vad har jag för rättighter?

A

AlterPride

För att göra en lång historia kort:

Jag har en foderhäst, som ja trivs jätte bra med och allt funker hur bra som helst med.
Jag ringde till hans ägare och ville köpa honom.
Hon säger att hon inte är redo att sälja han ännu MEN att hon kommer sälja honom i ett senare skede.
I fodervärdskontraktet står de att jag har förköps rätt och vi skulle utöka detta med ett fast pris.
Efersom jag kommer att utbilda honom.
Hon säger att hon ska knåpa på kontraktet.
detta var för ca 1 vecka sedan

Idag kommer ett mail (jag citerar exakt)
F = Fodervärd (jag)
Ä = Ägare
ÄM = Ägarens man
ÄB = ägarens foder barns
ÄH = ägarens häst
ÄAH = ägarens andra häst
FH= foderhäst
(hoppas de inte blir allt för tjorvigt men vill inte börja använda namn)

Hej F!

Det jag kommer att berätta för dig nu känns inte bra för varken dig eller mig. Det är därför jag vet att du kommer att bli ledsen och arg, som jag väljer att ta det via mail först så att det får smälta in och vi kan ta det via telefonen sedan.

Jag har idag beslutat av olika anledningar att häva fodervärdskontraktet och därmed även köpet av FH.

En av anledningarna är att ÄB kommer att behöva ta ÄH som sin ridhäst till en början då hon inte klarar av att rida ÄAH. Då är jag utan och av min ryggskada att döma skall jag rida så mycket som möjligt, därför måste FH komma hem igen.

En annan anledning är att jag och ÄM inte alls är överrens om priset på FH. Det pris du fick av mig är inte långa vägar vad han är värd och det vet även ÄM.
Det var ett riktigt kompispris som inte uppskattades alls av ÄM. Därför OM jag skall sälja kommer jag att ta hem och utbilda honom själv, inte på din bekostnad. Att ta honom till den klassen krävs mkt jobb och bara jag vet vart jag vill ha honom.

Det vore inte rätt av mig att använda dig att utföra dit JAG vill att han ska komma, så det bästa är att jag gör jobbet själv. Jag har ju mer tid nu när stona skall vila under dräktigheterna.
ÄB kommer ej att få rida FH, utan när den tiden kommer att ÄH inte kan jobba mer, får vi skaffa nån utbildad till henne. Vår ponny *** gick bort förra veckan, så vi har ju dessutom plats.((

Tidsmässigt hade jag tänkt en månad från och med nu, gärna tidigare om du vill så han kan gå på bete med tjejjerna. Jag vet att detta kommer som en chock för dig och att du planerat mkt med FH. Naturligtvis kommer jag att betela tillbaka på försäkringen samt om det inte går att avboka M kursen. Men jag har för mig att det inte brukar vara så få anmälningar?
Som sagt: Det finns anledningar till att jag gör detta, både personliga och materiella.
Hoppas att du förstår. Vi kan väl höras under veckan, ring när du känner för det.

/...Kramiz Ä

Vi hade alltså en muntlig avtal och hon "erkänner" de i mailet.
är de ord mot ord?
har jag någon som helst rätt?
i ett annat mail låter de om att hon tar tillbaka honom för att utbilda honom själv för att sedan sälja.
kan hon göra så? alltså planera de?

Sv: vad har jag för rättighter?

hon säger att jag får köpa honom för 50 000 plus moms
de tidigare överenskomna priset var 25 000 men muntligt.
och då ska de i kontraktet stå att hon ska få köpa tillbaka honom för 25 000 plus moms..

får de gå till så här??

Har ni inget skriftligt kontrakt..? PÅ det här med köpet alltså? Bara förköpsrätt..?

Det är ju hennes häst, hon står som ägare för hästen, så jag antar att hon kan göra så här, tyvärr.

Som fodervärd är risken alltid den här. Hur länge har du haft hästen??

Hade du haft ett kontrakt som hon hade brutit mot så är det en helt annan sak.

//E

jag råkade ut flr en liknande grej för tio år sedan, men kände då inte att jag passade ihop så bra med hästen, så hon fick åka hem igen. men jag tycker att det är riktigt svinigt av ägaren att göra så... jag har läst dina inlägg tidigare (jag antar att det var dina, någon som skrev om problem med foderhäst iaf.) och tycker att ägaren verkar ha velat väldigt mycket fram och tillbaka?

tror tyvärr det är svårt för dig att få rätt om ni bara hade ett muntligt kontrakt, advokater är ju svindyra dessutom. lider med dig.

jag har jaft hästen sen i november och hade inte hunnit skriva de andra kontraket.
Men vi skulle.
Jag har bara förköpsrätt på kontrakt.

:cry:

jag tror de blir minst lidande genom att bara lämna tillbaka honom.. :cry:

Det låter lite skumt men tyvärr bara moraliskt. Juridiskt gäller bara exakt avtalstexten. Ägaren kommer alltid att hävda att det muntliga inte är som du säger... Och det är fantastiskt jobbigt att driva en rättsprocess för att bevisa det muntliga.

Det bästa är om du bara lämnar tillbaka hästen och aldrig mer har med denna människa att göra. Skulle denna ägare hyra ut fler hästar på foder så bör ev. intresserade varnas...

Ang. tillbaksköperätt så är det ganska vanligt att skriva in i kontrakt. Ofta vill ägaren ha med det för att hästen skall slippa bli handelsvara, utan skall få ett mer stabilt hem. Om du tänkt behålla hästen själv så spelar ju det mindre roll. Beloppet bör dock aldrig understiga det i köpet.

Visst kanske du skulle kunna dra detta vidare eftersom ni haft en muntligt avtal (vilket hon skriver om i mejlet). Dock tror jag att det bästa är att lämna tillbaka hästen till henne så fort som möjligt och leta efter en häst att köpa i stället.

det är nu bestämt att han ska åka hem.
hon är nog chockad att de blev så.
då hon försökt pressa ur pnegar ur mig genom att använda sig av mina känslor.
Jag är arg ledsen och besviken.
Hon ska hämta honom till helgen.
Och jag hoppas vid gud att jag slipper se henne igen... :devil:

Vad tråkigt.....hon beter sig j.vligt svinigt åt om man får säga det...hoppas att snart mår bättre.*tröst kram*kanske inte hjälper...

tack !

känns skönt att veta att hon faktiskt beter som som ett as och inte bara jag som tycker de.

Låter lite som historien med min häst. Lite annat värde, men ändå.
Tar hästen på foder, strikt på foder inget annat. De kommer och hämtar hästen som skall "säljas" eftersom jag efter ett halvår fortfarande inte tänkt köpa (? travare för 20 000:- , "vänskapspris")
Efteråt har jag fått veta att hon inte skulle säljas till den som de körde henne till, utan att det också var "på foder". Det var till och med så illa att den människan gjorde detta som en tjänst till ägaren och egentligen inte ville ha en häst till då de inte hade tid -> hästen fick stå. Tills det var dags för nästa fodervärd, och nästa och nästa.
Efter två år och okänt antal fodervärdar ärver jag lite pengar (5000:-) och får reda på att hästen fortfarande inte är såld utan är på foder hos en ridskola.
Jag åker och träffar hästen och ringer sedan till ägaren för att lägga mitt bud (5000:-)
Ägaren accepterar och jag hämtar hem hästen.
När Häst stått hos mig en månad kommer ägaren för att kolla så allt är OK samt naturligtvis för att få betalt. Allt verkar jättebra tills pengarna skall fram, då vill ägaren ha 6000:-
När jag inte har det säger Ägaren att det hela är ett missförstånd, hotar att riva kvittot och fara och hämta transporten för att köra hästen på slakt.
När jag synar bluffen är plötsligt allt ok och 5000:- duger väl för Ägaren får ändå inte 5000:- för köttet. :O

Tyvärr tror jag att sånt här inte är alltför ovanligt!
Mitt råd till alla där ute; vill man köpa hästen, köp hästen pengarna i hand och ett rejält kvitto med kopia (och/eller köpekontrakt).
Vill man ha hästen på foder, skriv kontrakt som även behandlar hur det skall brytas och med vilken tidsfrist. Kom också ihåg att det fortfarande är ägarens häst och sekunden du vill ändra på detta skall det också skrivas in i kontraktet.

Hästen e säkert jättefin men 50 000 + moms för en arab ???

Jisses jag har missat en stor prisutveckling märker jag !

de är verkligen ett flr högt pris på honom.
En kompis som har en avelshingst med bra och ovanligstam gav lika mkt för honom och nu pratar vi om en valack vars pappa finns i sverige!

hon spelar på mina känslor! hon vet att jag älskar hästen

mamma rinde från jobbet till henne idag och då spelas ALLA samtal in. Alltså detta också där dom pratar om dom här 25 000 hon lovade att jag skulle få köpa hästen för
har jag nån större chans då?

AlterPride skrev:
mamma rinde från jobbet till henne idag och då spelas ALLA samtal in. Alltså detta också där dom pratar om dom här 25 000 hon lovade att jag skulle få köpa hästen för
har jag nån större chans då?

Jag tror att du har större chans då. För muntliga kontrakt är precis lika mycket värda som skriftliga. Om ägaren skulle neka till det som ni hade sagt så kommer hon att råka illa ut då hon med. Att ljuga inför lagen är ett brott... Påpeka detta för fodervärden... Ååhhh blir så ARG när folk gör så här!!! :mad:

Önskar dig lycka till i alla fall om det kan vara till nån tröst :smirk:

50 + moms är iaf alldeles för mkt för hästen ifråga...Låt du ägaren ta hand om hästen själv och hitta en vettig häst att köpa i stället!

Fy vad arg jag blir när jag hör sådant :mad:
Och jag är hemskt ledsen för din skull :(
Hemskt nog kan man inte göra något idag utan papper på precis ALLT.
Har själv varit med om en jobbig grej (du vet mitt sto) man blir chockad och förvånad över hur folk ens kan bete sig så, det är väldigt själviskt och elakt!
Jag förstår nu att det känns jobbigt när du ägnat tid åt lastträning, när han har blivit så pass fin osv.
Jag hoppas att du snart kan hitta en häst till som du kan rida även om jag förstår att detta knäckt dig.
*Stor Kram*

Har varit med om liknande fall... Tyvärr brukar det inte hjälpa att skriva i kontraktet att man har förköpsrätt, efterssom ägaren helt enkelt kan välja att hästen inte ska säljas... Förköpsrätt betyder ju att du har förtur om hästen skall säljas under perioden som kontraktet avser. Min drömhäst såldes dagen efter vårat kontrakt gick ut :cry:

Ägaren äger sin häst och kan göra precis vad hon vill med den. Jag föreslår att du helt enkelt tittar efter något annat. Att ägaren någon gång har sagt att du får köpa hästen för en viss summa betyder ingenting. Kom ihåg, ägaren bestämmer allt. (Tack och lov) detta säger jag för att jag själv är just hästägare och skulle tycka det var ruskigt om jag var tvungen och sälja mina hästar för att jag vid något tillfället har sagt det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 053
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 651
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 390
Senast: mars
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 763
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31