Vad kan det vara för fel??

vildros

Trådstartare
Min 8-åriga perserkatt är inte riktigt okej :cry:
Det började sent i vintras, februari ungefär. Precis som alla andra år brukar hon behöva en liten penicillinkur här efter vintern, eftersom hon blir snorig. Man kunde också höra att hon hade lite infektion i luftvägarna också. Röntgen visade inget i lungorna(typ tumör). Men penicillinet hjälpte väl lite hon var jättefin i nosen iaf.

Men sen började hon hosta mer och det blir inte bättre.. Hon hostar ca 1-4 gånger/dag, och nästan alltid om hon har sprungit.
Annars pigg och glad, har varit ute i koppel nu på sommaren (innekatt). Äter bra, är i bra hull.

Har varit avmaskad 2 gånger, jag hörde att hostan kan bero på mask. Först med ett medel på D, sen med Axilur. Hjälpte inte...

Hon har tandsten, eftersom vi inte velat söva henne när hon inte är ok..

En annan sak: Normalt hostar hon ju för att spy, men hon har inte spytt sen hon fick detta. Kan något sitta såhär länge i halsen?

Hennes helbror har nyligen blivit avlivad av en ärftlig sjukdom (vet inte vad den heter). Han hade tandlossning och dåliga njurar, och mådde allmänt inte bra. Jag blir självklart orolig för min katt.....

Vad kan vara fel? Vi ska ta katten till veterinär igen nu. Vad ska vi fråga, och vad ska vi be att dom gör??
 
Helt klart bör katten utredas ordentligt av veterinär. Jag vet tyvärr inte vad du skall be dem leta efter, tycker att vad det än är borde ha synts på röntgen. Det är kan inte vara kronisk kattsnuva hon har då, fast det borde kanske inte involvera så mycket hostande just?
 
Att hon behöver "en liten penecillinkur" varje år kan inte vara normalt o det är ju självklart att hennes bakterier blir resistenta efter ett antal år. Grundorsaken kan tex vara ett kroniskt luftvägsvirus eller en allergi.
PL
 

Liknande trådar

Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 047
Senast: Sassy
·
Hästvård När jag stallade in min häst efter 3 mån ute så började hon hosta efter 3 nätter. Jag hade ströat med torv då min leverantör hade...
Svar
17
· Visningar
2 121
Senast: Flathill
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 275
Senast: Heulwen
·
Hästvård Jag har en häst som hostar och har så gjort i några månader. Trodde först att det handlade om en infektion då hästen underpresterade och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Eastwick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp