Vad har ni för sadlar till Era Fullblod ???

moon

Trådstartare
Vill ha tips & råd om vilka sadlar ni har till Era fullbod. Förstår att dom kan vara olika, men många av dom har väl några gemensamma drag såsom lite takformade & smala, om dom gått på galoppbanan.
Jag har idag en Kieffer Kur Excellent till mitt fullblod som passar fint, något tung bara.

Har vant mig vid en Amerigo DJ dressyr som mitt sto nyss fått , som är mer öppen i sitsen. Tog mig lång tid att vänja mig & fick mkt. träningsvärk av den.
Men idag älskar jag den & den nära kontakten jag får med stoet.

Har ridit i Kieffer sadlar i all år som låser & ger mer stöd i sitsen. Har älskat detta märke, men inte nu när jag jämför med Amerigon.
Nu kan jag knappt rida i Kieffern, avskyr att vara så låst i sitsen.

Så min fråga är vad som är mest lik Amerigo , men inte lika dyr. Kan tänka mig max 10 000:- begpris.
Köpte stoets sadel för 6 månader sedan & är lite fattig just nu.
Så vad har ni för dressyrsadlar till Era fullblod som ger Er bra kontakt & öppnare sits ?

Han har hög manke, rak & kort rygg & ngt överbyggd, ngt takformad.
Bilder finns att se på honom här, gamla med ryggen är densamma.

Bilder

Sv: Vad har ni för sadlar till Era Fullblod ???

Hej
Har en fullblodsmärr med samma typ av rygg som din kille.
Till henne hittade jag en 60 år gammal Leva sadel allround mot dressyr normal, 17t i bra skick som ligger som den var gjord för henne.
Lycka till

Till min tjej har jag en Cliff Barnsby N-Gage dressyrsadel men den är djup så den gillar du nog inte.
Men modellen Kanter är öppnare i sitsen men ligger likvärdigt med N-gage så den kanske passar dig bättre? Kanter är dessutom billigare.

Min hoppsadel är en Prestige Arezzo som också ligger bra.
Så ngn Prestige kanske också kan tänkas passa? De brukar ju finnas många begagnade till bra pris. Vet dock inte vad du ska titta efter för modell då.

Nu har jag visserligen inget renrasigt fullblod, men däremot ett halvblod med massa fullblod i som dessutom har en "typiskt fullblodskropp" men rak rygg och mycket manke. Till denne har jag en Prestige Versailles.
Sadelutprovaren tyckte att även en Equipe linnea skulle passa men det hann vi aldrig prova.

Jag har en Rössli Pilatus till mitt fullblod, ligger kanonbra.

Jag har haft Prestige men den är lite för svängd så nu har han Morris & nolan.

Jag har en Albion K2 både hopp och dressyr som ligger perfekt på mitt fullblod som har en lång och hög manke, rak rygg, lite överbyggd och hon är av den smäckra typen :)

Fullblods vallack med hög lång manke, kort rak rygg, något takformad. Hoppsadeln är en Jacksson Knights Camelot och dressyrsadeln är en Globus Crincle (stavat rätt?).

Albion K2 & Globus Crincle ser ut att vara lika djupa som min Kieffer, vilket jag inte vill ha. Sitsen ska vara mer öppen & inte låsa mig i sätet. Sedan så
vill jag bara ha förslag med rundbossor. Kilbossor fungerar inte så bra på överbyggd häst med rak rygg.
Röösli är en sadel jag kan tänka mig, men den lär ju knappast vara billigare änAmerigon begagnad.

När jag hade ut en utprovare testade vi bland annat Pfiff Amaretto, Frank Baines och Röösli. Pfiffen och Rööslin låg kanon men när jag satt i dom så var det som natt och dag. Det sved lite i plånboken när jag valde Rööslin men jag har inte ångrat mig en sekund, helt underbar att sitta i.

Har 2 fullblod, hade 3 för en månad sen men fick avlivas akut :( , och ingen av dem var likadana i ryggen. Så rent generellt vet jag inte om man kan säga att det finns någon sadel som passar fullblod bättre.

En av dem har knappt någon manke, rak i ryggen, inte överbygd och väldigt kort. Den handra hade hög men kort manke, överbygd, lite svankig som blev bättre med rätt ridning.(omusklad)
Och den tredje har lång markerad manken, lite överbygd samt lång i ryggen men relativt rak.

Samt att vi har ett fullblod till i i stallet som har JÄTTEmycket manke, svankig och inte så mycket överbygd.

Det betyder att alla behöver ha olika sadlar av helt olika märken. ;)

Sadlar är något som många tar väldigt lätt på. Även att många "provar" ut egna sadlar och sen tror att den ligger bra är skrämmande utan att låta sadelutprovare titta på det istället. (Mina sadlar är utprovade för att få det klargjort)

Pja, mitt fullblod (3 år, avlad för ridsporten och inte inriden än) har en rak rygg och kräver en väldigt vid sadel, Stenbergs 36a (x-vid) var för smal...
Dvs, det där med att fullblod ska vara takformade känner jag inte igen. Hennes mamma var likadan och systern med halvblodspappa kräver ännu vidare bom.

Pja, mitt fullblod (3 år, avlad för ridsporten och inte inriden än) har en rak rygg och kräver en väldigt vid sadel, Stenbergs 36a (x-vid) var för smal...
Dvs, det där med att fullblod ska vara takformade känner jag inte igen. Hennes mamma var likadan och systern med halvblodspappa kräver ännu vidare bom.

Fast det är ju inte typiskt för fullblod att vara väldigt vida, däremot är det betydligt mer vanligt att de är smala, takformade och relativt raka.
Så visst går det att generalisera hur fullblod ser ut även om de såklart finns de som inte passar in i den mallen.

Det finns ju smala nordisar också men det är ju betydligt vanligare med att de är breda liksom.

Fast jag har träffat flera fullblod som varit breda. Kompisen har en, som förvisso är mager just nu (nedrans hästkrake som matvägrar :( ) där man tydligt ser att det kommer krävas minst en vid bom, troligen x-vid, för att sadeln ska ligga bra på henne - när hon återfått hullet så hon ska ridas igen.

Har en crown gimli, hoppsadel, hade innan en jeffries elite flatback.
Min häst har ingen överdriven manke, något svängd rygg.

Har en Prestige Sidney till min valack av modell grövre. Han har hög manke och aningens svängd rygg. Har innan det haft en Walsall Riding och en Cliff Barnsby Omega.

Jag har just nu en Jaguar till mina fullblod (hopp/terrängsadel, modell vet jag dock inte. Den är tydligen rätt ovanlig).
Till dressyr använder jag en Prestige Hippos, men jag tycker inte den är optimal trots att den sitter bra. Den känns lite klumpig på något sätt, skulle vilja ha en "nättare" sadel.

Så kanske någon typ av begagnad Prestige eller Jaguar? Prestige lite dyrare modeller är betydligt mer bekväma och borde gå att hitta begagnat till ett bra pris.

Senast ändrad:

Halv KL

Även jag har testat stallkompisens Walsall Riding på mitt ena fullblod. Den satt faktiskt bra! Lite stor/lång dock.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 767
Senast: Aureola
·
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 368
Senast: moon
·
A
Utrustning Vi har en C-ponny med rak rygg (ngt överbyggd) med i princip ingen manke (ser ut som en shettis=rund över manken). Hon är relativt rak...
Svar
12
· Visningar
1 584
Senast: attsy
·
J
Utrustning tipps om vad för sadlar som skulle kunna passa är oxå välkommna! Hade självklart laddat upp bilder men jag får det inte att funka...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: jonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025