Vad har man detta till?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rattfylla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 990
R

Rattfylla

Hittade vad dom kallar nosnät på kefly.se
Men vad har man det till?

nosnat.jpg
:confused:

Sv: Vad har man detta till?

Rattfylla skrev:

nosnat.jpg

Hästar som lider av headshaking kan ofta fungera (dvs sluta skaka på huvudet) med nät. Teorin är att det filtrerar bort irriterande partiklar, t ex pollen (jag är skeptisk till just det, jag är pollenallergisk och vet hur de små rackarna tycks smita igenom de mesta).

Okey. Tack för svar. Tyckte det verkade lite konstigt och det stod ingen beskrivning på det.

på galopphästar kan man ha hårnät trätt över nosen på hästar som pullar mkt... fast det där verkar ju inte direkt dra på nosen....

såg rätt korkat ut dock :devil:

Kan det kanske skydda mot flugor och annat som annarskan komma in i näsborrarna?!

"Teorin är att det filtrerar bort irriterande partiklar, t ex pollen (jag är skeptisk till just det, jag är pollenallergisk och vet hur de små rackarna tycks smita igenom de mesta)."

Nej, teorin är INTE att det ska sortera bort irriterande partiklar, det är att det ska stimulera nervtrådarna i huden på mulen så att headshakingsymptomen minskar då dessa ofta beror på nervirritation och som minskar av att de små nervändarna stimuleras. Går antagligen att jämföra med att blåsa på huden då man slagit sig då en nervimpuls inte både kan registrera smärta och behag samtidigt.

En häst i vårt stall hade kraftiga headshakingsymptom i våras och halva sommaren och var knappt ridbar, efter inköp av sånt nät är han fullt ridbar och kastar inte alls med huvudet.

Varför sommar, insekter och pollen förvärrar headshakingen, det vet jag inte men tydligen så gör det det.

/Camilla

Rattfylla skrev:

nosnat.jpg
Hi Hi min kille skulle försöka få in den i munnen :D
Han skulle ha så fullt upp så han skulle helt glömma bort vad han håller på med :rofl:

(Ursäkta mitt helt oviktiga inlägg, jag kunde inte låta bli :o )

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 198
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Puh
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31