Vad har hänt med förmågan att uttrycka sig i skrift?

Jag är noga med grammatiken på jobbet, när jag skriver på buke är det mindre noga.
Mest för att min utbrända hjärna helt enkelt inte orkar tänka och se om det är rätt.
Jag är dock uppvuxen med en mamma som, femårig grundskola till trots, var enormt noga med grammatiken.
Särskilt när man talade.
Hon rös när jag sa att barnet var lite sketet. (Hon var från Sundsvall, vi bodde och växte upp i Örbyhus, men jag bodde 15 år i Uddevalla och Dalsland och fick lite göteborgska uttryck som mamma verkligen inte tyckt om.
”Det heter INTE sketet, det heter smutsig. ”
Älskade mamsen.
 
Kan inte du länka? Jag hittar det inte bara från tryckår 2015
SAOL11_00380.png
 
Ett barn i ettan blir knappast påverkad av var punkter och komman är i texten.

Utöver det så skulle jag gärna vilja se vilken bok det handlar om. Dina återgivanden är ju just återgivanden och uppfattningar , inte alltid det är ekvivalent med vad det står i texten .
Varför lära in fel från början? Det är inte lättare att lära om än att lära rätt. Efter att ha läst ett antal personliga brev vi fick in (sommarjobb) så inser jag att det är ytterst få av de yngre som kan svenska i skrift, håller ordning på meningsuppbyggnad och syftningar.
På ridskolan får 7-åringarna lära sig att hålla tygeln rätt och rida lätt på rätt sittben. Det finns ju ingen anledning att lära sig något som är fel.
Har tyvärr inte boken kvar då sonen går i trean nu och boken var skolans.
 
Mitt barnbarn har svårigheter med stavningen (han ska just bli tonåring) när min dotter tog upp det med skolan för att få någon typ av extrainsatt hjälp/resurs så fick hon svaret att det är inte så prioriterat numer eftersom det finns autocorrect och rättstavningsprogram på telefoner och datorer. När jag var ung var det MYCKET viktigt att man kunde stava rätt och bygga en korrekt mening, eller är det bara så jag minns min skolgång som rena tortyren under språklektionen?
Barnbarnet går i en mindre skola med gott anseende (såvitt jag vetat) men personligen så börjar jag undra. Alla elever har fått datorer och surfplattor men ingen kan stava längre? Banalt!
Tyvärr fixar inte datorer och surfsplattor meningsuppbyggnad - ännu.
Blev mörkrädd när jag förra våren hjälpte min man gå igenom sommarjobbsansökningar. Endast ett fåtal hade förmågan att i sitt personliga brev använda stor bokstav, punkt och korrekta syftningar. Visst kan det vara någon med dyslexi, men de känner oftast till sin funktionsnedsättning och ber någon korrekturläsa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp