Vad jobbar ni med?

Jag var vårdledig i somras då vi tog över en omplacering. Gick inte tillbaka till jobbet utan började studera. Nu har jag praktik tre dagar i veckan. Hittade en hundvakt som jag kände från förr. Hon är toppen och funkar jättebra med hunden. Hon kommer ut mitt på dagen, promenerar, leker lite och myser. Efter jul är praktiken slut. Blir studier då med några dagar närstudier. Längre har jag inte tänkt ännu.

Vi har gård så möjligheten att bygga hundgård finns. Men tvekar eftersom hunden ifråga lätt kan bli bjäfsig ute. Han brukar vara ute i lina då vi är hemma och vaktar och skäller om nån cyklar/går förbi. Går säkert att vänja honom om det blir aktuellt.
 
Sitter här och funderar på nattkröken vad hundägare här inne jobbar med? Hur har ni löst det praktiskt med jobb och hundägande?

Själv har jag ett kontrollrumsarbete inom energibranschen. Jobbar skift och rullar på 6-veckorsschema. Jag kan ha hunden med på jobbet. Är ensam utom på kontorstid.
Nu när hunden är valp har jag henne med alla dagar jag jobbar, men min plan är att ordna med nån form av hundvakt/hunddagis då jag jobbar dagtidspassen. Det är var 6e vecka några dagar. Morgonskiften börjar för tidigt för att kunna ta henne till hunddagiset, det är totalt 5 tillfällen utspritt på olika veckor. Som vuxen tänker jag att hon kan sitta i bilen och rastas ofta de tillfällen jag inte har någon hundpassning. Kvällar, nätter och helger kommer hon vara med mig på jobbet alltid.

Med gamla hunden var jag hemma under valptiden. Sedan pluggade jag på deltid. När jag började jobba tog jag enbart nattskift och då var hon vuxen och kunde vara hemma, jobbade inte heltid så var mer ledig än på jobbet. Hade även sambo en period och då var hon aldrig ensam.
När jag sedan separerade läste jag återigen på distans i några år. Började sedan jobba i nuvarande yrke med skiftgång. Löste det med en hundrastare som gick hem till mig och tog ut henne under dagarna jag var på jobbet. Nu har jag en annan arbetsgivare och här får vi ha hund på jobbet, därför tog jag chansen att skaffa hund igen nu efter några år utan :heart

Inser hur lycklig lottad jag varit som kunnat lösa det smidigt med hund. En period när det inte löste sig fick gamla hunden bo hos mina föräldrar. Hon blev 13 år och var egentligen aldrig ensam mer än 4-5 timmar per dag som mest. Jag hoppas mitt nya hundägande blir liknande :)
Jag har förvisso valt inriktning i min yrkesbana just med tanke på att kunna ha hund och häst, och att få ut maximalt av det. Men det är ju inte alltid så att man kan styra allting och tiden får se hur det utvecklar sig. Men jag har god tro om att jag alltid kommer välja riktning efter det som blir bäst (eller minst dåligt) för ett liv med djur...

Jag har alltid kunnat ha med mina på jobbet i rätt stor utsträckning. Jag jobbar som tränare(för häst/ekipage). Nu har jag och sambo startat ett företag som importerar och säljer foder och tillskott för häst och hund. Det blev rätt mkt med det jobbet nu. Och jag har dragit ner rejält på tränarbiten för tillfället. Även i det här nya kan jag till stor del ha med mig hunden eller jobba hemma.

Om vi måste åka bort och hund inte kan åka med har de varit hos vänner, granne eller familj. Det är några som känner dem väl som gärna ställer upp.

För mig är det otroligt skönt att hunden kan få vara med så mycket. Det känner jag mig tacksam över!
 
Jag är originalare och egen företagare med hemmet som arbetsplats. Jag layoutar främst medlemstidningar åt några olika ras- och specialklubbar. Jag är alltså alltid hemma med hundarna.
 
Jobbar heltid med kontorsjobb på industriföretag. Har hela vuxna livet insett att jag inte kan ha hund pga det (var gift innan, han jobbade också dagtid /kontorstider).
Skaffade vovve förra sommaren OCH dagisplats direkt. Han började där när han var 13 veckor ungefär. När jag jobbar sent eller åker bort med jobbet är han hos mina föräldrar som bor en dryg halvmil bort. De är pensionärer och har två egna vovvar så det funkar fint.
 
@Björk Hur funkade det med valp på dagiset? Jag tänker på uppfostran och vanor.
Jag frågar för att jag var och tittade på ett dagis förra veckan, kommer bara ha klippkort då mitt behov är sporadiskt. Men det fanns valpar/unghundar där på heltid. Tänker att det skulle vara svårt att fostra den tex att inte dra i koppel, sitta och skälla inomhus osv då jag upplevde att hundarna på dagiset satt en hel del och skällde vid sina respektive grinar. Samt rastades i grupp med allt vad det innebär. Men det kanske funkar ändå?
 
@Björk Hur funkade det med valp på dagiset? Jag tänker på uppfostran och vanor.
Jag frågar för att jag var och tittade på ett dagis förra veckan, kommer bara ha klippkort då mitt behov är sporadiskt. Men det fanns valpar/unghundar där på heltid. Tänker att det skulle vara svårt att fostra den tex att inte dra i koppel, sitta och skälla inomhus osv då jag upplevde att hundarna på dagiset satt en hel del och skällde vid sina respektive grinar. Samt rastades i grupp med allt vad det innebär. Men det kanske funkar ändå?
Inget svar på din fråga men för mig i valet av dagis är det superviktigt att hundarna inte står och skäller. Något skall är ok men annars vill jag att det är tyst då skällande för mig tyder på stress eller att hunden inte trivs. På ”vårt” dagis (som tyvärr stänger snart :cry: pga av uppsagt hyreskontrakt) så kan man möjligen höra ett max två skall när man kommer dit för att lämna/hämta men aldrig mer. Ägaren med personal redogjorde också tydligt när Ascot började att de ser skällande (mer än några enstaka) som tecken på att hunden inte trivs, vilket är en inställning jag uppskattar. Nu tänker jag dock inte på skällande som sker när hundar leker.
 
@Acto Jag har ingen erfarenhet av hunddagis ska tilläggas. Jag har aldrig tidigare haft behov, så detta dagis är det enda jag besökt. Men jag håller med om att det är en sund inställning att skällande tyder på otrivsel eller stress. Jag bor på en liten ort så utbudet är dock lågt, för mig som bara vill ha drop-in så tror jag att det faktiskt är det enda alternativet. Men å andra sidan rör det sig om max 4 dagar per 6 veckor för min hund, jag tror inte att hon far illa av det i den omfattningen.
 
@Acto Jag har ingen erfarenhet av hunddagis ska tilläggas. Jag har aldrig tidigare haft behov, så detta dagis är det enda jag besökt. Men jag håller med om att det är en sund inställning att skällande tyder på otrivsel eller stress. Jag bor på en liten ort så utbudet är dock lågt, för mig som bara vill ha drop-in så tror jag att det faktiskt är det enda alternativet. Men å andra sidan rör det sig om max 4 dagar per 6 veckor för min hund, jag tror inte att hon far illa av det i den omfattningen.
Nej det tror jag inte hon far illa av :).

Sen tycker jag man märket tydligt på sin hund om den trivs eller ej på dagis. Vi testade ett annat dagis först och det märkes att Ascot inte trivdes så vi tackade för oss efter bara några dagar. Medan på det dagis Ascot går på är han jätteglad att komma dit och går genast och kelar med personalen, är helt nöjd över att stanna där etc..
 
@Björk Hur funkade det med valp på dagiset? Jag tänker på uppfostran och vanor.
Jag frågar för att jag var och tittade på ett dagis förra veckan, kommer bara ha klippkort då mitt behov är sporadiskt. Men det fanns valpar/unghundar där på heltid. Tänker att det skulle vara svårt att fostra den tex att inte dra i koppel, sitta och skälla inomhus osv då jag upplevde att hundarna på dagiset satt en hel del och skällde vid sina respektive grinar. Samt rastades i grupp med allt vad det innebär. Men det kanske funkar ändå?
Vårt dagis ligger i en källarlokal i flerfamiljshus. De sitter inte i enskilda burar utan hålls i olika rum; olika kompisar tillsammans olika mycket/länge beroende på vilka som funkar ihop.
Det skulle INTE funka om de skäller så det tränar dagiset dem att inte göra där.

De tränar förstås också på att hunden ska kunna gå i koppel med kompisar o ”fostrar” så att hunden inte biter dem som jobbar där. Men de lägger inte ner något ”jobb” på kommandon osv.

Jag upplever att det har funkat alldeles utmärkt. Dessutom är hundar lite som barn verkar det som; hans ”fröken” säger att flera hundar som hos dem lärt sig vara tysta kan ägarna klaga på att de skäller hemmavid.
Det är 2 hundvana vuxna som har dagiset, tror de ibland har någon - ett par extra personer; de som har det är helt klart riktiga ”hundmänniskor” sen många år.
 
När jag jobbar så jobbar jag nätter inom LSS, vilket innebär att hund sover med sambon på nätterna, är ensam hemma typ 1-2 timmar på morgonen och sen med mig övrig tid. När vi har möte brukar han följa med och sova i bilen alternativt att han är ensamh hemma dom 4 timmarna det handlar om. Tycker i det stora hela att det fungerar väldigt bra med just Svansson eftersom han inte bryr sig när sambon går utan jag möts av en nyvaken hund som inte alltid hunnit upp ur sängen när jag kommer hem på morgonen (och ibland har han varit uppe och blivit rastad/fått frukost men sambon glömt att berätta det för mig så då får han en andra frukost vilket jag gissar är typ det bästa som kan hända :D)
 
Jobbar deltid i äldrevården och lägger eget schema. Min man jobbar heltid dagtid måndag-torsdag. Försöker lägga korta dagar(till lunch) eller längre kvällar dom dagar min man jobbar och lite längre dagar på fredagar när han är ledig. Några enstaka dagar i månaden behöver vi någon som kan släppa ut en snabbis(om jag t.ex måste jobba 7-14)och då blir det antingen svärfar eller så åker min man hem på lunchen.
 
Jag har en JRT-tik, Dixie, och hon är alltid med. Jag jobbar som maskinförare och hyr ofta ur mig själv till andra. Har dom problem med att hon är med, då får dom köra själva! Undantagsvis har hon fått stanna hemma, men då har det varit för att det är roddigt logistik eller en arbetsplats där jag inte vill ha med henne. t.ex tunnelprojekt med dålig ventilation, rivningsjobb med en störande hydraulhammare. Då tar grannen henne. (har hänt tio gånger på fem år typ)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 443
Senast: Blyger
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 658
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp