Vad har ni för kläder?

Sv: Vad har ni för kläder?

*kl*

Olika det där... När jag gick hästgymnasium/jobbade som hästskötare var jag noga med att hålla mig snygg i stallet och på tävling, det var viktigt att se presentabel ut inför folk. Därmed inte sagt att allt var dyra ridmärken, förutom ridbyxorna då jag är kär i Eurostar... På tävling hade jag dock oftast jeans istället, ser bättre ut (och är smidigare att tvätta, man blir ju rätt skitig) när man inte ska rida.
Sen la jag ner hästeriet ett par år,tills jag köpte en ettåring för 3,5 år sen. Han flyttade raskt ut på lösdrift på landet,så numer är klädseln rätt lodig... Har inte köpt nåt nytt "ridplagg" sen typ 99, förutom en Kyra skaljacka med tillhörande byxor som jag avgudar. Iom att jag inte red alls på flera år hade jag mest jeans i stallet, och har fortsatt med det även om jag rider nu. Jag byter om till ridbyxor då, vilket gör att mina tre par eurostar kommer hålla i all evighet:angel: .
Just nu med all lera blir det gummistövlar på fötterna, annars jodpuhrs, gympaskor el snowjogging beroende på väder.
Vad gäller tröjor har jag alltid haft "vanliga", både avlagda el köpta för stallet i vanlig affär.
Pålle bor nu i kollektivstall men ambitionsnivån där vad gäller kläder verkar inte vara särskilt hög, så tills jag hamnar bland petigt folk igen kommer jag nog fortsätta sätta bekvämlighet först...

märkesjackor, o ridbyxor o sånt.
sen tröjorna man har under brukar jag bara ta sånna som jag inte har till vardags längre.typ vanliga collegetröjor o är det träning o man ska vara lite finare brukar jag ha v-ringade stickade tröjor, från typ Gina Tricot eller H&M.
en köpt hästtröja, en Kingsland, men den har jag fått i present, skulle inte köpa en stalltröja för 800:- (som denna kostar)
men snygg o skön är den!

Jag har nu när de e lite kallare å kleggigt ute så blir det ett par ridskor från Hööks svarta varmfodrade med fotdel i gummi alldeles kanon å sen är jag såld på Marinblå grejer till mig och mina hästar så det är Marinblå ridbyxor som gäller har både billigare och lite dyrare märken beroende på hur stor plånboken är för tillfället hehe och jag brukar se till att matcha det mesta lägger inte ut några supersummor på ridkläder men man kan ju se hel ren å fräsch ut tycker jag å ska jag rida typ lektion eller så så rider jag alltid i mina älskade cavallo stövlar sköna å ger bra stöd :) och nu letar jag efter en bra vinter ridjacka som ska vara helst marinblå eller mörkbrun svart funkar väl också som ska gå nedanför rumpan och helst dragsko i midjan och sen ska det vara spruind i sidorna... någon som har tips på en sån jacka ? för jag hittar inga sånna längre :(

just nu:
vanliga märkes tröjjor, pikeur ridbrallor och en peak dunjacka

Jag skulle aldrig klä mig i ngt fult i stallet :eek:

när jag bara är i stallet, brukar jag har min kingsland jacka nu på hösten, på sommaren & våren har jag min ralph lauren väst.
på benen brukar jag ha pikeur, gärna brun rutiga.
stövlar.
på vintern rider jag i min gamla canadian goose jacka och rid termosar.
stövlar.
när jag bara mockar har jag jacka, och mukisar oftas gympadojjor.
på träning är man alltid extra uppklädd!

Ridbyxor, typ BacktoBack (billiga!). ibland rider jag i mjukisbyxor :D .

Tröjor från hööks eller klubbjacka, med gamla T-skirts under.

alltid riktiga ridskor iaf. typ Easy rider

jag är inte så mycket bättre på tävling... kommer med svarta ridbyxor och ALDRIG kavaj.
Men alltid reglementsmässigt!

Äger inga märkesgrejor! Pappa ville inde köpa Kyra K, överdragskläder :( . (inte så konstigt)

joo!! nu kom jag på!! jag har ett Kyra K dressyrspö!!!! (300 kr, verkligen onödigt köp)

jag tar på mig det som finnes hemma.. orkar inte fixa iordning mig såjättenoga dock försöker jag att inte ha nåt som skär sig tillsammans...

då står jag i ett stall med en häst till men vi brukar rida till ett större ridhus o rida...

fast jag ser ändåså udda ut när jag rider där så det kvittar om det är mer=)

*kl*

Det är lite olika. Fast just nu bryr jag mej inte så jätte mycket. Ska jag inte rida så blir det jeans eller mjukisbyxer. Ska jag rida så beror det lite på vad jag ska göra. Ska jag ut i skogen eller hoppa så har jag en fleece tröja eller pappas en gammal HH tröja. Ner till har jag ett par rejält slitana MH jodphurs med stålhätta (de är så slitna och skäna) och ett par shortchaps som jag en gång i tiden köpte till min dåvarande, så de är lite stora men får hänga med ett tag till. Är det lite kallare så har jag ett par ljusa chaps med fransar en beige luddig fleece tröja från MH och ett par Graninge kängor.
Den här tiden på året är det obligatoriskt med långfillingar.
I vårt stall är det ingen som bryr sej hur man ser ut men där jag stått förut har det varit väldigt viktigt vad man har haft på sej och sin häst.

Jag brukar gära ha lite mer stil i stallet... Men ska jag bara ut o släppa ut hästarna på morgonen så drar jag bara på mig vanliga kläder.. Annars har jag nästan jämt mina läderridstövlar på fötterna, och till stor del märkesridkläder.. Vet inte varför det har blivit så, men jag tycker att det är snyggare!

Vill alltid matcha min och hästens utrustning och är hel och ren.Matchar ridkläder med vanliga kläder.
ALDRIG urtvättat och trasigt och än mindre mysbyxor.

Jag blandar hejvilt! Brukar köpa mycket stallkläder på hööks när de har rea som tex tröjor etc. Ridbyxor och sånt köper jag från Pikeur, Eurostar och Cavallo. Sen använder jag också sådant från min vanliga garderob som är urtvättat och gammalt. Beror lite på vad jag ska göra i stallet. När jag inte rider går jag mest omkring i sunkkläder och mjukisbyxor men tar gärna på mig något finare när det är riddags. Går inget bra att rida i fladdriga kläder.

jag har "stil" kläder från höften och ner.DVS ridbyxor och stövlar. Sen blir det en så kallad urtvättad mamma-tröja :p

kl

Jag blandar friskt.
Skor och chaps är alltid helt rena (putsnörd). Ridbyxor snygga i olika färger och märken.
Jacka brukar vara Bocaj, KL, Puma mfl.
T-shirtar är sådana jag tröttnat på eller, sådana som jag har i skolan också (det är ju bara att tvätta dem och jag blir inte skitig i stallet)
Tröja över är också blandat, på träning kan jag köra lite finare, annars vill jag helst ha min Stadium tröja som jag haft sen jag var 12 :o

Är jag hos medryttarhästen och bara mocka, pyssla och tömköra blir det jeans eller ett par mjukis byxor och ett par gammla jympa skor.
På överdelen blir det flees (vet ej hur det stavas) tröjja och eller jacka.
Ska jag rida lektion på ridskolan blir det ett par jodpush, ett par ridstrumpor och ett par svarta ridbyxor. På överdelen blir det en HH tröjja och/eller en vanlig t-shirt

Jag sitter väntar på att jag ska bli rik och på hästen behöver lindor och massa jox så att jag kan färg- och märkesmatcha :D

En undran bara...Hur låter man bli att bli skitig?? :confused: :confused: :confused:

Tröjor har jag gamla vanliga som jag inte använder längre (typ från BikBok och en del Zoul-tröjor från MQ). Vinterjacka har jag en gammal från JC och så vidare. Tunnare jacka har jag oftast en jacka med stallets namn tryckt på.
Om jag ska rida har jag ridbyxor och skor+chaps för det mesta, är det väldigt kallt brukar det bli vinterridstövlarna men jag hatar dom, sen väntar jag på att få mina vanliga ridstövlar som jag beställt.
Ska jag inte rida har jag mjukisbyxor och gympaskor eller gummistövlar.
Är det träning eller jag vet att nån ska fota försöker jag matcha iaf.

Är inte så noga med kläderna, funktionella och oömma. Oftast skötsel och ridning av annat än bara häst i stallet.
Så lite ridmärkesklädd som det bara går... :smirk:

Men något sånt här...

Vinterhalvåret
Långkallingar/kalasbyxor/thermobyxor
Militärbyxor/mjukisbyxor/täckbyxor
Vanliga sockar/tjocksockar eller bara tjocksockar.
Thermotröja/oftast polotröja och svettiströja/rutigskjorta/ militärthermotröja/militärskjorta/tjocktröja/fleeceanorakströja..
Varm jacka /väst, typ blåkläders arbetsväst.
Mössa med öronlappar, under hjälmen en hjälmhuva.
Fodrade arbetshandskar.
Skoterskor/lagårdsstövlar

Sommarhalvåret
Jeans/mjukisbyxor/sällan ridbyxor
T´shirt/rutigskjorta/linne
Joggingskor (rider oftast barbacka) /basketridskor/nån typ av "muckers" eller lagårdsstövlar om det är regnigt.
Tunna ofodrarde arbetshandskar
Keps...

Helskodda ridbyxor alltid, och en tunn fleecejacka oftast, samma sort som jag har när jag åker skidor, vandrar etc. Och min jättefina stickade halsduk! :D

Lite mer stil. Om jag bara är i stallet för att rida har jag helst lammullströja och/eller piké, både bekvämt och fint. Men ska jag göra stalljobb är det mer sportkläder.

Men inga trasiga gamla kläder! Såna kastar jag.

När man har stall på gården och sällan å aldrig åker ngnstans med hästarna så ser man ut där efter oxå.

Köper aldrig kläder i ridsportsbutik då vi har så få här uppe och det är svindyrt. Beställer från Hööks om det är ngt jag ska ha, blir oftast inte mer än det nödigaste dvs jacka, byxor, hjälm och ridstövlar. Tröjor hittar man alltid i någon garderob. Tycker att det är rätt skönt med addidasbyxor och täckbraller när man ska rida och det är minusgrader. Sån é ja :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 872
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 280
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 040
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 295
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka