Bukefalos 28 år!

Vad har hänt med min datorn grafikkort?

cherie

Trådstartare
Försökt googla fram något svar, men lyckas inte så bra.

Min dator har varit iväg på världens karusell och på verkstad 3 gånger senaste två månaderna. Expert gick i samma veva i konkurs och allt var kaos. Kort historia: Lämnade in datorn för ett litet fel, fick tillbaka en dator som inte gick att starta. Lämnade in, fick tillbaka en dator som hängde sig 10-20 ggr/dag (och som man sedan var tvungen att stänga av med avstängningsknappen). Lämnade in, fick tillbaka en dator som verkar fungera bra MEN den har dedikerat grafikkort men jag kan efter senaste inlämningen inte växla grafikkort?

Dvs, det alternativet är helt borta! Förut kunde man göra det genom att högerklicka på skrivbordet men där finns inget sådan alternativ längre (det hette "konfigurera växlingsbara grafikinställningar"). Och jag försöker söka igenom hela datorn men hittar ingenting...

Grejen är den att jag streamar mycket genom denna datorn och kopplar in den till TV:n via hdmi-sladd, och man behöver alltid växla grafikkortet för att få ljudet att gå över till TVn - men nu går alltså inte detta utan jag får endast in bild på TV:n, inte ljudet...

Någon som har en aning vad som kan ha hänt? På servicen ska de ha bytt hårddisk och installerat mjukvara.
 
Sv: Vad har hänt med min datorn grafikkort?

du saknar helt enkelt drivrutiner till grafikkortet, om du köpt och installerad kortet själv, plockar du fram cdn som följde med vid köpet och installerar därifrån, om du inte har cd, söker du upp drivrutinerna på tillverkarens hemsida.
 
Sv: Vad har hänt med min datorn grafikkort?

Det står att jag har de senaste drivrutinerna installerade när jag gör en onlinesökning via datorn, men detta kanske inte är tillförlitligt? Ska pröva att ladda ner via hemsidan.
 
Sv: Vad har hänt med min datorn grafikkort?

Det svaret beror oftast på att windows drivrutiner åsidosetter tillverkarens drivrutiner och alla vet ju vad windows går för:D
 
Sv: Vad har hänt med min datorn grafikkort?

Håller på att ladda ner en drivrutin just nu, hoppas verkligen det löser problemet! Vore toppen :) Men konstigt att de drivrutinerna "försvann" när datorn var inne på service, glömde servicenissarna att installera den drivrutinen eller vad? Den funkade ju för en vecka sedan innan datorn blev inlämnad, utan att jag någonsin laddat ner några drivrutiner tidigare :)
 
Sv: Vad har hänt med min datorn grafikkort?

Om de har bytt hårddisken, installeras oftast bara windows på den nya hårdisken då "service"värkstäderna oftast inte har drivrutiner till annat än de egna datorerna de säljer. Oftast får du heller inte installerat bilder, ljudfiler och övriga program som fantes på disken innan ett byte.
 
Sv: Vad har hänt med min datorn grafikkort?

Wow! Det fungerade :) TACK så jättemycket. Gjorde min kväll... Datorn har varit inne på 3 omgångar service inom 2 månader och jag orkade inte lämna in den igen (och det hade ju varit ganska pinsamt också nu när det bara handlade om drivrutiner).

Så, tack igen Pegasus!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Moderkort: ASUS Z87-A Z87 S-1150 ATX Processor: Intel Core i7 4770K / 3.5 GHz processor RAM: 16 GB DDR3 Nätagg: Thermaltake Smart M850W...
Svar
3
· Visningar
717
Äldre jag har sett massvis av personer dammsuga sina datorer, både stationära och bärbara flera gånger. När jag gjorde det straxt innan jul...
Svar
2
· Visningar
772
Senast: emlem
·
IT & mobiler Det är så jävla typiskt. Imorse när jag skulle starta min dator så visade det sig att han hade lagt ned sin verksamhet helt och hållet...
Svar
13
· Visningar
1 571
Senast: flugskit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp