Vad kan följden bli?

Rosenblad

Trådstartare
Min medryttarhästs sadel ligger alltid aningens snett, med lutande åt vänster sida. Jag sadlar om säkert 5 gånger varje gång och sitter upp från en pall istället från marken, så att den inte ska hamna snett. Det verkar inte spela någon roll utan den lägger sig snett av sig självt under ridning och jag undrar nu vad följden kan bli i längden? Jag har känt igenom hans rygg och han visar inga tecken på smärta eller ömhet i ryggen?

Tack på förhand!
 
Det blir ju ojämn belastning på ryggen och förr eller senare kommer han nog att få ont i ryggen. Det är också lätt att han blir ojämnt musklad i ryggen för om sadeln är sned blir ryttaren lätt det också.

Kan han inte få en ny sadel? En som är provad och anpassad till honom? :confused:
 
Följden kan bli återkommande kotledsinflammationer som leder till att du måste ta bort honom.

Se till att byt till en sadel som passar fortast möjligen - alternativt rid barbacka!

Är sadeln sned går hästen och felbelastar hela tiden. Detta innebär att hela kroppen blir sned osv.

Antingen så är bommen i sadeln sned eller så är din häst så snett musklad att han lägger sadeln så. Då kan du om sadeln är omstoppningsbar stoppa sadeln efter hans snedhet samtidigt som du med hjälp av någon duktig börjar jobba honom så han kan bygga upp sin kropp rakt.

Jag tycker du ska leta reda på någon som kan hjälpa dig redan idag innan det är försent.

/C
 
Följden kan bli att hästen blir så pass halt så man får avliva den, mitt hbl åkte till ängarna i januari för att hon gått med fel sadel, ledde till hälta..(kotledsinflammation)
Helt klart verkar sadeln inte passa, så se snarast till att hitta en sadel (utprovad av sadelmakare tex) som ligger bra, som tidigare sagts. Man kan aldrig ignorera en sadel som sitter dåligt...
Lycka till!
 
Så var min medryttarhästs sadel, fast åt höger.
Dessutom var den för trång.
Han blev ojämnt musklad, fick ont i ryggen, stel i hela högersidan, o.s.v.

Ägaren hade inte råd med en ny sadel, så jag köpte en själv.
Dessutom började jag ta ut en massör som regelbundet masserar igenom honom. Massören betalar jag också själv.
Jag började också att rida barbacka minst en gång/vecka.

Nu rider jag en häst som är jämnt musklad, utan spänningar och som har byggt på sig fina muskler. :bump: :bow:

Som dom andra skriver, slutresultatet av en dålig sadel kan bli avlivning! :(
 
Oj, vilken snäll medryttare du är, vart hittar man såna som du? :p :banana:
 
Som alla sagt så kan sadeln vara sned. Det kan du kolla.
Skulle den vara rak och jämnt stoppad så kan det vara så att hästen skjuter över dig på den sida han är starkast. Han undviker på så sätt att bära dig på den sida där det är jobbigast. Innan du gör något så kan det vara bra att kolla vilket som är orsaken i ditt fall.
 
Snäll?

Jag tänker ju bara på hästen.
Det är ju inte roligt att vara medryttare på en häst som man vet kommer att bli dålig.
Sadeln var iofs ganska billig, så det blir inte så dyrt uppdelat på 12 månader. *ler*
 
Glad ägare.

Det hoppas jag verkligen.
Det är nämligen så att jag är medryttare åt fodervärden på hästen.
Till sommaren ska ägaren ha tillbaka hästen och jag hoppas att få fortsätta. *ler* :angel:
 
Det kan ju vara så att du själv sitter snett/ är sned i ryggen och det blir då så att sadeln åker åt sidan. Hoppas att ni hittar felet
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 408
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 587
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 466
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp