Vad jobbar ni med?

Jag har ett vanligt kontorsjobb dagtid (kommunal tjänsteman) och min hund har dagmatte och daghusse. Hon är en hund som söker mycket närhet och kontakt och gillar inte att vara ensam (även om hon kan).
Hon är hos ett pensionärspar som njuter av att få ha en hund att rå om om dagarna (utan kostnad och fullt ansvar för en egen) och min hund får full uppmärksamhet och långpromenader om dagarna:)
 
Jag blir lite nyfiken på hur det funkar med dagmatte, särskilt hos er som inte anlitar ett företag utan kör privat. Hur går det med försäkringar och dylikt? Jag skulle behöva livestreama med direktuppringning för att känna mig trygg med att någon annan promenerade min hund.
Jag menar inte att kritisera valet någon gör, jag känner bara att jag, personligen, skulle ha jättesvårt att slappna av.
 
Jag blir lite nyfiken på hur det funkar med dagmatte, särskilt hos er som inte anlitar ett företag utan kör privat. Hur går det med försäkringar och dylikt? Jag skulle behöva livestreama med direktuppringning för att känna mig trygg med att någon annan promenerade min hund.
Jag menar inte att kritisera valet någon gör, jag känner bara att jag, personligen, skulle ha jättesvårt att slappna av.
Jag har varit dagmatte privat. Men å andra sidan så fick jag heller inte betalt.:rofl: Men i mitt fall var det åt en kompis till familjen som flyttade närmare oss för att få hjälp med hunden. Så vi kände varandra utan och innan redan före, och hunden har bott hos oss när husse har varit bortrest.
I min tur så kunde jag be hussen att släppa ut vår förra hund. Han är inte betrodd att ta hand om Ville än, lite för dålig koll och lite för gruffig på rösten. Hundarna lär sig snart att han låter som om allt de gör är fel men de kan göra vad som helst utan konsekvenser. ;) Jag har fått tagit det som har varit besvärligt med hans hund för hon har inte tillåtit honom att klippa klorna, ta tempen eller göra rent sår.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi jobbar vardagar typ 7-15. Har inhägnad på drygt en hektar plus en mindre omkring 1000m2 som hundarna får rasta sig själva på. Behöver de släppas ut enskilt så har vi familj som kan göra det.
 
Jobbar inom sjukvården. Vi har vår tjej på hunddagis. Fruktansvärt dyrt såklart men hon trivs jättebra. I framtiden kommer vi försöka flytta ut på landet och då blir det nog hundgård (och förhoppningsvis fler hundar).
 
Jag blir lite nyfiken på hur det funkar med dagmatte, särskilt hos er som inte anlitar ett företag utan kör privat. Hur går det med försäkringar och dylikt? Jag skulle behöva livestreama med direktuppringning för att känna mig trygg med att någon annan promenerade min hund.
Jag menar inte att kritisera valet någon gör, jag känner bara att jag, personligen, skulle ha jättesvårt att slappna av.

Jag fick släppa på mitt kontrollbehov i början, sen visade sig att vi hittade en otroligt pålitlig hundvakt som vi nu haft i drygt 5 år. Daghusse är 75 år och uppskattar promenadsällskapet och har inga andra hundar han passar, han får ekonomisk ersättning. Hundarnas försäkring gäller ju hos hundvakt också, jag förväntar mig inte att någon annan försäkring träder in om det skulle hända något om det inte är en annan hund som orsakar skada såklart vilket hände en gång när min mamma var hundvakt. För mina hundar passar det mycket bättre med en "extra" familj än hunddagis. Daghusse har även varit hundvakt några dagar till en vecka när vi rest bort vilket han tycket varit mycket trevligt och vi har varit trygga med att hundarna verkligen känt sig "som hemma" :)
 
Jag blir lite nyfiken på hur det funkar med dagmatte, särskilt hos er som inte anlitar ett företag utan kör privat. Hur går det med försäkringar och dylikt? Jag skulle behöva livestreama med direktuppringning för att känna mig trygg med att någon annan promenerade min hund.
Jag menar inte att kritisera valet någon gör, jag känner bara att jag, personligen, skulle ha jättesvårt att slappna av.

Jag har dagmatte och daghusse i bekantskapskretsen, känner dom sen innan och är helt trygg med att lämna min hund där. (Jag betalar inget utan de ser lika mycket vinst för deras del att ha henne där).

Men det hade nog varit annorlunda om det var okända personer som svarat på annons t.ex.
 
@em-pirre Går hundarna ute i denna "hundgård" alltså på dagarna när ingen är hemma?
Verkar fö vara klockrent för spec vinthundar att ha en så stor inhägnad att tillgå :bow:
 
@em-pirre Vilken lyx:love: Jag drömmer om ett litet hus lantligt beläget där man kan sätta staket runt tomten för hunden. Och då gärna ha fler hundar. Men det är långt borta, både att orka sköta ett hus och möjlighet att ha två hundar.
 
Här är tikarna i lilla inhägnaden. Stora syns i bakgrunden. Där har vi 160-200cm viltgaller runt om.
20180829_184504.jpg
 
Jobbar administrativt på kontor, heltid dagtid. Hälften av flocken är i hundgård med tillhörande inneboxar på dagarna (inneboxarna är i ett hus med luftvärmepump som håller 17 grader), hälften är hemma hos mor och far eller min syster på dagarna.

Hundgårdshundarna älskar att vara i sin hundgård, jag tycker det är så gött när man tittar till dem i övervakningskameran och man ser dem ligga ute och sova eller sitta och spana och bara njuta :love: !
 
Är student och sambon arbetar 2 helger av tre. Går långvecka fredag till fredag var tredje vecka. Hunden tillbringar viss tid i hundgården, inte något han är superförtjust i om han får välja men han gillar läget. Mest nöjd är han dock de dagar som han får mellan huset och trädgården som han vill, som nu i somras eftersom jag studerade mestadels från solstolen och han då fick gå fritt :D
 
Jag fick släppa på mitt kontrollbehov i början, sen visade sig att vi hittade en otroligt pålitlig hundvakt som vi nu haft i drygt 5 år. Daghusse är 75 år och uppskattar promenadsällskapet och har inga andra hundar han passar, han får ekonomisk ersättning. Hundarnas försäkring gäller ju hos hundvakt också, jag förväntar mig inte att någon annan försäkring träder in om det skulle hända något om det inte är en annan hund som orsakar skada såklart vilket hände en gång när min mamma var hundvakt. För mina hundar passar det mycket bättre med en "extra" familj än hunddagis. Daghusse har även varit hundvakt några dagar till en vecka när vi rest bort vilket han tycket varit mycket trevligt och vi har varit trygga med att hundarna verkligen känt sig "som hemma" :)

Så skönt att ni hittat någon som verkligen funkar!
Jag tänkte mest att hunddagis och liknande har försäkringar som täcker alla möjliga typer av oaktsamhet och förhoppningsvis alla typer av skador hunden kan orsaka medan den är i verksamheten sas, så att man inte behöver gå på sin egen. Och skador som eventuellt orsakas på hunden också, för all del, om någon lös hund utan ägare skulle ge sig på den till exempel.
Guh, mitt skräckscenario, det som hände din mamma! Haha, jag tror inte att jag är redo att släppa på det där kontrollbehovet. :nailbiting:
Mina hundar skulle absolut inte trivas på hunddagis heller, så jag väljer att jobba deltid istället. På gott och ont.
Shiban är inte alltid lätt att umgås med och terriern inte alltid pålitlig med andra hundar, så jag skulle inte känna mig trygg med att någon annan hanterade dem heller.

Vill inte säga något särskilt tror jag, jag bara reflekterar. :)
 
Jobbar med ekonomi/fakturering på ett större konsultbolag. Anställd på 100% men jobbar bara 80% (tj.ledig resten) mest för hundarnas skull. Jobbar full dag (8 h) två dagar i veckan, övriga tre dagar jobbar jag ca 5-5,5 h. Heldagarna jobbar jag alltid hemifrån, de kortare dagarna varierar jag, ibland på kontoret, ibland hemma. De dagar jag är på kontoret i stan är hundarna ensamma ca. 6 timmar. Nu när vi har fått hem en valp så jobbar jag hemifrån hela tiden. Har möjlighet att ta med hund till kontoret - vi sitter i ett kontorshotell och det är rätt många andra som har hundar med sig och mina kollegor är också ok med det men eftersom jag ändå inte kan ta med alla fyra hundarna (av flera olika anledningar) så känns det inte som bästa alternativet. Dock bra att kunna göra om jag måste till kontoret och sen har tex ett veterinärbesök eller liknande.

Innan vi flyttade till Skåne jobbade både jag och maken heltid, då byggde vi ett hundhus med tillhörande hundgårdar och så var hundarna där när vi jobbade. Hundhuset höll ca. 17-18 grader och vi hade övervakningskameror så man kunde kolla på hundarna. De verkade uppskatta hundgården/hundhuset - fina dagar var de knappt inne alls medan de låg inne och sov större delen av dagen vid dåligt väder. Vi bodde ute på landet med endast en granne och hundgårdarna låg bakom huset, osynliga från vägen, så det kändes rätt tryggt att ha dem där.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Så skönt att ni hittat någon som verkligen funkar!
Jag tänkte mest att hunddagis och liknande har försäkringar som täcker alla möjliga typer av oaktsamhet och förhoppningsvis alla typer av skador hunden kan orsaka medan den är i verksamheten sas, så att man inte behöver gå på sin egen. Och skador som eventuellt orsakas på hunden också, för all del, om någon lös hund utan ägare skulle ge sig på den till exempel.
Guh, mitt skräckscenario, det som hände din mamma! Haha, jag tror inte att jag är redo att släppa på det där kontrollbehovet. :nailbiting:
Mina hundar skulle absolut inte trivas på hunddagis heller, så jag väljer att jobba deltid istället. På gott och ont.
Shiban är inte alltid lätt att umgås med och terriern inte alltid pålitlig med andra hundar, så jag skulle inte känna mig trygg med att någon annan hanterade dem heller.

Vill inte säga något särskilt tror jag, jag bara reflekterar. :)

Rent försäkringmässigt så är ju helt klart hunddagis att föredra, men jag är inställd på att det är mina hundars försäkring som får sättas in vid behov och har lämnat mitt personnummer för sådana fall. Min äldre hund är långt från en enkel hund som jag absolut inte lämnar hos vem som helst men daghusse lärde känna honom innan han blev så knepig som han är nu så han känner mycket väl till hans rädslor och bakgrunden till dem. Jag är nog mest orolig för att denna hund ska skada någon, han har bitit daghusse en gång. Daghusse vet varför han blev biten och lärde sig hur man absolut inte gör med den hunden då. Utöver det är det enda incident som hänt på över 5 år att den yngre hunden "rymde" efter att ha sprungit in i ett elstaket för någon vecka sen men han blev snabbt upphittad.

Det som hände när min mamma var hundvakt hade lika gärna kunnat hända mig. Faktum var att jag var med första gången den hunden flög på min hund men då hann den inte göra någon skada vilket han lyckades med andra gången.

Min plan är att i framtiden inte jobba heltid och då kanske vi inte har samma behöv av daghusse, han orkar väl inte hur länge som helst heller även om han verkar väldigt pigg för "för sin ålder". Men just nu föredrar jag att de är med honom framför att de är ensamma i hundgården 10 timmar per dag vilket jag vet en del hundar som är utan att få någon direkt stimulans utöver det heller.

Bra att reflektera! Jag visste redan när jag skaffade hund att jag skulle vara tvungen att lösa dagpassning på något sätt så jag är otroligt nöjd med hur det har fungerat hittills trots allt. Bra träning för mitt kontrollbehov också :cool: Har nojjat några gånger om han verkligen hämtat hundarna eller om de varit hemma och inte blivit rastade, vilket alltid varit helt i onödan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har 4 st. Stor inhägnad tomt med tillgång till isolerat skydd.
Jobbar ca4-5 dagar i veckan, borta 9 timmar åt gången.
Hundarna är annars alltid med mig ute eller inne.
Tycker det funkar optimalt
 
Jag är hemma på dagarna och min man jobbar deltid på naturbruksgymnasium där de har hundstall med tillhörande rastgårdar. Så hunden är med husse på jobbet då jag inte orkar ha honom varje dag.
Ofta halvdagar, enstaka heldag, runt tre dagar i veckan. Han rastas även mitt på dagen av hundeleverna. Tjänsten kostar 500 kr per termin. Verkligen toppen :)

När mannen jobbade i en annan stad och satt en del på kontor så hade vi hunden på dagis.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 438
Senast: Blyger
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp