Vad har du i tacos?

Jag är inte heller så fantasifull när det kommer till mina tacos.

Tacokryddad köttfärs (nöt eller älg)
Mjukt tortillabröd eller minitubs
sallad
gurka
riven ost, gärna någon lagrad sort
chunky salsa
majs
Gräddfil eller creme fraiche (vitlök)

Ibland kan det åka med paprika, tomat, avokado eller någon annan grönsak som råkar finnas hemma.

Avslutar alltid med en liten portion där allt blandas ihop och äts med cheddarkryddade tacochips. :d
 
Fast ... Tacos ar en "finger food" och "riktiga tacos har lite vad som helst i dem. Harda taco "shells" ar typiskt Amerikanska, tacos ar nastan alltid mjukt taco brod, och inte av vete utan av majs. Sedan marinerar man kott (sallan eller aldrig fars, kott skuret i tunna skivor eller fisk brukar vara proteinet) i cumin, oregano, paprika, lime, lok, och chilies.
inte ar det ost uppepa heller, oftare "vit lok" (jag tror att det kanske heter silver lok pa Svenska?) och kanske lite hackad coriander (eller persilja!) Grejen med tacos ar just att det ar en "finger food" och att man har vad man har till hands och fyller sin taco med.
Min favorit ar "Street Tacos", mindre (mjuka) tacos med mer att fylla dem med an som far plats sa man tar 2 taco brod sa det som faller ut samlas upp i det extra brodet sa det ar latt att ata upp. :D:d
Jag avser "swacos", det svenskvridna versionen av maten :)
 
Det är ändå bra att man ofta serverar tacos så att man kan välja innehåll, och att man numer måste sitta på 2 meters avstånd från varandra. Kanske skulle även munskydd hjälpa upp aptiten om någon annan äter varm banan vid bordet? :idea:

Fast den blir inte varm, och så får den inte vara övermogen, utan al dente.
:d
 
Är det förresten någon som har testat recepten på "guacamole" gjort på bondbönor? Det skulle vara najs att kunna byta avokadon mot något närproducerat.
Provat några gånger på gröna ärtor vilket jag gillar mycket. Bondbönor var nytt! Kanske borde prova :)
 
Fullkornstortilla
Saĺlad
Gurka
Tomat
Färska champinjoner
Rödlök
Gröna ärtor kryddade med Trocomare
Mängder av sweet chilisås
Spiskummin
 
Mjuka bröd och ev nachochips till "okynnesportionen" :o
Köttfärs
Gurka
Majs
Rödlök
Riven ost
Tacosås
Gräddfil

Och det viktigaste:
Guacamole (såklart hemmagjord) i mängder!
Ananas
 
De viktigaste swacos-ingredienserna för mig är tortillabröd, burkmajs, tomat och gräddfil. Och så kryddad köttfärs, såklart. Avocado, mild salsa och riven ost är också gott att ha på!

Har jag kyckling som protein så kallar jag det fajitas och har då något annorlunda tillbehör (paprika, lök, gräddfil och salsa).
 
De viktigaste swacos-ingredienserna för mig är tortillabröd, burkmajs, tomat och gräddfil. Och så kryddad köttfärs, såklart. Avocado, mild salsa och riven ost är också gott att ha på!

Har jag kyckling som protein så kallar jag det fajitas och har då något annorlunda tillbehör (paprika, lök, gräddfil och salsa).

När jag kör med kyckling så har jag sedvanliga grönsaker, men grillad kyckling och BBQ bea i :angel:
 
Om jag gör tacos:
Hårda skal
Ost (riven om jag "lyxar", osthyvel skivor om jag är lat)
Tacokryddad köttfärs
Majs
Gurka
Tomat
Paprika
Rödlök
Creme fraiche chili paprika
(annans)

Absolut viktigast är ost köttfärs majs lök och CF.
 
Ibland gör jag någon annan variant, med tortilla bröd, strimlad lövbiff som är kryddad med salt och peppar, gräddfil/naturell CF, gurka, tomat och lök.
 
Utöver det traditionella är det ett par måsten för mig. *ruccola, *vitlökssås, *jalapeños (kan uteslutas om nötfärsen och starka tacosåsen är tillräckligt starka).
 
Jag har följande:

”Bröd” i form av nachos, hårda eller mjuka skal. De sistnämnda gör jag inte rullar/klämmor av utan rostar lätt och använder sedan att plocka grejor med, som man äter meze.

Färs av något slag (nöt, fläsk, kyckling, bland, vegetarisk) eller - vilket jag föredrar numera - långkokt chili. Oavsett består kryddningen av chili, koriander, spiskummin, något rökigt (i chilin använder jag bacon, i färs rökt paprikapulver), öl och en del annat. I färs brukar jag ha i bönor.

Tomater

Sallad

Rödlök, oftast picklad

Mer koriander! Färska blad vill jag ha.

Övriga grönsaker beroende på vad som finns hemma.

Ost, inte nödvändigt och beror på vad jag har hemma. Lite smulad fetaost är gott.

Avocado i någon form. Ofta gör jag guacamole.

