Vad har era hästar för täcken nu?

Halvklippt korsning fbl/new forest, 100 gramstäcke ute och inne.

Halvklippt shettis, tunt regntäcke när det regnar, annars inget. Ska dock helklippas snart och kommer då att ha 100 gramstäcke hon med.

Vi har ca 2-5 plusgrader med måttlig blåst och regn. Det får bli ganska mycket kallare innan jag sätter på tjockare täcken.
 
Helklippt D-ponny, 18 år och något tunn. Har hittils haft runt iaf 5 grader dagtid o då haft 100g o halvhals. Idag byter jag till 200g i helhals! Nu ligger de på runt 0 till någon minus. :)
 
Helklippt halvblod som används till ridning.

Har pendlat mellan 200-300 g med och utan hals beroende på väder. Har varit mellan 8 och -5 grader senaste tiden. Mycket regn och blåst, gärna i kombination.
 
Helklippt frusen b ponny går med halvhals vintertäcke troligen 300 g så länge det är under 5 plusgrader. B ponny som klipptes för länge sedan och är lurvig igen går bara med ofodrat som regn och lerskydd, än så länge oklippt d ponny går med antingen ofodrat regntäcke eller 200 g beroende på väder och vind. Idag 0 gradigt.
 
Vad har era hästar för täcke nu? Fleecefodrat regntäcke
Klippt eller inte? Filtklippning
Ras? Haflinger
Vad använder du hästen till? Hobbyhäst, skogsmulle med dressyrlektion för instruktör 1g/v.
 
Vad har era hästar för täcke nu? Häst 1: Fleecefodrat regntäcke med helhals, Häst 2: ofodrat regntäcke
Klippt eller inte? Ingen klippt
Ras? Travare båda två
Vad använder du hästen till? paddockmulle
 
Nyligen Helklippt kallblod, 250g hel hals. Ca en plusgrad!

Spårklippt shettis och kallblod: Nakna.

Halvklippt varmblodig ponny med tunnare päls: 100g.
 
Helsnaggad 5årigt sto, under uppbyggnad.

Ca 7-0 grader. 350g stalltäcke med hals inne. Vid hage lägger jag på 100g med hals.

Bor längst ner i skåne, med 50m till vattnet :angel:
 
Min gubbe har haft fleecefodrat eller 50gr fram till nu men fick ikväll på sig ett 150gr eftersom det skall bli ner mot -6 grader imorgon. Han är oklippt och har en riktig björnpäls, men är å andra sidan 20 år och ganska mager.
 
Inte så kallt här än men prinsessan är ordinerad varmare kläder så hon har 100g fodrat täcke just nu. Ev byter jag till det nya idag som har en liner på 200g till.
 
Vad har era hästar för täcke nu? Häst 1: 200g Charlies Duo Häst 2: 150g Pessoatäcke
Klippt eller inte? Ingen klippt
Ras? Travare båda två
Vad använder du hästen till? paddockmulle
 
Vad har era hästar för täcke nu?
Klippt eller inte?
Ras?
Vad använder du hästen till?
Min kille har ett Boett Smedby ute.
Ett stalltäcke från JH collection inomhus.
600401_02.png

Han är en islandshäst, klippt.
10802843_295353360674640_534009713_n.jpg

Han är bara 4 år, men är nu igångsatt efter vila och tränas inför vårens äventyr.
 
Vad har era hästar för täcke nu?
Just nu enbart ett ofodrat regntäcke. Jag har också ett lite tjockare utetäcke, vet dock inte fyllningen eftersom det inte är jag som har köpt det, som hon kommer ha under regntäcket om/när det blir minusgrader och snö.

Klippt eller inte?
Inte klippt.

Ras?
New forest.

Vad använder du hästen till?
Ridning ungefär fyra dagar i veckan, nästan uteslutande uteritter. Hästen är bara fyra år, därav att hon inte rids mer. Rids som en vuxen häst de dagar hon rids, men har fler vilodagar än en "fullvuxen" häst.
 
Ofodrat regntäcke/något tunnare fodrat regntäcke som följde med när vi köpte hästen. Spelar inte så stor roll vilket som åker på, han hatar båda lika mycket (täcke = usch ;))
Oklippt men sätter inte någon vidare tjock päls heller.
Korsning, 50% varmblod, 25% fjording och 25% knabstrupper. Han har knabbstrupper pälsen antar jag eftersom den är kort, kort.
Han är bara 4 år och oinriden, så går mest i hagen. Tar ut han på promenader mer och mer och busar i hage + ridbana. Han har även fri tillgång till hö. :)
 
Connemaror, 5 och 7 år, båda helklippta men den ena fullt lurvig igen. Är runt -5 med klart och vackert väder. Den lurviga har 200gr ute och 150gr inne, den korthåriga har 400gr ute och 350gr inne.
 
Ca 2 plus, sol och vindstilla dagtid senaste veckan. 2-5 minus nattetid.

Hbl, helklippt
300g teddyfodrat sverigetäcke inne.
450g shires m halvhals ute

Fbl, kortpälsad
200g amigo m 300g liner o hals inne
200g amigo m ofodrad hals ute

Fbl m päls
200g täcke m hals inne
300g TM m halvhals ute

Klippt fbl
200g amigo m 300g liner o hals inne
300g bucas med fodrad hals ute

Lurvigt hbl
BoT stalltäcke inne och 100g ute

Halvklippt dponny
300g m hals inne
300g bucas utan hals ute

Småponnysarna går nakna nu när det inte blåser eller regnar.
 
Halvklippt 17årigt halvblod går med 100g + fleecefodrat regntäcket (eftersom 100gramstäcket inte håller tätt) ute och fleecetäcke inne. Temperaturen har hållit sig runt nollan.
 
2+ svinkallt och blåsigt. båda halvbloden är oklippta nen de har ingen björnpäls.
fuxen har ett 200g halvhals täcke ute nu.
skimmeln hade sönder sitt 150g täcke i ryggen i förrgår så hon får ha ett 100g innetäcke och ett ofodrat regntäcke över.

inne så har de ute täckena på, ett par 200g innetäcken står på önskelistan ;).
 
Runt nollan ute och ett oklippt halvblod med tunn päls (dessutom frusen och har känslig rygg)

200g täcke utan hals.
 
Temperaturen har legat mellan +4 och -10 senaste tiden. Två quartrar, båda oklippta än, 200-400 g (beroende på temperatur) täcken ute med hals.

Shettis oklippt endast täcke vid kall nederbörd.
Alla nakna inne än så länge, varmstall.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner...
Svar
14
· Visningar
745
Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
399
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
1 034
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 269
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp