Bukefalos 28 år!

Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

*lånar knapp*

Hur är det med diesel kontra bensindrivna bilar när man drar hästar??? Vilka fördelar är det att ha diesel förutom att diesel är billigare? Är det totalt sett mer ekonomiskt att ha en diesel? Jag trodde generellt att dieslar var slöare/mindre pigga än "vanliga", men så behöver det inte alls vara idag sa en kompis. Är det ingen konkret skillnad vad gäller körningen för t.ex en XC90 om man har dieselmotor kontra bensinmotor?
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Ska antagligen köpa en Volvo V70 -00.
V70-modellerna fram t o m -00 får dra 1530 (de jag sett) på B-kort, alltså väldigt mkt :D 1600 kg på BE
Nackdelen med den nya V70-modellen är att själva bilen väger mer, så den får inte dra så mkt på B-kort. Dock får du dra 1800 på BE tror jag det är.

Jag som bara har B-kort än så länge får inte dra 1450 kg boggie med V70 av den nya modellen lagligt :angel: (fast den bilen e go att köra o drar bra)

Volvo 945 är oxå mkt bra dragbil. Frågan är om den inte drar bättre än V70 nya modellen (nya modellen är från -01 o framåt). 945:an jag kör ibland får dra 1530 på B, 1600 på BE, mkt mkt trevligt alltså :love:


Sen, en bakhjulsdriven bil drar möjligtvis en släp bättre, men är inte lika rolig att köra på halt väglag som en framhjulsdriven bil.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

"Vilka fördelar är det att ha diesel förutom att diesel är billigare?"
Tja det är billigare helt enkellt om man kör mycket. En diesel bil drar mindre bränsle.
En Diesel bil utan turbo är slö men nyare dieselbilar med turbo och common rail är betydligt piggare. Rätt så klena på riktigt låga varvtal men har sedan bra ork upp till ca 3500 - 4000rpm. Lite annorlunda utväxlade för att få upp högre toppfart.
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Dieslarna har i regel bättre vridmoment och vid lägre varv. Man ska inte stirra sig blind på hästkrafterna (inte i det här fallet ;) ) utan jämföra vridmomentet och vid vilket varvtal. Det är inte kul att varva 5000 för att komma iväg :eek:

Rolle på Österlen
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Rydberg skrev:
Tja det är billigare helt enkellt om man kör mycket. En diesel bil drar mindre bränsle.
En Diesel bil utan turbo är slö men nyare dieselbilar med turbo och common rail är betydligt piggare. Rätt så klena på riktigt låga varvtal men har sedan bra ork upp till ca 3500 - 4000rpm. Lite annorlunda utväxlade för att få upp högre toppfart.
Hur mycket är "kör mycket"? Jag kör ca 2500 mil/ år....är det mycket?
Jag skall ju ha en "allround" bil. Jag skall dra mina två jättehästar på 600 kg styck (jodå jag har BE), jag skall kunna köra bekvämt Sthlm-Skåne utan problem och den skall även klara lite stadskörning. Är en diesel bättre än en bensin då???? (Jag är helt okunnig vad gäller de här frågorna :o )
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Rolle skrev:
Dieslarna har i regel bättre vridmoment och vid lägre varv. Man ska inte stirra sig blind på hästkrafterna (inte i det här fallet ;) ) utan jämföra vridmomentet och vid vilket varvtal. Det är inte kul att varva 5000 för att komma iväg :eek:

Rolle på Österlen

Ok. Betyder det att när man skall köra omkring med 2200 kg draglast så skall man alltså titta mer på vridmomentet än hästkrafterna??? Men sedan, när man kopplat av draglasten och skall "finåka" med familj och vänner....är det då tvärtom??? (sorry om detta är för banalt :o )
 
Sv: Vad har Ni för bil samt hästsläp?

Ok. Nu har jag kollat runt lite på olika modeller/motorer. Om någon har lust skulle jag vilja få lite kommentarer på nedanstående lista så jag kan lära mig det här.

Antag att jag kör 2500 mil/år och skall ha en bil att dra två tunga halvblod med. Vilken bil skulle då passa bäst och varför???

Om det är bra att ha högt vridmoment så borde väl diesel BMW'n vara bra???? Eller??? Den har ju dessutom massor med hk.

Diesel:
- 163 HK, 370/1800 (ML 270 CDI)
- 218 HK, 500/2000 (BMW X5)
- 163 HK, 340/1750 (XC90)
- 174 hk, 400/2000 (Touareg)

Bensin:
- 235 HK, 345/3000 (ML 350)
- 550 HK, 310/2500 (Cayenne)
- 231 hk, 300/3500 (BMW X5)
- 209 hk, 320/1500 (XC90)
- 220 hk, 305/3200 (Touareg)

Tacksam för att "pick your brains".
 

Liknande trådar

Äldre På biljakt! Kommer att pendla längre sträcka till jobbet och behöver en billigare bil än nuvarande Honda CR-V som är en mkt bra bil, men...
2
Svar
23
· Visningar
2 261
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp