Vad har era hästar för täcken nu?

Här har vi för tillfället runt 12-14 grader och pållan går glatt på betet om dagarna. Hon filtklipptes här om dagen så går med regntäcke + hals. Har hon ridits och är varm har hon antingen ett fleecetäcke eller ett 100g stalltäcke under.
 
Min har en snäll variant av filtklippning. Hon har ett 100g täcke dygnet runt. Vi har milt väder med lite regn. Hästens päls har dock växt ut en hel del så det är snart dags att klippa igen. Och är det då rusk så får hon ett halstäcke också.
 
Min häst går med 200 grams täcke både inne och ute. Max 10 grader på dagarna och senaste dagarna har det dessutom regnat.
Hon är helklippt och korsning connemara/fullblod.
Ridhäst, inriktning dressyr.
 
Vad har era hästar för täcke nu?
Klippt eller inte?
Ras?
Vad använder du hästen till?

Sto 17år danskt varmblod, Dressyrhäst s-nivå, helklippt
Inne horze duntäcke, ute Rambo supreme med hals

Val 13år dansk oldenburgare, Dressyrhäst s-nivå, helklippt med utväxt
Inne JW honeycomb stalltäcke, ute Rambo supreme med hals

Val 16år Holsteinare, Dressyrhäst s-nivå, helklippt med utväxt
Inne Amigo Insulator, ute Rambo supreme med hals

Här är det ca 4-8+, varierat molnigt, blåsigt och regn.
Stallet är isolerat men med öppna fönster dygnet runt 5-10+
 
17 m/s, 6 grader och småregn. Eftersom båda var snudd på kalla vid mindre blåst igår kväll med 100 g har de nu 300 helhals resp 100+100halvhals.
 
Ridtravare 7 år:
Nu har 100 g täcket åkt på ute. Har 2 att variera mellan. Tillgång till hösilage dygnet runt + halm inne. Han var helklippt (pälsen växt ut helt igen på 5 v).
Inne har han ett fleecetäcke.
Ska helklippas igen.

Ute väldigt blåsigt och 5-8 grader.
 
Vad har era hästar för täcke nu?
Klippt eller inte?
Ras?
Vad använder du hästen till?

2 st helklippta shetlandsponnyer, går med fleecefodrat regntäcke vid nederbörd. Alltid nakna inne.
Vid fint väder går de utan täcke. Snittar på ca 8-10 grader dagtid ute. Ej frusna av sig.

De hobbykörs ca 4 dagar/vecka, allt från 30 min till 2 timmar. Blir lätt svettiga med pälsen om de inte klipps. :)
 
Gamlingen 23, fryser. Lite lättare fodrade täcken, pyjamas på kvällen.
Nya 7 sjuåringen, inte så frusen. Naken så länge som möjligt. ofodrat regntäcke om måste. Ingen pyjamas om hon inte är blöt.
 
fuxen har 150g täcke nu lite varmt men det ofodrade regntäcket är för kallt nu när det är halv storm ena sekunden och regn den andra. 150g utetäcke eller 100g stalltäcke inne
skimmeln har ofodrat regntäcke, inte lika känslig om ryggen och tjockare päls, lite kall men hade blivit alldeles för varmt med 150g.. har ett fleece täcke eller det ofodrade regn inne.

halvblod oklippta, ute 14h om dygnet utan vindskydd.
 
Islandshästar
Oklippta
Otäckade
Ena inridning och den andra igångsättning efter skada
Den skadade är annars tävlingshäst och brukar rakas på halsen , är ändå otäckad :)
 
Har en korsning halvblod/knabstruper, han fryser aldrig.
Går på lösdrift utan täcke, brukar lägga på täcke om det regnar mycket men han är inte så förtjust i täcken så ibland tar han av det :o
Rids som hobby häst.
 
Har ett helklippt halvblod. 5-10 grader ute ungefär. Blivit frusen av sig senaste tiden så har klätt henne med 200g regntätt med 100g stalltäcke under.

Så har lite problem med vad hon ska få på sig när det blir kallt ute..
 
Nyklippt imp från holland fick på sig 300g täcke då det bara ska vara strax över 0 gradigt i morgon, står i liten hage så rör sig inte varm heller precis.
 
Jag är alltid kall om mina händer så när jag känner ute på hästen är det svårt att känna om den är varm eller kall. Tycker den ena känts lite sval nu i dagarna men måste fråga någon som kan hjälpa mig att känna. Båda har 200 gr ute med hals. Den ena hästen är känsligare än den andra så den behöver nog ngt mer under ute just nu om det ska fortsätta blåsa så förbaskat kallt.
 
mina har ofodrade regntäcken.. känns för lite men det är för varmt med 200-150 g när det är 7+ ute.

satte på den känsliga hästen en löstagbar hals åtminstone, för att försöka hindra lite av regnet.

men ett 50-100g täcke hade suttit fint nu, plånboken tycker dock att vi har tillräckligt med täcken.
 
Idag har det varit 5-6grader med regn och mycket blåst :wtf:
Fullblod, 5år, helklippt och varm av sig hade Rambo Original 100g med hals.
Arab, 27år, helklippt, fryser ganska lätt vid nederbörd men annars ganska varm av sig, hade Rambo Original 100g med 100g liner och hals!
Nu står de inne med varsitt Amigo insulator 200g, stall med fyra boxar och halvdörren öppen.
 
Helklippt ridtravare står nu med 200 g helhalstäcke ute och med Amigo Jersey cooler inne. Fri tillgång till hösilage ute. Hösilage och fri tillgång till halm inne. Ca 4-6 grader ute. Ca 10 grader inne
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner...
Svar
14
· Visningar
745
Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
399
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
1 034
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 269
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp