Vad kan detta vara?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare black pearl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 743
B

black pearl

I morse då jag tag ut mitt dräktiga sto (i mån 9) var hon seg och verkade ha svårt för att röra sig. Hon har varit pigg och kry som en unghäst hela dräktigheten så här långt (trots sina 16 år).

Jag kollade upp henne innan utsläppet och allt ser bra ut dvs torra fina ben, pigg blick, hon äter. Vill fnatta sin gamle kompis som hon går tillsammans med. Likväl kvarstår det att hon inte är fräsch i rörelserna idag.
Jag kratsade ur hovarna för att försäkra mig att det inte satt någon sten fastkilad. Kanske var framhovarna något varma.
Först tänkte jag att det förmodligen beror på morgonstelhet pga dräktigheten men så här har det inte sett ut förr...
(och hon har inte fyllt ljuvern)

Hon fick sin sista spruta mot virusabort i veckan, kan den påverka på något sätt?
Kan det vara antydan till fång (det har hon aldrig haft förr)? Är det någon som känner igen symptomen?

Jag ska ringa vet om det inte förbättras under förmiddagen.

Sv: Vad kan detta vara?

Ingen som känner igen symptomen? Tycker inte hon blir bättre i rörelserna utan har en nästan stapplig gång men är pigg och vaken för övrigt...
Ska ringa veterinären nu.:( Typiskt att det är helg och min vanliga hästvet inte arbetar.

Fång??

Belastningsfång..

Har bekanta som haft ston med just de där symptomen och det var belastningsfång.

Lycka till

Tack för svaret! Ja, jag är nog inne på att det kan vara en känning av fång. Ska ringa min hovslagare och be honom komma förbi och titta på henne. Hon har ju fått mycket mat och rids inte varje dag längre pga dräktigheten. Ska ta bort hösilaget och gå över till hö istället (om det visar sig vara fång).
Har ränt runt i hagen och kollat henne från och till hela morgonen. Nu verkar det bli lite bättre och hon går omkring mer än i morse.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka