sto, ute större delen av dan, står på utebox, oklippt, fri tillgång på foder.
Nu;
Ute. Minus 10. Har 220 g vintertäcke. Kanske aningens för tunt känns det, men i helgen ska det bli svalare, så det känns dumt att byta fram o tillbaka.

150 g på shettisen, rakad

200 g på ponnyn också rakad

Här är det -7 och snöfall.

Just nu är de ute med:
Häst1 Helklippt nästan ingen utväxt: Amigo 150g med hals + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 550g

Häst2 Helklippt nästan ingen utväxt: Amigo 150g med hals + Shires utetäcke med helhals 400g - Tot 550g

Häst3 Helklippt med utväxt: Rambo Supreme med hals 420g

runt +2 ute snöar i mängder, kommer nog slå över till regn :(
Orakad shettis, fick idag på sig ett ofodrat regntäcke, då han ska köras
senare, annars går han naken ute.

Någon minus ute.

De som står bak i lastbilen har varsin uppsättning:
Domani ylletäcke + Amigo Insulator 150g med hals

Den hemma i stallet har:
Amigo Insulator 150g med hals + Shires TCH exklusiv stalltäcke 200g

-28 ute idag och hästen hade på sig ett 300g vintertäcke (oklippt).

+1
Snart ute
Vintertäcke 300 g ute/inne. Ska nog byta till ett fleecefodrat regntäcke i em.

*kl*

Här har den senaste veckan blivit varmare med bara ca -10. Hästen behöver dessutom klippas igen, så hon har fått lite tunnare täcken på sig för att inte bli för varm. Har ett Shires 100gr inne (var 200gr för måååånga år sen) plus ett 220gr Höökstäcke ute. Ska klippa imorgon och då blir det ett HW 300gr inne och antingen 220gr ute eller ett Amigo heavy beroende på temperautr.

kl

Dags att uppdatera sig lite! Här har det varit runt 2 plusgrader idag och småduggat lite till och från.

H1, gammelgul halvklippt i höstas med mycket utväxt och väldigt lurvig: Naken
H2, oklippt dräktig mes: Naken
H3, helklippt: 200 gram Amigo. Skulle haft 100 grams rambo california men blev missförstånd med personen som skulle släppa ut.. var lite varm under så har nu bytt.
H4, oklippt lurvboll: Naken

Gamligen och mesen har haft täcken en del men har bytt hage så de har vindskydd nu så då kan de gå nakna i ur och skur utan problem :)

*kl*

+2-3 grader idag, lite blåsigt. Oklippt frusen travare fick 100 g regntäcke på sig istället för vintertäcket som han haft tidigare.

Min har ett enkelt Regntäcke av märket Shires, då vi i skåne har (iaf idag :crazy:) 5 +!!!
Annars har han nog mest använt sitt 300g vintertäcke :)

Idag var det ca +5 och regn av och till.

H1 (helrakad, äldre fbl): 200 g Bucas utetäcke med hals.
H2 (halvklippt men nästan utväxt, mesig tysk): fleecetäcke och fleecefodrat regntäcke över.
H3 (halvklippt men nästan utväxt, tjockt hbl): ulltäcke och regntäcke över.
H4 (oklippt 21-årigt hbl med tunn päls): gammalt stalltäcke (ca 200 g) och regntäcke över.

kl

+6
solen (:eek::love:) framme en stund innan

häst 1 går med 300 gram vintertäcke på natten. nu går hon naken när det är så fint väder!!

häst 2 går naken dygnet runt.

Utedrift

Liknande trådar

Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 665
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 929
Senast: elsan
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken... 30 31 32
Svar
639
· Visningar
51 951
Hästvård Idag är det en regnig dag, ja, hör på maken, det regnar ute. Kan man ju tycka inte är något konstigt, det är ju hösten, de brukar regna... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
16 683
Senast: mammaLiss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka