Ljummen banan och/eller ananas i en sk maträtt är precis som @Fruentimber skriver något så fruktansvärt att det finns ett reserverat hörn i helvetet. Hade jag trott på helvetets skärseld och varit elak, hade jag skrattat i njugg nästan varje gång jag går in på en pizzeria och en annan kund tror att hen ska åka till Hawaii, men får en biljett rakt ned i detta skärseldshörn i handen att ta med.
Fast bananen är kall, jag är väl ingen vilde heller! 😁

Ananas, däremot, behöver inte finns överhuvudtaget. 😤
 
Jag tycker det är viktigt med
Köttfärs med tacokrydda
Gurka
Majs
Sallad
Paprika
Rödlök
Riven ost
Gräddfil
Tacosås
Guacamole eller mangosalsa (om någon av dessa skulle utebli så går det bra med bara mango)
Mjuka eller hårda bröd
 
Goda forslag enligt mig:

- Al pastor eller carnitas istallet for kottfars. Mkt gott som omvaxling! Eller kanske t.o.m chorizo! om man vill vara riktigt wild.
- Pulled chicken med chicken taco kryddning
- Street corn/elote istallet for vanlig trist burk-majs
- Ra jalapeno istallet for inlagd
- Mexikanskt ris/refried beans som tillbehor
- Corn tortillas istallet for flour, ger lite mer stuns i tortillan
- Pico de gallo istallet for salsa, eller kanske t.o.m bada om man kanner sig sa lagd, vilket jag ofta gor

Fish tacos ska ha slaw, garna mango salsa och kanske nan crema. Jicama ar ocksa gott till, vet ej vad det heter pa svenska. kanske samma rentav.

Hoppas jag inte ror upp nagra starka kanslor for alla swacos-lovers i traden :D
 
Undviker själva kryddmixen tycker den är för söt och för mycket spiskummin. Steker färs med champinjoner, purjolök och bacon. Tacosås till. Gratinerar nachochips i ugnen toppade med riven ost.
 
Som jag tänker äta tacos på fredag:
Älgfärs, tacokrydda, rödlök, gurka, tomat, guacamole och gräddfil. Mini tacotubs är vad jag oftast har, mjukt bröd kan fungera men blir så degigt då.

Vad gäller banan och ananas har jag aldrig ätit det på tacos men älskar det passionerat på pizza! :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Goda forslag enligt mig:

- Al pastor eller carnitas istallet for kottfars. Mkt gott som omvaxling! Eller kanske t.o.m chorizo! om man vill vara riktigt wild.
- Pulled chicken med chicken taco kryddning
- Street corn/elote istallet for vanlig trist burk-majs
- Ra jalapeno istallet for inlagd
- Mexikanskt ris/refried beans som tillbehor
- Corn tortillas istallet for flour, ger lite mer stuns i tortillan
- Pico de gallo istallet for salsa, eller kanske t.o.m bada om man kanner sig sa lagd, vilket jag ofta gor

Fish tacos ska ha slaw, garna mango salsa och kanske nan crema. Jicama ar ocksa gott till, vet ej vad det heter pa svenska. kanske samma rentav.

Hoppas jag inte ror upp nagra starka kanslor for alla swacos-lovers i traden :D
Jag är lite samma, äter antingen supersvennetacos med färs, ost, majs, tomat, rödlök, salsa och gräddfil i mjuka bröd eller så går jag åt burritohållet med ris, bönor, kött och ost, med salsa och gräddfil där med. Älskar också att lägga till fajitasgrönsaker (paprika och lök). Hemgjord guacamole är gott till men brukar ha det på sidan med nachos.
 
Tips angående kryddmix - det är enkelt att göra egen om man inte gillar delar av den färdiga. Vi gör egen eftersom sambo inte tål lök. Brukar göra en burk som räcker några gånger👍
 
På Azorerna äter de blodpudding med färsk ananas. Det låter stolligt, men funkar faktiskt, och det där med något sötsyrligt till blodpudding är inte så dumt. Vi äter ju lingonsylt till, och det är ju egentligen en variant på samma tema.

Och mangosalsa är jättegott till t ex fisk. Så jag skulle säga att det definitivt finns tillfällen då det är gott med frukt i maten. Tacos och bananer är jag däremot tveksam till. Men mexikanska tacos al pastor, t ex? Mums!
Nu blir det kanske lite väl OT, men såg ett program med Heston Blumenthal (stavas det ens så?!) där han serverade blodpudding med vaniljglass och blåbär. Har tänkt på det sedan dess, och det känns som att det skulle kunna funka riktigt bra!
 
Detta übersvenska fenomen är ju en klassiker. Jag har aldrig riktigt lyckats få det till något återkommande men jag tänker att halva Sverige sitter inne med goda recept. Förutsättningarna är mjuka bröd, fattar inte konceptet med de hårda och att det kanske inte ska vara karatestarkt pga barn ska äta.

1) vad är bästa tillbehören till köttfärstacos? Jag har alltid samma dvs tärnad gurka, tomat, lök, burkmajs och sallad. "Tacosås" och creme fraiche till (gillar inte halvmjuk ost) samt sallad till. Men det blir ju lite fantasilöst efter några gånger.

2) fish tacos kräver enligt mig koriander och lime, men vad mer?

Mitt bästa tips är att skippa köttfärstaco och göra riktig chili gryta på högrev. Men många olika sorters chili så får man en mustig chilismak utan att den behöver bli för het. Jag gör denna: https://www.tasteline.com/recept/beef-chili-taco/

För en mindre het variant: Ta bort alla frön på chipottlechilin och använd mild röd färsk matbutikschili utan hinnor och kärnor, samt ett milt chilipulver. Ancho är jättemilt som det är.

Till äter vi mjuk tortilla, chili/tomatsalsa eller tärnad tomat, guacamole, finchackad isbergssallat, majs, rödlök och gräddfil.
 
Köttfärs m tacokrydda. Äter jag utan sambon brukar jag skippa färsen.
Halloumi
Champinjoner
Gurka
Tomat
Riven ost
Mango
Jordnötter
Koriander
Salsa (har jag ingen mango hemma så tar jag mangosalsa också)
Creme fraiche
Siracha
Mjukt bröd
 
Har inte mycket att tillföra utan vill egentligen mest bara slå ett slag för termen swacos, som myntades av undertecknad en fredag för många år sedan då hon i vad som kan vara hennes största faux pas någonsin refererade till klassisk svensk tacos som just "tacos" framför en förfärad mexikanska. Hon fick mig att lova att aldrig aldrig kalla "det där" för tacos igen. Tror att det briserade någonstans kring gurkan, eller om det möjligen var burkmajsen. Jag har en tendens att vilja göra som framförallt mexikaner säger till mig, så "swacos" blev det.

Jag är sjukt stolt över detta nyord, även såhär 10 år senare. Ödmjuk är jag också! :angel:
Hemma hos oss kallas det Swacos efter att ha läst dina inlägg om det namnet för länge sen :D
 
44863244-DD6D-4AC5-A874-669E2C6945D5.jpeg
 
Vi äter riktiga svenne-tacos och Santa Maria är vår vän ❤️
Köttfärs med mild kryddblandning, gurka, röd paprika, riven ost, rödlök, isbergssallad och den bästa såsen 😋
Blandas ihop och äts med Santa Marias ostchips.
Ingen vidrig frukt och annat snusk för komma i närheten 😠

Sambon rädda gårdagen och köpte den bästa såsen som jag glömt 😁
IMG_20230219_080806.jpg
 
Jag kan ha lite allt möjligt i mina tacos, men ett måste för att det ska bli riktigt bra är guacamole. Jag gör den så som jag lärde mig när jag bodde i USA - mosad avokado, finhackad rödlök (egentligen silverlök men blir oftast röd nu för tiden pga har det hemma), finhackade ordentligt saltade tomater, finhackad picklad jalapeño och finhackad koriander. Det är så gott! Helst ska löken, jalapeñon och koriandern hackas tillsammans länge så den blir som en typ pasta. Orkar inte alltid göra det hemma till vardags och det funkar ändå, men orkar man göra det ordentligt blir det ännu lite godare!
 

Liknande trådar

Mat Jag har insett att detta varierar enormt! Grunden verkar iofs vara densamma: *protein (tacofärs, vegofärs, kyckling etc) *bröd (mjukt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 729
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp