Vad kan hända vid tungt släp?

Sv: Vad kan hända vid tungt släp?

Dessa regler om släpvikt och tjänstevikt m.m är ju till för att skydda medtrafikanter och dig själv. Jag blir smått nervös när jag tänker på alla töser som är ute och kör med tungt släp, för många släp är faktist för tunga...med pållarna inknuffade. Och det mest oroväckande är att bromsarna inte är dimensionerade till en övervikt....huga...farligt.
Man SKA läsa i bilen reghandligar...ALLA hästtöser ska läsa på...och visar det sig att det är för tungt...satsa på ett E-kort:idea:
Nåja...nu har jag muttrat klart.:crazy:

Det normala är att släpets totalvikt INTE får överstiga bilens tjänstevikt. Det du skriver om din Saab låter som om det skulle gå, men läs på innan....ett förlorat körkort är ofta en katastrof...inte minst skämmigt:o

Jag är i vanliga fall noga och kollar alltid så att jag kör lagligt. Men transporten jag skulle haft (och kört lagligt med) gick sönder och jag var tvungen att på kort tid fixa så jag kunde låna annan..
Bilen har inte varit hemma det senaste dygnet, därför jag inte kunnat kolla i papprena.. Och jag minns inte reg nummer i huvudet :p

Jag har planer på att ta e-kort, just nu har jag bara lite mycket att göra för att hinna.. Om ett halvår kanske :idea:

Förlora körkortet vill jag verkligen inte men bedömmer det som typ 0% risk att jag skulle bli stoppad av polisen på den vägen vid den tiden.. Hade jag kört på större väg eller typ genom stan hade jag aldrig tagit risken!

Ja men det är väl bara att kolla bilens regg papper där står allt.
Har inte de här hemma och bilen har varit i annan stad senaste dagarna..

En polare drog för länge sen ett normalstort släp med liten, liten bil. Tyckte de gick hur bra som helst, "fast man fick ta de lugnt i nedförsbackarna, för då kunde de va släpet som styrde"!
Nu körde de nog betydligt tyngre släp än bilen var tänkt till, men kan va bra o tänka på.

Oj ja jag har kommit fram till att bilen borde klara detta ekipage( även om jag borde ha e-kort för att få köra), ska dock kolla en extra gång innan vi åker! :idea:

Här kan du kolla hur mycket din bil får dra genom att skriva in regnr.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Tack!

Sambon har blivit stoppad med överlast och fick bara (eller kanske inte så bara, 3000:-) böter, vet dock inte hur mycket han hade i överlast och han körde inte hästar...

men om du "åker dit" för olovlig körning tror jag du kan få problem att uppgradera kortet till E.

Förutom att ditt körkort häger väldigt löst vid ev koll.
SÅ GÄLLER INGA FÖRSÄKRINGAR! Det är något att tänka på.
Så det är inte bara bilens begränsningar som påverkar. Vad gör man om man inte har några försäkringar som gäller vid en olycka? Det är inget man planerar men kan hända även på en kortaste väg man tänkt köra. Dom begränsningar som finns på bilen ex att draget inte tål högre belastning och då är så att fästpunkterna i karrossen inte tål högre belastning. Det är inte bara bara att häga på en för tungt släp. Du kommer troligt att få problem med lämp för ditt E kort om det händer något.

Fast i detta fallet så bör ju bilen få dra ekipaget med e-kort. Så det känns ju irrelevant i sammanhanget.

Vad kan hända om jag drar en transport som är tyngre än vad bilen får dra?
Jag vet att jag blir av med körkortet om jag blir stoppad men jag menar rent praktiskt med bil och släp.
Kan släpet lossna? Kan dragkroken brista?
Handlar det om att det blir tungt för motorn?

Tacksam för svar :)
De flest normalstora bilarna kan dra en häst. Problemen blir oftast med 2 o då i backar.
Har du dessutom bromsar som inte tar jämnt på släpet kan det gå riktigt illa vid inbromsning.

Är bilen mkt rostig- vilket SAAB brukar bli- skulle jag kolla upp den ordentligt:grin:

Var o besiktade en gång o besiktningsmannen stog o slog på kroken med en slägga. den skulle gå att fälla åt sidan. Grejen var att det fanns en spak man skulle trycka på o det gjorde han inte.

Efter det så sa det -Kloink, varje gång jag svängde åt höger med släpet

ringde stationen o gav dem en rejäl skopa. fick dock ingen ersättning.:mad:

Sambon har blivit stoppad med överlast och fick bara (eller kanske inte så bara, 3000:-) böter, vet dock inte hur mycket han hade i överlast och han körde inte hästar...

Som Lovisaleonora sa, antar att ekipaget på pappret var lagligt?

men om du "åker dit" för olovlig körning tror jag du kan få problem att uppgradera kortet till E.

Ja det är jag mycket medveten om.

Förutom att ditt körkort häger väldigt löst vid ev koll.
SÅ GÄLLER INGA FÖRSÄKRINGAR! Det är något att tänka på.
Så det är inte bara bilens begränsningar som påverkar. Vad gör man om man inte har några försäkringar som gäller vid en olycka? Det är inget man planerar men kan hända även på en kortaste väg man tänkt köra. Dom begränsningar som finns på bilen ex att draget inte tål högre belastning och då är så att fästpunkterna i karrossen inte tål högre belastning. Det är inte bara bara att häga på en för tungt släp. Du kommer troligt att få problem med lämp för ditt E kort om det händer något.

Helt klart något värt att tänka på, har du rätt i.

De flest normalstora bilarna kan dra en häst. Problemen blir oftast med 2 o då i backar.
Har du dessutom bromsar som inte tar jämnt på släpet kan det gå riktigt illa vid inbromsning.

Är bilen mkt rostig- vilket SAAB brukar bli- skulle jag kolla upp den ordentligt:grin:

Var o besiktade en gång o besiktningsmannen stog o slog på kroken med en slägga. den skulle gå att fälla åt sidan. Grejen var att det fanns en spak man skulle trycka på o det gjorde han inte.

Efter det så sa det -Kloink, varje gång jag svängde åt höger med släpet

ringde stationen o gav dem en rejäl skopa. fick dock ingen ersättning.:mad:

Ja den här bilen fixar släp+häst men det väger lite för mycket för mitt körkort..
Den här saaben är faktiskt i ganska fint skick :)

Klumpig besiktningsnisse! :mad:

Vi var själva ute för att dra med för dålig bil och en backe som var för lång ... man är inte så kaxig då. Det blev ett bilbyte rätt snabbt!
Men något som man gärna missar när man drar för tung, är att bromsverkan inte blir som man beräknat och det kan också va en otäck erfarenhet när släpet fortsätter att trycka på!
Men det är ditt körkort och din häst.

Lycka till!

Ursprungliga planen var att rida dit men det är sent och blir för mörkt. Jag provade för två veckor sedan och bestämde att transport var nödvändigt.

Varför inte låta någon köra efter er långsamt med en bil, så får ni ju ljus. Eller led hästen.

Varför inte låta någon köra efter er långsamt med en bil, så får ni ju ljus. Eller led hästen.

Köra bakom? Då kan vi lika gärna åka transport. Detta var en engångsföreteelse, släpet jag brukar låna var trasigt.

Att leda ser jag verkligen inte som ett alternativ. Vi ser lika dålig om jag leder som om jag rider.

Köra bakom? Då kan vi lika gärna åka transport. Detta var en engångsföreteelse, släpet jag brukar låna var trasigt.

Att leda ser jag verkligen inte som ett alternativ. Vi ser lika dålig om jag leder som om jag rider.

Bil åker bakom = har lyktor = du ser vägen framför dig.
Du har givetvis reflexer på Pålle och dig = Ev. bil som kör om ser Pålle.

Javvisst självklart syns du lika dåligt om du leder som om du rider. Men det är inte lika långt till marken.

Men visst det är upp till dig om du vill åka med för tungt släp.

Hade det varit jag så hade jag hyrt ett släp som jag får dra med min bil.

Men du verkar ha missförstått mig.
Jag vill inte rida/leda för jag SER ingenting i skogen som vi rider igenom.
Jag vill inte rida/leda på vägen när det finns en skogsväg att välja.

Dessutom tar det lång tid att skritta de 2 km. ca 30 minuter. Att åka transport tar 2 minuter.

Släpet var inte för tungt för bilen. Det var inte farligt på något sätt.
Bilen klarar 1800 kg. Släp + häst väger 13-1400. Släpets totalvikt var 1500, på b-kort fick jag dra 1490.

Alltså, det var en engångsföreteelse. Det var 2 km på en liten väg sent på kvällen. Bilen hade kapacitet för att dra släpet - det enda problemet var att totalvikten var satt till 10 kg för mycket för att jag skulle dra lagligt med b-kort.

Men du verkar ha missförstått mig.
Jag vill inte rida/leda för jag SER ingenting i skogen som vi rider igenom.
Jag vill inte rida/leda på vägen när det finns en skogsväg att välja.

Dessutom tar det lång tid att skritta de 2 km. ca 30 minuter. Att åka transport tar 2 minuter.

Släpet var inte för tungt för bilen. Det var inte farligt på något sätt.
Bilen klarar 1800 kg. Släp + häst väger 13-1400. Släpets totalvikt var 1500, på b-kort fick jag dra 1490.

Alltså, det var en engångsföreteelse. Det var 2 km på en liten väg sent på kvällen. Bilen hade kapacitet för att dra släpet - det enda problemet var att totalvikten var satt till 10 kg för mycket för att jag skulle dra lagligt med b-kort.

Jaha, jag uppfattade det som att släpet var för tungt för bilen :-)

såg en film från youtube där bilen drog en husvagn som var för tung, och den orkade helt enkelt inte upp för en backe utan rullade tillbaka ner för backen igen.

det hade jag inte velat vara med om med häst i släp..

Om det är den filmen som är rätt vanlig så är det en väldigt liten bil som drar en jättestor husvagn uppför en sandbacke, så det beror väl på omständigheterna :/

Vet inte om jag är för sent ute, men sålänge det inga är en himmla massa branta uppförsbackar så är det troligtvis ingen fara, beroende på skick på bilen. Vad är det för årsmodell? Är motor/kylare etc i bra skick? Om dom är det så tycker jag att du gott kan köra på. Branta nerförsbackar på grus kan vara kniviga också (Har 5 km grusväg hem med massvis med backar :D) Jag har kört med övervikt med min bil, ganska mkt i övervikt (körde bil på bilsläp) har en volvo 855 95a. Den klarade det utan problem, men du undvek vi våran ganska så smala och backiga grusväg, för säkerhetens skull, våran och andras!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
665
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 283
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 425
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 588
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V