Gräddfil

Någon variant av tacosås eller salsa.

Känner mig inte direkt nyskapande!😂
 
Jag har allt som oftast:
Nötfärs (ibland veg)
Bröd
Chips
Riven ost
Creme fraiche
Sötsur sås
Ananas (mkt viktigt)
Rödlök (mkt viktigt)
Gurka
Tomat
Majs
Paprika
Ibland sallad av något slag
Ibland tacosås
 
Fast ... Tacos ar en "finger food" och "riktiga tacos har lite vad som helst i dem. Harda taco "shells" ar typiskt Amerikanska, tacos ar nastan alltid mjukt taco brod, och inte av vete utan av majs. Sedan marinerar man kott (sallan eller aldrig fars, kott skuret i tunna skivor eller fisk brukar vara proteinet) i cumin, oregano, paprika, lime, lok, och chilies.
inte ar det ost uppepa heller, oftare "vit lok" (jag tror att det kanske heter silver lok pa Svenska?) och kanske lite hackad coriander (eller persilja!) Grejen med tacos ar just att det ar en "finger food" och att man har vad man har till hands och fyller sin taco med.
Min favorit ar "Street Tacos", mindre (mjuka) tacos med mer att fylla dem med an som far plats sa man tar 2 taco brod sa det som faller ut samlas upp i det extra brodet sa det ar latt att ata upp. :D:d

Jag tror alla som svarat i tråden är väl medvetna om att det som avses i tråden är svenska ”tacos” (typ Santa Marias sortiment...) och att detta är rätt långt ifrån vad tacos ursprungligen är.

Tror inte heller någon tror att man ursprungligen åt det varje fredag samtidigt som man kollar på Melodifestivalen :D
 
Majs
Gurka
Riven ost (eller fetaost)
Lök (röd eller gul spelar ingen roll)
Isbergssallad
Stekta champinjoner
Creme fraiche (eller vitlökssås: 2 dl cf, alldeles för många vitlöksklyftor, salt, vitpeppar och lite vatten till en lagom konsistens).

Oftast vill jag ha hårt skal men ibland blir det tortillabröd. Brukar dock ha båda alternativ. Brukar sällan göra tacos till enbart mig själv utan äter med andra :)
 
Har alltid:
Mjukt bröd + nachochips med ostsmak vid sidan av
Tacokryddad kidneybönsröra
Färsk babyspenat eller isbergssallad
Majs
Fetaost
Burk-guacamole. Den smakar ju inte alls som riktigt guacamole... vilket är bra för mig som inte gillar riktigt guacamole :angel::D

Nom nom :love:
 
Jag tror alla som svarat i tråden är väl medvetna om att det som avses i tråden är svenska ”tacos” (typ Santa Marias sortiment...) och att detta är rätt långt ifrån vad tacos ursprungligen är.

Tror inte heller någon tror att man ursprungligen åt det varje fredag samtidigt som man kollar på Melodifestivalen :D

Da jag inte bott i Sverige pa 35 ar sa vad man tror, eller gor dar vet jag egentligen inte.
 
Jag tror alla som svarat i tråden är väl medvetna om att det som avses i tråden är svenska ”tacos” (typ Santa Marias sortiment...) och att detta är rätt långt ifrån vad tacos ursprungligen är.

Tror inte heller någon tror att man ursprungligen åt det varje fredag samtidigt som man kollar på Melodifestivalen :D


Sorry ... jag blev avbruten men tydligen klickade jag (pa nagot mirakulost satt) pa "svara".

Det har skulle ha varit mitt svar:

Da jag inte bott i Sverige pa 35 ar sa har jag ingen aning om vad man tror, eller gor, under melodifestivalen. Daremot vet jag hur en "riktig" Taco serveras da jag har en hel del Mexicanska vanner (och har spenderat en hel del tid i Mexico) och vi ofta pratar om mat och hur Mexicanska restauranter i narheten haller upp mot Mexicansk mat i Mexico (utanfor de storsta turist fallorna) och jag tigger recept fran dem.
Nu uppfattade jag traden i sin helhet som en fraga vad vi har i vara Tacos och nagra poster i den fick mig att ga tillbaka till orginalet. Att det ens finns en "Swakos" har jag egentligen ingen aning om da jag sjalv aldrig atit det ... och inte har nagon storre langtan att prova heller.

Och vad melodifestivalen har med tacos att gora forstar jag inte heller.
 
Mjukt tortillabröd (majs eller vete)
Tacokryddad nötfärs eller sojafärs
Riven ost
Mediumstark tacosås
Creme fraiche/gräddfil
Röd eller gul paprika
Burkmajs
Gurka
(Avokado alt hemgjord guacamole, inte burkvarianten)
(Tomat)
(Sallad)

Det inom parantes är inte så viktigt. Jag äter gärna nachochips (naturella eller med ostsmak) vid sidan av och doppar dem i guacamole.
 

Liknande trådar

Mat Detta übersvenska fenomen är ju en klassiker. Jag har aldrig riktigt lyckats få det till något återkommande men jag tänker att halva...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
4 915
Senast: Account
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kreditkort
  • GVFÖ 2024
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp