Vad har ni för utrustning till era unghästar?

Favina

Trådstartare
Jag har ju gått och köpt mig en unghäst, -03. Han är inriden, men just nu tar jag det lugnt och han skall bli mera riden nästa år. Nu är det tömkörning och longering som gäller.

Men vad har ni för sadel på era unghästar?

Träns och bett?

Andra saker? Benskydd?

Min har ett överben, troligtvis om han slått i benet när han var liten eller om dom tog han för hårt vid inridningen. Vill skydda överbenet, så han inte slår i det mera.

Här kommer en bild på skrutten:

Bild002_edited.jpg

Kram Favina :bump:

Sv: Vad har ni för utrustning till era unghästar?

Jag har en -01:a. Hon har stått ca 3 veckor nu pga. hon troligen gått och slagit sig i hagen. Men nu är hon bra och jag ska skritta henne idag. :) Men normalt sett så rids hon ca 4-5 dgr i veckan.

Jag har dels borstar och så ett skåp fullt med massa sjukvårdssaker såsom jodopax, salvor, liniment o dyl.

Sedan har jag diverse fleecelindor och stallpaddar samt ett par låga transportskydd. Även några acryllindor och paddar som används ibland vid ridning.

Men oftast så har jag senskydd fram och kotskydd bak när jag rider.
Ska spara ihop lite pengar så jag har och så ska jag köpa mig ett par snygga dressyrskydd på Scandinavium också (det är ju ett tag tills dess i oförsig :D ).

Senskydden hon har är ett par vanliga hampa och sedan har hon ett set med hampa pro skydden (senskydd + kotskydd då).

Sedan har jag en Olympic Jessica dressyrsadel och ett Jacson träns + märkeslösa träns. Samt ett antal dressyrschabrak.

Samt longerlina, och så ett flertal täcken:

*Ofodrat Himalya regntäcke
*Hööks Thermo Master Outdoor med lös hals till
*Shires Vintertäcke med halvhals
*Ländtäcke av okänt märke
*Ridtäcke från Börjes
*Golden Stripe filt i Ylle från Horze
*Finare och lite tjockare fleecetäcke m. silverfläta från Hansbo
*Beigt fleecetäcke av okänt märke
*Grått fleecetäcke av okänt märke
*Har säkert nåt mer täcke som jag inte kommer på just nu :smirk:

Det är väll det som jag kommer på så här på rak hand då.
Ska införskaffa en ny dressyrgjord om typ en halv timma :D,
för den gamla är tyvärr trasig.

Jag klarar mig bra med det jag har men eftersom jag vill att hon ska få komma ut och tävla hopp också så skulle jag eg. behöva en hoppsadel också. Har tyvärr inte råd med någon sådan just nu, så antingen så hoppas hon med dressyrsadeln eller så har hon syrrans hoppsadel (denna ligger dock inte helt hundra tyvärr...)

Är det något jag behöver så brukar jag låna av någon annan i stallet, t.ex. av stora syrran. Fast som sagt så klarar jag mig rätt bra på de grejerna jag har själv.

Sedan skulle jag gärna vilja lära mig tömköra ordentligt och ev. köra in henne i framtiden. Så jag önskar mig en tömkörningsgjord (från Globus) + lädertömmar i julklapp. :)

Jag äger en 03a sen 1½ år tillbaka.
Till henne har jag westernsadel (Börjes El Paso) och vanliga sadeln Pinto.
Träns har jag ett vanlig träns med bred nosgrimma som jag spänner så jag får in 3 fingrar ungefär.
Bett är ett tredelat med bettskivor i gummi.
Skydd använder jag senskydd i läder och sen lindar jag även ibland. Har även strykkappor till bakbenen.
Skydd behöver hon egentligen inte men jag använder det för hon ska vänja sig.
Sen har jag en enkel tömkörningsgjord- typ den som finns på börjes.
Ska även vänja in henne på hackamore så småningom.

min unghäst har en isabell werth sadel.
Bucastäcken, några TM täcken.
ett hubertusträns och lite andra träns (utan märken också)
en tömkörningsgjord som kosta typ 400. skit. ska nog införskaffa en lädergjord.

Men vad har ni för sadel på era unghästar?
westernsadel

Träns och bett?
westernträns och 2-delat tränsbett med d-ringar

Andra saker? Benskydd?
har skydd av den här typen
har ett Himalaya regntäcke och ett fleecetäcke

har en 2-årig quartervalack som är under inridning.

Har en 00:a, men han är lite sen så först nu har han kommit i kondition och förstått lite mer med ridningen :idea:

Har en vanlig engelsk sadel till honom, märkeslös. Svårt att hitta sadlar med så vid bom tycker jag (xx-vid) men ska prova med Griffins Haflinger/Cob snart! Har förbygel från Eko så sadeln sitter lite stadigare.
Också vanligt engelskt träns utan nosgrimma, inget behov av något som stänger ihop munnen på honom. 3-delat sweet-iron bett.

Jag rider alltid utan skydd men funderar på att köpa boots då han har lätt för att trampa av sig skorna. När han löslongeras brukar jag linda, iaf frambenen.
Har en longer/tömkörningsgjord från Börjes, den är jättebra tycker jag. Har haft den i flera år och varit överallt i skogen med den.

Jag har det ganska enkelt med honom. Vanliga schabrak osv., inte en massa skydd... Men var tvungen att köpa en lädergrimma, så läckert =) Nu går han med regntäcke ute om det är taskigt väder då han är klippt. Men han hatar täcken :cool: Speciellt i stallet, då äter han upp dem :devil:

Just det, har också en westernsadel, men den passar bara vintertid. Skön att rida på långtur med! Rider dock helt engelskt.

ja jag ha en hoppsadel och en dressyr sadel från igedams...
och så ha jag typ 10 shabrak och lindor och skydd
senskydd ...
ha två vinter täcken
två regn täcken
tre fleese täcken
två ridtäcken
och ett reflex täcke
fyra stalltäcken
och massa borsta och småsaker . och ett skåp med sjuk saker ...
longer gjord och longelina och tömtyglar...
sex träns och massa hjälpmedel...
hackemore..
och sen kommer jag inte på något mera just nu.. ha det till min 4åring och min äldre med på 7 år...

Inte mycket inköpt än till min unghäst...hon är bara 1,5 år...men har lite grundsaker som träns med rakt bett och fasta ringar, sidepull, kapson...ingen sadel än, men hoppas hur mycket som helst att den jag nu köper till nioåringen ska passa lillan när hon är klar;)...ett par longerlinor finns det...ett regntäcke var åt hästarna (måste köpa ett par till att byta med när de andra är genomblöta) och sen standardprylar som borstar och sjukvårdsartiklar m.m. :cool:

Okej! Tack för alla svar!

Jag är förvånad att många har benskydd, trodde jag skulle få tillsägelse att jag skulle börja med benskydd. :angel: ;)

Funderar på en bates, både hopp och dressyr, då man kan ändra bomvidd. Sedan ett träns med två delat bett och remontnosgrimma.

Längtar tills jag skall sitta på honom :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 417
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 668
Senast: Cornelia
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 945
Senast: Balahé
·
Hästhantering Har precis köpt mig en unghäst som inte är så mycket hanterad för sin ålder (4 år). Hon är "inriden" men inte mer, verkar inte förstå... 2
Svar
24
· Visningar
7 139
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka