Lämnat in hemtentan och väntar på att få deklarera.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Nämen, här regnar det ju bara!" tänkte jag och stolpade fram till fönstret, vitt överalltBarnet vaknade av hosta och nästäppa vid 6 men jag lyckades få henne att somna om, och hon sover än. Hoppas hon blir av med hostan snart!
Sen snöar de också...måndagen fortsätter?
![]()
Typ samma som min sambo, som sms "är du på väg hem" och sen inte svarade när jag ringde fem minuter senareÄtit lite frukost, samma som kvällsfikat igår, fil med lite müsli, dadlar och färska hallon
Stör mig lite på mamma som skrev på fb-messenger för typ 10 min sen om jag var vaken, jag svarade för 5 min sen att det var jag. Hon står som aktiv men har inte läst mitt messHallå läs det så jag vet om hon redan är klar på jobbet eller inte (hon ska ju hämta mig 9.30)
![]()
OMG! Ngn har kört en traktor och rammat sig in i Chanel-butiken!!!
Jodå de får sin cykel stulen,det är fortfarande det i särklass vanligaste brottet i Sverige om man kollar BRÅ statistiken. Iofs, min syster bor på söder och hon fick sin cykel stulen, så det är frågan om hon kan bo kvar i krigszonen.
För att spinna vidare lite på ämnet innan det blir alltför OT, satt som nämndeman i Södertörns tingsrätt som alltså omfattar några av de mest utsatta områdena i Stockholm och den överväldigande delen var 'vardagsbrott' som aldrig hamnar i tidningarna. Mycket snatterier, bedrägerier, folk som skrivit fel på deklarationer, trafikbrott - en gång hade polisen suttit en hel dag och tagit alla som inte hade säkerhetsbälten på sig Kungsgatan. Underbara argument om varför man inte hade säkerhetsbältet på (det här var Stockholms tingsrätt). Sedan mycket fylleslagsmål där polisen griper alla och ingen kommer ihåg någonting dagen efter. Stölder osv. Misshandel. En galen man (ej nysvensk eftersom det är implicit i en del kommentarer att de är ansvariga för ökad brottslighet) som hotat sin flickvän och för att skrämma henne slängde hennes kanin över balkongräcket. Jag mådde illa och ville döma honom till 10 år i fängelse men de hade ett intyg från en veterinär att kaninen inte hann lida. Så det friades han förFolk som sålt saker på Tradera de inte hade. Finländska romani som sålde datorer och Plasma tv (som var det stora då) som inte fungerade på en parkeringsplats på kvällen för en fjärdedel av affärspriset, enbart kontanter, mmmm. Svårt att få en målsägande kan man lugnt säga. Vårdnastvister som pågått i tio år och trots vite osv till slut gått till tingsrätten. Kvinnomisshandel som inte bryr sig om etnicitet eller socioekonomisk ställning.
15-åring som trimmat sin moppe illegalt och sitter hopkrupen i rätten medan mamma är så urförbannad att man tyckte synd om stackarn och vad mamma och pappa skulle göra med killen var 100 ggr värre än vad vi dömde för.
Mycket narkotikabrott (majoriteten ej nysvenskar) och tillgreppsbrott pga narkotika. Som har 17 utdrag ur belastningsregistret men den här gången så ska hen verkligen ändra sitt liv. Ja, jag tror att poliser och rättsmyndigheter får en skev bild ibland av samhället eftersom de arbetar just med brott och brottslingar.
Många kanske har glömt 'drogsved på 1970-talet, långt innan nysvenskar och invandring. Det gjordes en dokumentär som kom ut 2013, 'Vi som överlevde Rågsved' som handlar till en del om den generationen. De som föds in i utanförskap och stod längst ner på den socioekonomiska stegen: http://www.expressen.se/kultur/svt--vi-som-overlevde-ragsved/ Inte mycket har förändrats förutom att förut slogs folk med knivar och bollträn, tyvärr idag skjuter de med vapen eftersom de har blivit så otroligt mycket lättare att få tag på.
Brott mot sin person och cykelstöld är väl ändå olika saker?