Vad har folk fått för sig?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jappisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 128
J

jappisen

Jag blir så fundersam över vad folk tänker när de skaffar hund. Har hört så många sista tiden som köper stor hund för att de hört att de inte behöver mycket motion. En i området fick en blandras som de gärna tog emot för att den inte behöver mycket motion sa dem. Kan tillägga att det är en blandras mellan schäfer, labrador, rottweiler och doberman:crazy: Enligt mig är det raser som kräver mycket motione och som ska få arbeta med hjärnan. Om denna hund inte får motion vill jag inte ens tänka mig hur den kommer att bli. Det denna hund ser är parken runt huset:crazy:

Har ni också fått uppfattning att många tror att hundar inte behöver motion?

Sv: Vad har folk fått för sig?

Egentligen kan jag väl undra varför man vill ha hund, om man inte vill motionera den?

Sedan behöver väl de flesta hundraser en hel del motion? Eller vad menas med "behöver"?
Som att hunden blir sjövild och inte kan vara inne utan viss motion? Eller som att den behöver motion för att vara frisk och stark?

Sedan behöver väl de flesta hundraser en hel del motion? Eller vad menas med "behöver"?
Som att hunden blir sjövild och inte kan vara inne utan viss motion? Eller som att den behöver motion för att vara frisk och stark?

Ja, det är precis det jag frågar mig också. Många av de övergödda retrievers man ser gå runt huset två gånger om dagen och ägarna påstår att "hon är nöjd med det" är ju i själva verket totalt apatiska. Påminner mej lite om de apatiska flyktingbarnen. Hundar som gett upp allt hopp om att nånsin få någon form av aktivering är nästan mer tragiska att träffa på än de som faktiskt utagerar på ett eller annat sätt- genom att tugga på saker eller vara allmän hysteriska.
Det gör verkligen ont i hjärtat.

Jag har aldrig hört någon säga något sådant. Det är ju hemskt om det är så. Själv får jag snarare oftast kommentaren "oj, dom där kräver myyycket motion va?". Så människor som jag stöter på tycks iallafall fatta att hund = kräver motion.

Många idéer och konstigheter har jag hört, men som sagt aldrig att någon hund inte skulle kräva särskilt mycket motion.

Jag personligen tycker det är djurplågeri att en hund bara får gå runt huset som denna hund bla. Tycker så synd om de hundar som inte frå rasta av sig så de blri riktigt trötta. De som göds pga att de bara äter och inte rör sig osv. Vad ska man med hund till om man inte vill gå ut med den?

Började undra en dag när jag fick beröm för att jag var ute och gick så mycket OCH varje dag med min hund....

Jag har frågat några och dem säger att dem har inhägnade trädgårdar, och då som ni vet behöver man inte promenera sina hundar...:crazy:

Både jag och min hund skulle bli knäppa om vi inte fick springa lösa i skogen:p

Själv får jag snarare oftast kommentaren "oj, dom där kräver myyycket motion va?". Så människor som jag stöter på tycks iallafall fatta att hund = kräver motion.

Samma här och jag står ofta nästan svarslös och säger något i stil med "Nääe, inte såå mycket.. Vi är väl ute någon timme om dagen och så får de springa lösa i rastgård varannan dag, men mer än så är det inte".

Jag tror att det beror på att vi har hundar som är väldigt snabba och smidiga. Jag tror inte att vi fått höra samma sak om vi haft en Grand Danois eller annat stort men med mindre smidigt utseende.

Lite mer allmänt svar:

Många får nog höra att storväxta raser inte ska ha så mycket motion under sitt första år/tills de är klarväxta. Jag kan tro att folk då tänker "Ah, den ska inte ha mycket motion när den är ung, då behöver den ju ännu mindre när den är vuxen och lugn!"
När det kommer till små raser tänker många "Ah, den där är så liten, det kan inte krävas mycket för att den ska bli nöjd".

det har jag faktiskt aldrig hört! tvärtom så brukar folk säga "de där kräver massor med motion va?". men det är möjligt att det skiljer sig åt vad folk uppfattar som "massor med motion". för en del är det kanske mycket med 45 min sammanlagt?

Jag brukar ofta få höra att "Men han är ju så liten, han kan ju knappt behööva gå utanför dörren". Då brukar jag erbjuda dom att låna hem honom i en vecka så får dom se hur han blir om han får gå utanför dörren och in igen.. :cool: Då ångrar dom sig snabbt och inser att även en liten hund behöver göra mer än att gå runt huset 3 gånger om dagen..

Jag brukar ofta få höra att "Men han är ju så liten, han kan ju knappt behööva gå utanför dörren". Då brukar jag erbjuda dom att låna hem honom i en vecka så får dom se hur han blir om han får gå utanför dörren och in igen.. :cool: Då ångrar dom sig snabbt och inser att även en liten hund behöver göra mer än att gå runt huset 3 gånger om dagen..

Jag får ofta dessa kommentarer om min schipperke också. "Hon som är så liten kan väl inte orka så mkt"...ellerhur :grin:

Min hund bangar inte för en heldag med skidåkning, några timmar i skogen, spår, cykelrundor i full galopp 1 tim + promenad 2 tim. Hon är inte trött efteråt, efter nån timme inne är hon väldigt intresserad av att gå ut igen ;). Jag kan göra henne "nöjd" men trött? Icke...
Det stämmer rätt bra det där påståendet om att man varken springer ifrån eller tröttar ut en schipperke :angel:

Ja visst och särskilt jag som småhundsägare.
Men visst ser man fenomenet båda bland stora och små hundägare.
Hundar som sitter på sina gårdar dag ut och dag in utan nån som helst stimulering, bara för att dom " har en gård att vara på".
Lägenhets hundar som får komma utanför dörren och gör sina behov medans husse eller matte står och röker.
Jakthundar som sitter i sina hundgårdar året runt för att plockas fram och dammas av nån vecka innan jakten...
Jag har i sådana lägen full förståelse för alla dessa "problemhundar" som inte kan uppföra sig i ett samhhälle.
Är det bara så att dom är så fulla av ouppdämd energi som dom inte har fått göra sig av med.
Jag tror många gånger att så är fallet.
Å vad jag skulle velat ta med dessa hundar och deras ägare på långa härliga promenader där hundarna får vara hund och verkligen rasta av både kropp och själ...
Promenerar själv gärna i timmar med mina hundar, varje dag.
Bor i lägenhet men hundarna är sällan inne mer än tre timmar och utevistelserna är många och långa.
Har tre småhundar som ska räknas till den skälliga och ettriga typen, men alla mina tre är helt underbar vad gäller deras s a s ras egenskaper.
Jag får ofta beröm av både andra hundägare och folk hur fina och väluppfostrade dom är "fast dom är så små".
Om jag är stolt äver mina små liv? Absolut!

Fast jag är - som vanligt? :) - lite kärringen mot strömmen och håller med till en del i det uttalandet!!

De riktigt stora raserna behöver ju sällan så mycket motion som tex en "mindre" hund av ex. brukstyp! Många riktigt stora raser ex. de stora, tunga mastifferna är ju fullt nöjda med rejäla promenader. De kräver inte timmeslånga träningspass i varierad terräng eller cykling osv. Både deras mentalitet och fysik är anpassad för ett ganska stillsamt liv!

Jag anser snarare att många inte utmanar sina mindre hundar nog mycket fysiskt! De små hundarna som under generationer använts för råttjakt, som gårdvar eller ridsällskap skall idag nöja sej med koppelpromenader i stan.

Det stora problemet blir väl bara när folk i allmänhet tycker att en schäfer skall räknas som en stor hund som inte behöver så mycket aktivering!

/Swat

När jag är ute och går med min leonbergerhane så är det måååååånga som stannar och frågar allmänt om honom och rasen och nästan alltid kommer frågan: dom där behöver väl mycket motion ? Än har jag inte fått någon uppfattning om att folk tror att de inte behöver mycket motion men det lär jag väl stöta på förr eller senare då merparten av dom som stannar oss tror att han är en njuffe, berner sennen, st. bernhard, nästan alla stora raser utom just den han är ;)

Det känner jag igen. Oavsett hur länge jag är ute så kan jag inte få min hund trött, utan jag får nöja mig med att han är nöjd med att ha varit ute i +4 timmar i sträck.. Inkl lydnadsträning och bus och spårning... ;)

Han blir helt enkelt inte trött. Eller jo.. När vi va i fjällen över påsk. Ute +8 timmar med snöbollskastning och pulka-åkning ner för backarna (han sprang bredvid). 4 dagar i rad. Sista dagen låg han stilla och njöt av solen istället för att busa runt som en tok... :cool:

De riktigt stora raserna behöver ju sällan så mycket motion som tex en "mindre" hund av ex. brukstyp! Många riktigt stora raser ex. de stora, tunga mastifferna är ju fullt nöjda med rejäla promenader.

/Swat

Nu menar jag framförallt de som bara går runt huset med sin hund föratt det är en stor hund sominte behöver motion, även de med småhundar så klart. Det kallar jag inte ens att de får en promenad.

Jag får ofta höra hur min lilla hund orkar så mycket och att han väl inte behöver så mycket motion då det är många pensionärer som ju har rasen. Ja men hur är många av dessa hundar?:crazy:

Han blir helt enkelt inte trött. Eller jo.. När vi va i fjällen över påsk. Ute +8 timmar med snöbollskastning och pulka-åkning ner för backarna (han sprang bredvid). 4 dagar i rad. Sista dagen låg han stilla och njöt av solen istället för att busa runt som en tok... :cool:

Exakt samma här. Men hur ofta har man ett vardagsliv som kan erbjuda detta ens 3 ggr/vecka?
Inte jag iaf, förutom då jag var sjukskriven och det är man ju förhoppningsvis inte hela livet...

Mina acavalierer blir galna om de inte får sina två h av promenad om dagen och en retvis mängd träning i veckan. (sammanlagt några timmar i veckan) :D Då undrar man hur schäfrarna i området mår som inte tränas och får kanske två KORTA promenader om dagen. :crazy:

Jag blev plötsligt väldigt nöjd med att ha en hund som faktiskt har förmågan att bli trött :p

De riktigt stora raserna behöver ju sällan så mycket motion som tex en "mindre" hund av ex. brukstyp!

Jag anser snarare att många inte utmanar sina mindre hundar nog mycket fysiskt! De små hundarna som under generationer använts för råttjakt, som gårdvar eller ridsällskap skall idag nöja sej med koppelpromenader i stan.

Det stora problemet blir väl bara när folk i allmänhet tycker att en schäfer skall räknas som en stor hund som inte behöver så mycket aktivering!

/Swat

Jag håller med här. Jag vet många som skaffar sig mindre hundar för att "de inte kräver så mycket", men det hade kanske egentligen passat bättre (motionsmässigt då) med att personen ifråga hade en mastiff av någon typ som gärna lufsar ut, men som kanske inte kan springa, hoppa och "leva rövare" flera timmar i skogen om den fick som en mindre hund.

KL

Jag har alltid fått höra att de stora hundarna (+50kg) kräver minst i motionsväg. Sen kommer de mindre (ca 1,5-14kg) och sist melllanstora hundar som ju faktiskt oftast är brukshundar, vallhundar och jakthundar.

Jappisens exempel är ju skrämmande... men å andra sidan så borde ingen hund behöva leva så miserabelt. :crazy:

Tja, när jag var i Norge och hälsade på en vän när hon arbetade som Au-pair så fick deras hund motion genom att bli kopplad i sele på baksidan, sedan hade de mage på att klaga på att det fanns skit i trädgården (nehe..skiter hundar? :eek: ). Jag fick dock gå en liten promenad men honom på 5 min innan ungarna skulle till dagis en dag.

That's it.
Hunden i fråga var en charles kings cavalier eller hur de nu stavas :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 790
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 955
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 044
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31