Sv: vad innebär detta..???
bägge säger att det inte är någon fara efter som det är så liten grad och att han ha blivit mycket bättre...
Jo, visst. Men ändå är det ärftligt. Och även om din hingst är
bättre nu (men inte bra tydligen), så är ju risken överhängande att avkomman blir likadan eller värre (speciellt eftersom det är många efter WSB som är rejält skeva och han nedärver det i hög utsträckning).
som sagt finns godkända halvblods hingstar som ha det också som folk andvänder i avel ...
Ja, men vem har sagt att det är
BRA att göra det? Tyvärr visar väl bara det att det finns fler som du som tänker att det inte gör något att avelsmaterialet de använder är defekt. Eller också är de så blinda att de inte ens ser det och då skulle de inte hålla på med avel överhuvudtaget. Varför avla vidare på fel när det finns så många bra hingstar som inte har grava exteriöra defekter?? Det är osund avel.
sen är det ju upp till var och en vad dom vill göra med sin häst, så länge inte dom lider och det kommer verken fölet eller stoet att göra...
Nej, det är inte upp till var och en vad de vill göra med sin häst. Det finns något som heter djurskydd också. Och hur ska du kunna garantera att varken föl eller sto kommer lida? Om fölungen är så skev att den inte går att behålla när den kommer ut så kommer stoet lida hårt över att förlora sin fölunge och fölungen ska vi inte tala om.
Personligen blir jag riktigt förbannad när jag läser om folk som avlar på vad som helst bara för att de råkar ha en hingst hemma och som är så "gullig" och "snäll" och vill ha en avkomma efter den. Försök se aveln i ett större perspektiv istället och lite mer långsiktigt.
Sen kan jag bara hålla med Ghost. Din (treåriga - inte ens vuxna) hingst är gullig och snäll nu, men vänta bara och se när han har betäckt en gång. Då kan du nog inte ha honom i en hage bredvid ston utan ström på trådarna...