Bukefalos 28 år!

Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Har samma bil som du - Ford Scorpio -93. Får dra 1400 kg, om jag minns rätt, på B-kort. Boogiesläp Boj med totalvikt på 1250 kg (nedtypat).

På väg att byta bil, troligen till en Volvo 900-serien från runt -95. Nån som har en så hojta till!
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Jag har en Volvo 245:a av 91 års modell. Men den får jag dra 1450 på B-kort och 1650 på BE-kort. Transporten är en 1,5-hästars Ifor Williams med en totalvikt på 1300 kg, så bilen klarar den utan problem.

Vår sprillans nya Toyota Avensis får bara dra 1300, oavsett behörighet. :mad:

Immer
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Har en rätt seg Nissan Prairie -88 som får dra 1470 på b-kort. Har för mig att det är 1500 på BE-kort..... :angel:
Släpet är ett enkelaxlat tvåhästars Ume -92 på cirkus 1370 om jag inte minns fel (det är syrran som äger det så jag är inte helt säker på vikten). :cool:

/Carina :eek:
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Om man funderar över en bil som man köper just för att den ska vara bra att dra släp med så är 4WD ett absolut måste. Det går så bra ändå säger många. Men då har man inte kört 4 hjulsdrivet. Säg att du måste backa ner för en mindre backe och det är lite sörjigt/halt så kommer du inte upp igen. Motorstyrka bör man ha för att ha kraft. Men anser inte att en turbobil är rätt val. V6a med samma hk är ett bättre val. Då en turbobil behöver avgastryck för krafft i motorn så blir den väldigt svag på låga varvtal. Resultatet blir mycket gas och slira på kopplingen.
Audi V6 valfri modell = bra val ;) visst 1.8t funkar även diesel motorerna.
Man bör undvika Volvos tidiga AWD modeller då de är ömtåligare än korthus.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

bapro skrev:
Hej. Har i början av året köpt en ny bil och tittade då bla på passater. Ska säga att vissa passater får dra strax över 1500kg (ändå upp till 1570kg på nån jag titta på om jag inte minns fel), medan vissa bara får dra 1300-1400 kg, detta beror helt och hållet på årsmodell och utrustning, bilarna blir ju i regel tyngre för varje år. Tittade t ex på en -98 först, som fick dra 1540 tror jag de var. Hittade sedan en kanonfin -00:a till rimligt pris, men det visade sig att den bara fick dra 1440kg. Inte för att den inte klarade mer, utan för att ekipaget blir för tungt annars och då måste man ha E-kort... Tittade nu bara på 4-hjulsdrivna bilar, då jag tycker att de är bättre att dra med (du tar dig faktiskt uppför alla backar på vintern). Bilvalet slutade faktiskt med en A4 avant Quattro TDI. (nästan en sådan som ni har) Den går bra att dra med, är soppasnål trots 4-hjulsdriften & får dra 1550kg!
Du kan i princip inte hitta någon bil som får dra mer på B-kort. Ett annat förslag på bil är en Merca C250. Lite större motor, bakhjulsdrift (vilket ju är bättre än framhjuls då du ska dra) det får dra 1500kg ungefär, köper man en lite nyare med antispinn & så, så tyckjte jag att denna bil kändes väldigt stabil & säker att dra med. Många husvangsägare har såna...

Är du inne på en passat tycker jag inte att
d et är ett dåligt val, men jag skulle välja en syncro! (4hjuls) Kolla med bilhandlaren om dragvikter på varenda en du tittar på dock, det är ju lätt att tänka "DEN HÄR" och sen visar det sig att den får dra 10 kg för lite... Tror att det blir svårt att hitta en ny Passat -03:a eller -04 som får dra 1500kg, du får nog gå på nån som är något år äldre gissar jag.
LYCKA TILL!
MVH

Med en Passat -01 1.8T får man bara dra 1300kg, oavsett behörighet enligt Vägverket. Det står dock på VV:s hemsida, vilket jag inte fattar ett skit av:

Max släpvagnsvikt: 1300
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1510
Max lastvikt: 420

Vad betyder detta?

MVH Frida
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Francess skrev:
Varför ska ni byta?

Audin har gått långt + slö motor.
Vi behöver inte ha en kombi längre och det är helt fel utväxling på bilen för att dra släp.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Vi har en Jeep Cherokee med en 6:a automat och till det kopplar vi en Star Diamant (1500 kg). Jag är inte riktigt säker men jag tror att den får dra drygt 2.200 kg på BE-kort och på B-kort ca 1.200 kg.
Det är en helt suverän dragare, man känner inte att man har släp därbak, stabil och bra. Vill bara återge en episod; kompisen, som var på väg hem till oss med husvagn, ringde och meddelade att han stog i en ökänd uppförsbacke och kom vare sig upp eller ner. Tog mig snabbt dit, på med draglinan, in med lågen 4-hjulsdrift och sen bara den tuggade sig upp för backen utan att göra ett enda sparkande dragandes på en stor Volvo + husvagn modell big. Gissa om jag älskar denna bil :love:
MVH Rosie
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Forden börjar bli risig, jag är usel å att sköta mina bilar. En Volvo är dessutom lite enklare och billigare att meka med.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Är det någon som vet vad en Passat Sedan -01 1.8T väger?
Det står inte på VV.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Du får köra ett släp med totalvikt 1500 kg på B-kort.Bilen får dra ett släp med bruttovikt (tjänstevikt + last) på högst 1200 kg.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Har en Honda Accord och en Fautras 1,5 hästars.
Kärran är nedtypad till så mkt bilen får dra, vill minnas att det är 1340 kg.

Jag kan inte körra kärra med bakhjulsdrivet, föredrar framhjulsdrivet, då kör jag bäst.
Men jag vet att många andra anser tvärt om.

En gång skulle jag köpa foder hos Dalviks kvarn (som Lantmännen).
Var tvungen att stanna nedanför backen i 2 dm blötsnö innan jag åkte upp på gårdsplanen.
Butiksägaren står och kollar på mig.
Väl uppe säger han "du har 4-hjulsdrift på den där va?!". :angel:
Honda Accord är alltså framhjulsdriven...
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Jag har ett boj bravosläp på 1450 kg, lastar två stora islänningar lagligt.

Det har jag dragit med min 245:a -88 (bakhjulsdrivet, har inte haft några framkomlighetsproblem trots rejäla backar och Värmlandsvinter), Subaru Legacy Turbo från främre hälften av 90-talet och Passatkombi syncro TDI -99 (de senare fyrhjulsdrivna)

Bäst var subarun för den var urstark. Men jag kör hellre 245:an än passaten, passaten kändes minst lika slö och hade en så bökig vändradie jämfört med min smidiga 245:a som är toppen att snurra omkring med :love:

Toyota RAV4 skulle också få dra på B-kort.

Framhjulsdrivet skulle jag inte vilja dra med :crazy:
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Värmlandsvinter är definitivt en intressant upplevelse.......speciellt när man kör med en hästfinka hängande efter sig.... ;)

Själv tycker jag trots att motorn inte är så speciellt stark att Nesse är bra att dra med eftersom jag kan välja, bra väglag=framhjulsdrift, dåligt väglag=fyrhjulsdrift....passar mig perfekt... :D

/Carina :eek:
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Hej Frida!

Vi drar min Dalavagnen 200 årsmodell 1980 (1300 kg) med en Passat Variant TDI (115 Hk), årsmodell 00. Den får dra 1520 kg med B-kort. Med BE-kort får den dra 1600 kg. Mår pållan bättre nu?!?
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

BusBarro skrev:
Med en Passat -01 1.8T får man bara dra 1300kg, oavsett behörighet enligt Vägverket. Det står dock på VV:s hemsida, vilket jag inte fattar ett skit av:

Max släpvagnsvikt: 1300
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1510
Max lastvikt: 420

Vad betyder detta?

MVH Frida

Låter ju som att du får dra 1510 då...
Varför skulle det annars stå att den får dra 1510..= skumt.
(bilen väger troligtvis 1510) Enda orsaken jag kan komma på då är att:
Vissa tillverkare sätter gränser för vad bilen får dra även om den klarar mer. T ex ville jag och sambon tidigare köpa en chrysler. DEn var av tillverkaren satt till max släpvikt 1200kg (av nån skum anledning) Så man fick inte dra mer, trots en stor stabil bil som normalt sett borde fått dra sin vikt åtminstone.

Men jag tycker att det låter helkonstigt. Kan ni inte köpa en -00:a då??, där finns ingen sån där konstig gräns vad jag vet. OM du inte ska ha en Syncro(fyrhjuls) så klarar -00:an normalt i af 1500 kg.
Kollade på en 00:a syncro, fick bara dra 1440kg, men det var endast för att bilen var så tung (syncron blir ju tyngre) så det skulle överstiga 3,5 ton totalvik med släp annars...
OJoj vad svamligt, hoppas att du förstod nåt...

Om du absolut vill ha en 01:a är tipset att ringa och be bilhandlare som har en sådan hemma att kolla i bilens reg-bevis. Enda sättet att säkert få veta... *suck*

P.S "Max lastvikt: 420kg" Är troligen vad du får lasta I själva bilen.
(alltså passagerare och packning)
MVH
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Retzina skrev:
Hej Frida!

Vi drar min Dalavagnen 200 årsmodell 1980 (1300 kg) med en Passat Variant TDI (115 Hk), årsmodell 00. Den får dra 1520 kg med B-kort. Med BE-kort får den dra 1600 kg. Mår pållan bättre nu?!?


Hej Lotta!

Joda, Flamma mår bättre. :) Vi står juh nästan grannar! Hon finns i Åstorp nu. :)

Vi har köpt en Passat -01:a 1.8T och enligt VV så får den bara dra 1300kg. Jag tycker det är helskumt.
Med drag väger bilen 1510kg.

:confused:

MVH Frida
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Det kan bero på draget, och monteringen av denna.
 

Liknande trådar

Äldre På biljakt! Kommer att pendla längre sträcka till jobbet och behöver en billigare bil än nuvarande Honda CR-V som är en mkt bra bil, men...
2
Svar
23
· Visningar
2 261
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp