Vad heter hjälptygeln?

Deimion

Trådstartare
Idag när jag longerade fick jag prova en kompis hjälptygel. Det är som ett långt rep, med ett spänne, för att reglera längden på mitten.

Tygeln läggs på ryggen, där spännet finns, löper mellan frambenen och fästes med en pistolhake i vardera bettring.

Min ponny gick kanon på den! Han kom i låg form, med väldigt mycket ryggaktivitet. SÅg väldigt komfortabelt ut då han frustade i stort sett hela tiden.

Nu vill jag såklart också köpa en sådan, men vet inte vad den heter... Hon visste inte vad den heter, utan kallade den för "Tysketygeln".

Någon som vet vad den heter?
Mycket tacksam för svar!

Sv: Vad heter hjälptygeln?

vet inte vad den heter, men vet att min syster tog en graman tygel och satte som du beskrev. detta hade hon lärt sig när hon jobbade i italien.

jag använder en graman på det sättet du beskriver, dock så har jag den så att den går från manke ner under frambenet, genom bettringen,över nacken, genom andra bettringen mellan frambenen och upp vid manken och spänns där. då blir det inte så att ena sidan blir längre än den andra om grammanen kasar lite. :)

Tygeln läggs på ryggen, där spännet finns, löper mellan frambenen och fästes med en pistolhake i vardera bettring.

jag använder en graman på det sättet du beskriver, dock så har jag den så att den går från manke ner under frambenet, genom bettringen,över nacken, genom andra bettringen mellan frambenen och upp vid manken och spänns där. då blir det inte så att ena sidan blir längre än den andra om grammanen kasar lite. :)

Det låter väldigt obekvämt.

Jag gör likadant fast med två grimskaft. Ser riktigt klåpigt ut med fungerar fantastiskt de gånger man vill ha hästen i en låg rund form under longeringen. Min häst har reagerat väldigt bra på den typen av inspänning. Men varierar mellan den inspänningen och vanliga inspänningstyglar, det är väl lite samma tänk som att du inte ska rida med samma bett hela tiden.

Men hade inte en aning om att det fanns en riktig inspänning som såg ut så. Klåpa ihop en själv, antingen med grimskaft eller som någon sa med en halsförlängare. Billigt och ger antagligen samma effekt. Om jag nu förstod din beskrivning rätt.

Jag tror att det är gramantyglar, använt på ett annat sätt :)

Just referensen till "tysketyglar" fick mig att tänka, på franska heter "gramantygel" "reines allemandes" (tyska tyglar).

På engelska kallas tydligen sättet att använda tyglarna på för "bowling reins".
Jag förmodar att det du menar ser ut lite så här:

enrenement.gif

Är det det, ja då är det gramantyglar som använts :)

Ja, så ser det ut! :D

Lusläst Kavalkades sortiment och hittade den äntligen! HO Lunging Aid (ej översatt som ni kanske förstår ;)) heter den ;)

Tack för all hjälp!

Jag tror att det är gramantyglar, använt på ett annat sätt :)

Just referensen till "tysketyglar" fick mig att tänka, på franska heter "gramantygel" "reines allemandes" (tyska tyglar).

På engelska kallas tydligen sättet att använda tyglarna på för "bowling reins".
Jag förmodar att det du menar ser ut lite så här:

enrenement.gif

Är det det, ja då är det gramantyglar som använts :)

Smaaart! Hade varit en perfekt lösning för min kille ju!! Tror ni det funkar med en gummisnodd eller det bästa är en graman?

:love:hej det är nog martingal du menar eller graman tygel tror jag om hästen men fråga gärna någon så det blir okey. gick bra så är det okey .
prova martingal med ringar från bettet under frambenet mot sadel gjorden lösa ringar som tyglarna löper igenom fram mot bettet med hals tyglar sas rundt halsen ,det används för att få hästan att böja sig spänn inte för hårdt,så inte hästen slår med huvudet oavbrutet ,då blir det nog störande .det är till för att bromsa hästen och att lyssna på ryttaren .
och att inte ta bette falla i sken okontrollerat utan man rår på hästen så den inte bara drar och sticker iväg.
rekomendera att prova sig fram i lugn och ro byt till graman endast isvårare fall . den äär mycket svårare att rida på.sägs det. bästa att höra sig för på någon sadel butik strömsholm sadel och häst butikerna elelr hööks .

Senast ändrad av en moderator:

Varför fäster man inte hjälptygeln i sadelgorden istället? Det känns som om det borde kunna ge upphov till rejäla skav i den tunna huden bakom/mellan frambenen. Då blir det som en bakochframvänd halsförlängare och det borde ge samma inverkan men utan tryck över ryggen och bröstkorgen.

prova martingal med ringar från bettet under frambenet mot sadel gjorden lösa ringar som tyglarna löper igenom fram mot bettet med hals tyglar sas rundt halsen ,det används för att få hästan att böja sig spänn inte för hårdt,så inte hästen slår med huvudet oavbrutet ,då blir det nog störande .det är till för att bromsa hästen och att lyssna på ryttaren .

Martingal används INTE för att "böja hästen", det är till för att hästen inte eka kunna slänga upp huvudet och skada ryttaren.

Den kan aldrig inverka bromsande, eftersom den löper fritt på tyglarna.

Dessutom har TS redan fått svar på vad det är för hjälptygel, och det är inte i närheten av en martingal... ;)

:love:hej det är nog martingal du menar eller graman tygel tror jag om hästen men fråga gärna någon så det blir okey. gick bra så är det okey .
och att inte ta bette falla i sken okontrollerat utan man rår på hästen så den inte bara drar och sticker iväg.
rekomendera att prova sig fram i lugn och ro byt till graman endast isvårare fall . den äär mycket svårare att rida på.sägs det. bästa att höra sig för på någon sadel butik strömsholm sadel och häst butikerna elelr hööks .

Du ska nog vänta några år innan du rider med hjälptyglar :)

Förmodar att man gör så för att tygeln ska kunna glida över ryggen så du kan byta varv och ställ hästen innåt utan att yttertygeln tar emot och så har säkert benens rörelse den effekten att bettet rör sig i munnen lite som när du plockar med tyglarna (fast för mig känns det lite som att det skulle såga då hästen rör vartannat ben vilket leder till att bettet åker höger vänster hela tiden) men jag har aldrig testat.

Förmodar att man gör så för att tygeln ska kunna glida över ryggen så du kan byta varv och ställ hästen innåt utan att yttertygeln tar emot och så har säkert benens rörelse den effekten att bettet rör sig i munnen lite som när du plockar med tyglarna (fast för mig känns det lite som att det skulle såga då hästen rör vartannat ben vilket leder till att bettet åker höger vänster hela tiden) men jag har aldrig testat.

Jag är lite inne på samma linje, rent spontant så känns det mera som att den här lösningen bygger på att hästen "kryper undan" för tygelns rörelser i munnen, över ryggen/manken och mellan benen.

Precis som pessoaselen, fast enbart fram istället för bak.

Men jag har inte sett någon använda den, så jag vet inte. :)

Jag är lite inne på samma linje, rent spontant så känns det mera som att den här lösningen bygger på att hästen "kryper undan" för tygelns rörelser i munnen, över ryggen/manken och mellan benen.

Precis som pessoaselen, fast enbart fram istället för bak.

Men jag har inte sett någon använda den, så jag vet inte. :)

Det pågår lite diskussioner i franska chatrum apropå den här metoden.
De finns folk där som har använt detta, men som rekommenderare att man isf använder sig av en gjord.

Personligen har jag inte provat, och tänker inte heller göra det :)

OM inspänning behövs på något sätt har jag använt mig av förlängda gummiband (tycker de är för korta), pessoasele på snällt sätt och en grej som jag själv tycker är helt suverän som heter Equilonge (inköpt i Frankrike) eftersom hästen i den reglerar själv. :)

Equilonge.jpg

Equilonge2.jpg

Liknande trådar

Ridning Jag är riktigt konfunderad. Är medryttare på en fullblodskorsning som gärna går med huvudet väldigt högt, han har alltid martingal. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 570
Utrustning Jag är själv inget större fan av longering så låt denna tråd slippa bli en tråd om longeringens- och hjälptyglars vara eller icke vara...
Svar
15
· Visningar
1 935
Senast: bigganl
·
Träning Jag har fått tips om ett sätt att spänna in hästen när man longerar, tänkte höra lite om någon här provat och hur ni tycker det funkar...
Svar
11
· Visningar
2 085
Senast: wall
·
Dressyr Har fått en ny tränare som jag är både positiv och lite skeptisk till. Det är lite svårt eftersom han är en barsk överste som är chef... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 761
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka