Vad heter hjälptygeln?

Sv: Vad heter hjälptygeln?

När jag var i Tyskland var det många som longerade sina hästar med den sortens inspänning. Antagligen därför din kompis kallar den så, den är betydligt vanligare där än i Sverige :)

Jag har byggt min egen med två långa grimskaft som jag knutit ihop och ett nosludd där de ligger över manken. Fast jag brukar longera i grimma eller kapson, tycker att det drar så mycket höger och vänster i munnen på de annars.
Men det är helt klart bästa inspänningen jag har provat, de bär sig själva i lång låg form, precis så jag vill att de ska gå när jag longerar :laugh:

Tack för alla svar!

Jo, det där "ryckandet" i munnen ser jag också mkt negativt på, men min ponny har kommit på att man kan gå lite lägre med huvudet för att slippa det :idea: Att longera i kapson var faktist en bra idé! Annars är jag också mycket nöjd med inspänningens inverkan :bow:

Tack för alla svar!

Jo, det där "ryckandet" i munnen ser jag också mkt negativt på, men min ponny har kommit på att man kan gå lite lägre med huvudet för att slippa det :idea: Att longera i kapson var faktist en bra idé! Annars är jag också mycket nöjd med inspänningens inverkan :bow:

Men det är ju det som är frågan, om man vill ha en häst som söker sig fram till bettet och följer det mjukt, eller en som sänker huvudet för att komma undan obehag i munnen?

Exakt samma frågeställning finns ju angående hur man rider hästen "på tygeln". Ska man komma dit genom att rida framåt mot en mjuk och stadig hand, eller ska man "fippla" dit hästen genom att ta den i munnen på olika sätt?

Nej, vad fel det där blev! Det är en riktig liten fuskponny jg har, som gör allt för att komma undan. Hänger gärna i hjälptyglar vid longering, och är svårriden. Tycker om att leka stjärnkikare om han inte rids korrekt. Tidigare hängde han i tygeln och han mjuknar i munnen och söker sig ner med en mjukare kontakt. Tygeln glappar inte men han strätar inte emot. :)

De fem första minutrarna stretade han emot och då "sågade" tygeln i hans mun, sedan mjuknadehan och då drog det mkt mindre. Skummar och frustar i stort sett hela tiden, han släpper inte bettet:) Ska försöka lägga ut en film i kväll, när jag filmade igår.

Så, nu har jag allafall ordnat en bild. Hade problem att få filmen från iPhonen in i datorn, men körde med skärmavbildningen :)

32137760.jpg

Tycker han arbetar bra med den tygeln och han släpper inte tygeln, men stretra inte heller emot :)

Jag vet att tygeln har glidit tillbaka något. Kämpade med att ha den så nära manken som möjligt, då jag inte hade några tyglar på det tränset att fästa den i.

Han longeras inte "som vanligt" utan vi har en byggnad just för löslongering. Tror huset har en diameter på ca 20 meter och utanför springer hästen lös, samtidigt som man står där inne innanför kanten. Jättesmidigt!

När jag använder hjälptyglar är det inte själva "neddragandet" av huvudet jag vill ha hjälp med, utan jag vill ha något stabilt (=till skillnad från t.ex. "ingenting" eller mina händer, som ju är rörliga och kan misstolkas) för hästen att känna stöd i när den självmant sänker huvudet för att den spänner av och trampar på.

Hästen arbetas så att den kommer till en sänkning av nacken, och då finns inspänningen där som uppfångning och kontakt.

Det är iaf mitt ideal och min plan, sen kanske det inte funkar så varje gång jag markarbetar... :angel:

Jag vill också uppnå något sådant. Alltid ha en häst som går framåt, inte bli hård i handen eller sätta på något som ger ett tryck bakåt. Och framförallt en häst som går i form för att den är avslappnad och vill arbeta med mig, det ska vara bekvämt och enkelt för den. Ser ingenting bekvämt i sågning eller hjälptyglar, med mycket få undantag. Men så får jag höra att jag är väldigt gammeldags också.

Sak nog ge upp med att försöka beskriva hur inverkan och effekten blir. Blir bara fel hela tiden... Förstår absolut vad ni menar och jag håller med.

Btw, som ni ser på bilden ovan så ser han väldigt komfortabel ut, kommer i en lägre form, frustar och dregglar. Han kommer upp med ryggen bra och bra tryck i bakkärran. (Är överbyggd, så det gör det svårare för honom) Lika fin som vanligt i munnen efter longeringen, så jag är nöjd, eftersom att han är det :)

Gör ett nytt försök att beskriva, trots allt.

Den här ponnyn jag har tagit över har gått på mycket skarpa bett (pessoa med inspänning) och trots detta varit mycket het samt gått som stjärnkikare med många ryttare. Det gick inte att galoppera på fyrkantsspåret utan att skena runt ett antal varv innan, eller styra in honom i ett hörn, om man hade tur. Bockade, stack och allmänt envis. Man fick ha med sig spö in i hagen för att han ens skulle lämna den. En problemhäst med andra ord.

Det första jag gjorde när jag började rida honom var att skippa inspänningarna och byta ut pessoat mot ett tredelat tränsbett. Då fick den envisa ponnyn mig att veta att jag levde. Vi hade delade åsikter om nästan allt. Eftersom att han är så pass grov gör det ju inte saken lättare.

Han har en tendens att gå som stjärnkikare om man lämnar någon sekund till slumpen och ger man den minsta möjlighet att hänga i bettet så gör ahn det. Gör verkligen inget självmant, utan ska ifrågasätta det mesta, tyvärr. Det har blivit betydligt mycket bättre nu, men mina tränare (B-tränare som själva ridit honom) tror att han alltid kommer vara ifrågasättande eftersom han har den bakgrunden han har.

Ibland kan han vara riktigt dryg och bara gå in i sin egna bubbla och är han på det humöret är han mycket svår.

Han går i form när jag rider och tävlad upptill LB på 63%, LA debut till våren och tävlad upptill 110 cm hoppning. När han får på sig en hjälptygel (eller annan ryttare) går han genast till försvar och kör upp huvudet, och där sprang han ett kort tag, innan han märkte att den inte gav sig. Det är det jag menar med att han minskade trycket i munnen, då han märkte att det var skönare att arbeta med mindre kontakt. Sedan började han arbeta ordenkligt och blev jättefin.

Den där ponnyn har förutom många sätt att slingra sig utan arbete ett psyke av stål och är långt ifrån dne lättaste att ha att göra med. Både min hopptränare och dressyrtränare (B tränare och tävlar på hög nivå) har ridit honom och säger att han är det absolut svåraste hästen de ridit, just för att han har sina egna idéer.

Att denna, lilla snälla ponny, som är så snäll att leda till hagen är så svårriden är det få som tror, innan de provat honom. :)

Jag tycker att hästen ser trevlig ut i formen på bilden du visar och det är ju jättesvårt att avgöra hur mycket tygeln "sågar" utan att ha sett det i verkligheten, den kanske inte rör sig så mycket alls. Själv använder jag aldrig inspänning alls och jag tror inte det där är sämre än nåt annat. Man märker ju om hästen går och spänner emot och allt som sker i spänning är helt förkastligt, vare sig med eller utan inspänning. Jag longerar i enbart kapson och med hästen i form, tränar AR och det är det första man får lära sig, att longera och att kunna påverka hästens form och samlig/längning/placering av ben och huvud osv. med endast kapson (lina och dressyrspö) Det är ett arbete som tar år att kunna utföra korrekt och kanske inte alla som orkar eller vill ge sig på.

Om du upplever att hästen är avspänd och tillfreds med inspänningen och att det påverkar ridningen och hästen positivt så är ju allt som det ska.

Senast ändrad:

Det var absolut inte tänkt att "anklaga" eller liknande, utan bara en bakgrund om min, mycket speciella ponny. Mina klumpiga beskrivningar och hans speciella beteende tror jag gav lite missförstånd ibland :)

Är han nöjd med den, så är jag nöjd :) Han är mycket kinkig och berättar mycket tydligt vad som han tycker är bra...

Lite OT
Men är oerhört faschinerad över alla AR häst och ryttare :bow:

Liknande trådar

Ridning Jag är riktigt konfunderad. Är medryttare på en fullblodskorsning som gärna går med huvudet väldigt högt, han har alltid martingal. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 570
Utrustning Jag är själv inget större fan av longering så låt denna tråd slippa bli en tråd om longeringens- och hjälptyglars vara eller icke vara...
Svar
15
· Visningar
1 936
Senast: bigganl
·
Träning Jag har fått tips om ett sätt att spänna in hästen när man longerar, tänkte höra lite om någon här provat och hur ni tycker det funkar...
Svar
11
· Visningar
2 085
Senast: wall
·
Dressyr Har fått en ny tränare som jag är både positiv och lite skeptisk till. Det är lite svårt eftersom han är en barsk överste som är chef... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 761
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka