Vad kan detta vara?

L

laxen

Jag har en varmblodsvalack som jag har på foder.
Redan från första dagen har han "slagit" (typ kastat) med huvudet och står och tuggar och lägger tungan på sned.
Har funderat på om det skulle kunna vara Head shaking syndrome, men han gör det bara när han är rastlös/uttråkad. Och så vet jag inte så mkt om det heller.

Rider man, pysslar, eller när han har sällskap i tex hagen så gör han inte så. :crazy:

Är han bara otroligt aktivitetskrävande, eller kan det vara något sådant som HS?

Tycker ju att man ska kunna ställa en häst på gången, gå och hämta borstar eller dyl, utan att han börjar slå och kasta med huvudet... :confused:
 
Sv: Vad kan detta vara?

Kan de inte vara så bara att han är rastlös och inte van att stå på gången tro? att han tycker de är tråkigt?!
 
Sv: Vad kan detta vara?

Så gör mitt fullblod också ibland. Före detta galoppör. Jag tolkar det som att hon har bråttom ut, antingen i hagen eller på ridtur. Hon gör aldrig efter ridtur eller när hon precis kommit in i stallet. Det är heller inte likadant varje dag utan beror lite på hur laddad hon är så att säga. Har hon vilat en dag eller två har hon mer bråttom ut verkar det som, likadant om det är en blåsig dag så är hon mer på tårna.
 
Sv: Vad kan detta vara?

Svar till båda.

Han gör så även ifall han är i tex hagen och man tar in en häst före honom och han blir ensam kvar.
Han gör så inne i boxen, fast han har hästar omkring sig o dyl.

Men det är ändå bara när han är uttråkad.. pillar och pysslar man med honom, eller om hovslagaren eller dyl är där, ja då står han som ett ljus.

Så jag vet inte vad jag ska göra riktigt, går det att träna bort ett sånt beteende? Eller är det någon form av HS?

Har aldrig varit med om något liknande förut faktiskt, och det spelar ingen roll ifall man har varit ute och ridit och att han är trött sen, han kan börja hålla på så iallafall... :crazy:
 
Sv: Vad kan detta vara?

Ja jag har helt enkelt accepterat mitt fullblods beteende. Det har nämligen blivit mycket mindre. Jag har nu ägt henne i 4 år och första månaderna vävde hon dessutom och var allmänt mycket stökigare än var hon är idag. Nu väver hon ytterst sällan och och är överhuvudtaget mycket lugnare.

Att han gör så om han blir lämnad ensam i hagen kan vara att han blir stressad av att bli själv. Att han gör så inne i boxen trots att det är fler hästar inne är kanske lite oroväckande, i boxen ska de helst slappna av tycker jag. Hur länge har du haft honom? Vad står han på för strö?
 
Sv: Vad kan detta vara?

Har bara haft honom en månad än så länge, tänkte först ifall det var för att han var stressad över att vara på ett nytt ställe som han höll på så, men det har varken blivit bättre eller sämre.

Han står på spån, det har han alltid gjort såvitt jag vet...
 
Sv: Vad kan detta vara?

kan nästan, men bara nästan, garantera att det är "frustrations" grimaser. Våran gamling gör likadant och det är varken HS eller tandproblem eller något annat spännande som folk gärna föreslår.. i vår gubbes fall är det helt enkelt en indikation på att han är uttråkad och letar utlopp för energin. Oavsett om det är för att han inte kommer fort nog ut i hagen - eller fort nog In från hagen eller.. jadu.. Halvblodsstoet bufflar på dig med huvudet när hon blir uttråkad, valacken joxar med käken och kastar med huvudet.. :rofl:

Det är inte alltid det är något Fel för att hästar "joxar" med saker, ibland är det bara ett väldigt, väldigt, väldigt överdrivet språk till oss "mindre begåvade tvåbeningar" som inte fattar annars....
 
Sv: Vad kan detta vara?

Har bara haft honom en månad än så länge, tänkte först ifall det var för att han var stressad över att vara på ett nytt ställe som han höll på så, men det har varken blivit bättre eller sämre.

Han står på spån, det har han alltid gjort såvitt jag vet...

En månad är inte så lång tid, det kan ta flera månader innan en häst verkligen acklimatiserat sig. Speciellt om han haft dessa saker för sig under en lång tid. Du skrev att han stod snällt när man pysslade med honom. Undvik de situationer när du vet att han blir uttråkad och börjar med dessa grimaser, hämta borstarna innan du ställer upp honom, försök att inte lämna honom själv i hagen. Om han gör det i boxen ge honom mer grovfoder eventuellt halm så han hela tiden har något att pilla med. Grankvistar och torkade nässlor är mycket populärt bland mina hästar att pilla med. Hästar är gjorda för att äta 16-20 timmar om dygnet.

Har han gått som travhäst?
 
Sv: Vad kan detta vara?

Jag har haft många travare och i princip alla betedde sig som du beskriver :p dom fipplade med tungan och grejade med huvudet och då kanske jag ska tillägga att alla mina hästar går regelbundet till tandläkaren. Jag tror det är stressrelaterat
 
Sv: Vad kan detta vara?

Det beteende du beskriver är vanligt hos travare (och förekomemr även hos andra raser men jag ahr framför allt sett det hos travare), och som någon sa innan, det är troligast att hästen är uttråkad. Som vi människor kan sitta och vicka på ett ben/fot eller trummar med fingrarna så har hästar beteenden de gör när de är uttråkade/stressade eller bara vill ha uppmärksamhet.

Ett annat exempel är hästar som sparkar i boxväggen när de vill ha mat.

Ge honom en tid så kommer han säkerligen att lugna ner sig. Det brukar ta ett år för en häst och människa att bli sammansvettsade. Och även lång tid för hästen att vänja sig vid sin nya miljö.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 698
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 375
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 049
Senast: mars
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 171
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp