MiniLi
Trådstartare
Sv: Vad kan hända vid tungt släp?
Jag är i vanliga fall noga och kollar alltid så att jag kör lagligt. Men transporten jag skulle haft (och kört lagligt med) gick sönder och jag var tvungen att på kort tid fixa så jag kunde låna annan..
Bilen har inte varit hemma det senaste dygnet, därför jag inte kunnat kolla i papprena.. Och jag minns inte reg nummer i huvudet
Jag har planer på att ta e-kort, just nu har jag bara lite mycket att göra för att hinna.. Om ett halvår kanske
Förlora körkortet vill jag verkligen inte men bedömmer det som typ 0% risk att jag skulle bli stoppad av polisen på den vägen vid den tiden.. Hade jag kört på större väg eller typ genom stan hade jag aldrig tagit risken!
Oj ja jag har kommit fram till att bilen borde klara detta ekipage( även om jag borde ha e-kort för att få köra), ska dock kolla en extra gång innan vi åker!
Tack!
Dessa regler om släpvikt och tjänstevikt m.m är ju till för att skydda medtrafikanter och dig själv. Jag blir smått nervös när jag tänker på alla töser som är ute och kör med tungt släp, för många släp är faktist för tunga...med pållarna inknuffade. Och det mest oroväckande är att bromsarna inte är dimensionerade till en övervikt....huga...farligt.
Man SKA läsa i bilen reghandligar...ALLA hästtöser ska läsa på...och visar det sig att det är för tungt...satsa på ett E-kort
Nåja...nu har jag muttrat klart.
Det normala är att släpets totalvikt INTE får överstiga bilens tjänstevikt. Det du skriver om din Saab låter som om det skulle gå, men läs på innan....ett förlorat körkort är ofta en katastrof...inte minst skämmigt![]()
Jag är i vanliga fall noga och kollar alltid så att jag kör lagligt. Men transporten jag skulle haft (och kört lagligt med) gick sönder och jag var tvungen att på kort tid fixa så jag kunde låna annan..
Bilen har inte varit hemma det senaste dygnet, därför jag inte kunnat kolla i papprena.. Och jag minns inte reg nummer i huvudet
Jag har planer på att ta e-kort, just nu har jag bara lite mycket att göra för att hinna.. Om ett halvår kanske
Förlora körkortet vill jag verkligen inte men bedömmer det som typ 0% risk att jag skulle bli stoppad av polisen på den vägen vid den tiden.. Hade jag kört på större väg eller typ genom stan hade jag aldrig tagit risken!
Har inte de här hemma och bilen har varit i annan stad senaste dagarna..Ja men det är väl bara att kolla bilens regg papper där står allt.
En polare drog för länge sen ett normalstort släp med liten, liten bil. Tyckte de gick hur bra som helst, "fast man fick ta de lugnt i nedförsbackarna, för då kunde de va släpet som styrde"!
Nu körde de nog betydligt tyngre släp än bilen var tänkt till, men kan va bra o tänka på.
Oj ja jag har kommit fram till att bilen borde klara detta ekipage( även om jag borde ha e-kort för att få köra), ska dock kolla en extra gång innan vi åker!
Här kan du kolla hur mycket din bil får dra genom att skriva in regnr.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Tack!