Vad har ni för flugskydd när ni rider?

Ms_Antrop

Trådstartare
Våran nya häst är väldigt känslig mot alla flygfän på sommaren, således är han även mycket irriterad när man rider :cry:

Vad har ni för flugskydd på era hästar när ni rider på sommaren? Jag har förut bara haft flyveil istället för pannbandet på tränset, men på nya hästen fick vi lov att ha en hel (vanlig) flughuva över tränset, annars gick han bara att skakade på huvudet hela tiden, stackarn :crazy:
I år har jag köpt ett rid-flugtäcke från Jacson åt honom, sen har han fått en vanlig huva att ha som skydd för öronen (han gillar inte när flygfäna surrar i öronen på honom) :idea:

Sv: Vad har ni för flugskydd när ni rider?

Du kör inte med kemikalier?

Det är möjligt att jag aldrig kommer att få barn för att jag hanterat det men Ultra Shield var fantastiskt effektivt på 'allt' förra sommaren när jag testade det.

Jag har en luva på huvudet på pålle för att han skall slippa få in fäna i öronen, sen är det insektsspray på resten av kroppen som gäller. Ridflugtäcke har jag inte testat, men har sneglat lite på dem.

Dock undviker jag att rida de tider som insektstrycket är som värst.

Jag håller med Alfa.
Är du ute efter ett vettigt flugmedel så ska du leta efter en brandfarlig vätska med varningstriangel. Det var det enda som skonade min häst i somras...

Dels spray innan ridning, dels badas min med eksemschampo varje vecka pga eksem, och när han rids har han en slags luva, det är en flyveil med öron! Perfekt till ridning. Funderar dock på att köpa ridtäcke..

671jcx.jpg

Senast ändrad:

Okej, jag kanske skulle ha vart tydligare med det: Självklart har jag flugmedel på dom när jag rider, det var annat flugskydd jag syftade på :p
Hihi, jag tyckte det var så självklart så jag skrev det inte ens ;)

Sånna där huvor funderar jag på att köpa och ha på dom vid ridning :) Verkar smidigt... Sen har jag köpt Prob-schampo också som jag ska tvätta dom med :)

Min förra ponny var otroligt känslig mot blinningar, och vid stallet i sommarstugan finns hur mycket som helst! :devil:

Första sommaren jag hade henne var det bara att försöka ge sig ut innan kl 8 på morgonen - för att slippa en del. Nu i somras hade jag ny utrustning som gjorde att jag kunde rida mitt på dagen - världens blinning svärm- utan att ponnyn hoppade ur skinnet ( man fick se till att vara bra skyddad själv också!). Det som funkade så otroligt bra för oss var:

*Jacson flugridtäcke! Funkade kanon, och skavde ej trots att jag red med det dagligen i flera veckor, satt jättebra.
* Flugpannband på tränset
*Ulta Sheild under magen på häste och även lite på halsen

Jag kommer att prova den här i sommar:
59218-01.jpg

Tycker den verkar vara himla behändig!

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 573
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 122
Senast: shia
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 057
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt... 2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31