Bukefalos 28 år!

Vad har Ni för bil samt hästsläp?

BusBarro

Trådstartare
Vi går i bilköpartankar här hemma och har precis köpt ett nytt hästsläp.
Star Trailer Safir -04 1500kg.
Denna drar vi med en Audi A4 -96 1.8 125hk, Avant. Det går relativt bra, dock så är den väldigt felväxlad. Motorn är också aningen slö. Dessutom så får inte denna bil dra släpet, får endast dra 1400kg.

Nu har vi bestämt att vi ska köpa en nyare bil och har tittat på flera stycken Passater.
Idag var vi och tittade på en Passat -01 1.8T 150hk, Sedan. Denna är lite tyngre än den vi har idag och dessutom så är motorn större och starkare.
Min första tanke var att Passaten måste få dra mer än vår nuvarande!
Men så lurad man blev... Bilhandlaren påstod att den bara får dra 1300kg. :confused:
Till och med på VV påstod dom detta.

Så nu undrar jag vad ni har för bil, vad det är för motor samt dragvikten. Även vad ni har för hästsläp, om det är en boggie eller enkelaxlat och vad det väger.

Tack på förhand!

MVH Frida
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Jag har en cherokee, och med den får du dra 2200 kg med BE-körkort. Det ger en del att välja på i släpväg... :D
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Jag är inte så bra på detta.
Jag har en MB.E240 som får lasta 1240kg
Släpets totalvikt 1300kg.Detta resulterade att jag fick typa om släpet
så det vägde 1230kg.det är så knäppt gammel bilen fick jag dra släpet med .som knappt kunde ta sig upp för en liten backe.
Men MB som är stark får man inte dra med.
Jag fattar noll :confused: Har tyvärr inte BE-körkort.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Vi har en Volvo V70 2.4T -01
med B-kort får den dra 1390kg
med BE-kort 1800 kg

Transporten är en enaxlad Dalavagnen 1300kg -96

Så Volvo är en mkt bra dragbil man får dra rel. mkt med den för att vara en "vanlig" bil.. med volvo 850 (som vi hade förut) får man dra ännu lite mera har jag för mig!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Bil: Fin och välbehållen Volvo 945 -94. Vet ej exakt vad den får dra, gissar på 1300-1400 kg med B-kort.

Släp vi lånar: Mkt välanvänt, enaxlat Trane 130T -94 :cool: (jag tycker inte om enaxlat :crazy: )
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Vi har en Toyota avensis 2,0 (sedan) -99:a. Får dra 1400kg vare sig jag har b-kort eller be-kort. Till den har jag en Boj Bravo 216 -04:a som är nertypad till 1400kg för att jag ska få dra den.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Då väger nog din bil för mycket, bil och släp får inte väga mer än 3,5 ton om man har b-kort. Titta på hästverksam, där finns massa bra trådar som förklarar utförligt!
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

dragbil är volvo 945 GL med 131 hk, får dra 1490 på b-kort och 1600 på be.kort.
släpet är en christ comet 05 boggie, har lagt totalvikten på 1490.
denna kombination funkar kalasbra, bilen drar bra och kombinationen går sjukt stadigt.
detta släpet känns MYCKET lättare än mitt föra som bara vägde 540 i tjänstevikt o mitt nya väger hela 830 kg. det är underbart!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Jag har Ume Boogie -02 och har den typad till 1500 kg, eller är det 1400..hmm.. iallafall så har jag en subaru legacy outback 99 o drar med...får dra 1520 på b kort...
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Bilen är en Volvo 945. Pappa säger att den får dra 1600kg fast det är nog med BE-kort.
Vi lånar en Boj Bravo 220S.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Drar med en Volovo V 70 2.5 T som får dra 1470 kg på b-kort och 1600 kg på e-kort. Ibland lånar vi oxå mina föräldrars Subaru Legacy som får dra 1460 kg på b-kort och 1600 kg på e-kort.

Släpet är ett Ume A10 som väger 540 kg, är klassat till 1450 kg just nu och får lasta 910 kg på b-kort. Skulle vi klassa upp det till 1600 kg som det max får stå i så skulle vi få lasta 1060 kg på e-kort.

Sen har vi beställt ett Ume A35 som ska komma i december. Lääängtar! Både sambon & jag håller på att ta e-kort.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Vi har en Audi A4 1,8T som får dra 1510 kg med den drar vi en Värmlandsvagnen boggie 1360kg. Det märks knappt att släpet hänger på när man kör och ekipaget går bra och stabilt. Vi är helnöjda.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Land Rover Discovery och Opus-släp på 2000kg.
Självklart BE-kort.
/Lina
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Jag har en Volvo V40 2,0T. Jag får dra 1400 kg med den, och släpet är ett Boj boggie '01 nedvägt till 1400 kg.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Vi har en Ford Scorpio 2,0 DOHC, '93:a. Den får dra 1800kg (BE-kort)! Tar inte så mycket bränsle heller. Inköpspriset är ca hälften mot en motsv Volvo.

Vi har ett 2-hästars enaxlat som är under renovering. När vi gjort vid det ska det säljas och vi ska köpa ett boggie istället.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Hej. Har i början av året köpt en ny bil och tittade då bla på passater. Ska säga att vissa passater får dra strax över 1500kg (ändå upp till 1570kg på nån jag titta på om jag inte minns fel), medan vissa bara får dra 1300-1400 kg, detta beror helt och hållet på årsmodell och utrustning, bilarna blir ju i regel tyngre för varje år. Tittade t ex på en -98 först, som fick dra 1540 tror jag de var. Hittade sedan en kanonfin -00:a till rimligt pris, men det visade sig att den bara fick dra 1440kg. Inte för att den inte klarade mer, utan för att ekipaget blir för tungt annars och då måste man ha E-kort... Tittade nu bara på 4-hjulsdrivna bilar, då jag tycker att de är bättre att dra med (du tar dig faktiskt uppför alla backar på vintern). Bilvalet slutade faktiskt med en A4 avant Quattro TDI. (nästan en sådan som ni har) Den går bra att dra med, är soppasnål trots 4-hjulsdriften & får dra 1550kg!
Du kan i princip inte hitta någon bil som får dra mer på B-kort. Ett annat förslag på bil är en Merca C250. Lite större motor, bakhjulsdrift (vilket ju är bättre än framhjuls då du ska dra) det får dra 1500kg ungefär, köper man en lite nyare med antispinn & så, så tyckjte jag att denna bil kändes väldigt stabil & säker att dra med. Många husvangsägare har såna...

Är du inne på en passat tycker jag inte att
d et är ett dåligt val, men jag skulle välja en syncro! (4hjuls) Kolla med bilhandlaren om dragvikter på varenda en du tittar på dock, det är ju lätt att tänka "DEN HÄR" och sen visar det sig att den får dra 10 kg för lite... Tror att det blir svårt att hitta en ny Passat -03:a eller -04 som får dra 1500kg, du får nog gå på nån som är något år äldre gissar jag.
LYCKA TILL!
MVH
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Fast det är ju värt att påpeka att det gäller om du bara har B-kort. Annars kan du ju få passaten att dra upp till dryg 2200kg. Kanske det är värt att kosta på sig att ta ett BE-kort om man ändå ska lägga ut ett antal hundra tusen på en ny bil, VW syncron är ju inte gratis...
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Kör förnärvarande med mammas Volvo 945 -97 och den får dra 1520 kg på B-kort. 230 hk i bilen så den är inte slö.

Ska själv köpa en 745, om köpet går i lås...å den kommer då att få dra 1600 kg. Ingen stark motor...130hk.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Volvo cross country årsmodell 98 riktig bra bil + Infor Williams en bra släp med många kluriga lösningar + alu golv. Viktigt med E-kort annars passar inte vikter.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Vi har en BMW X5 som far dra 2700kg (BE givetvis). Slapet ar ett Fautras pa 920 kg.
 

Liknande trådar

Äldre På biljakt! Kommer att pendla längre sträcka till jobbet och behöver en billigare bil än nuvarande Honda CR-V som är en mkt bra bil, men...
2
Svar
23
· Visningar
2 261
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp