Vad kan jag bli?

Wille

Trådstartare
Jag går just nu en utbildning inom naturbruk med inriktning trädgård och anläggning. Vi ska lära oss om växter, anläggning och hur man sköter gräsmattor, buskar, träd och planteringar. Vi kommer också lära oss om maskiner.

Jag gillar utbildningen men ser inte riktigt fram emot ett jobb som parkarbetare efter utbildningen. Jag hatar liksom att stå och vingla på en stege och få spån i ögonen när jag beskär träd. Buskbeskärning och ogräsrensning är jag också tveksam inför.

Men jag gillar trädgård, att föröka växter, att skapa planteringar och designa. Och jag kan tänka mig en rådgivande roll också.

Så jag funderar över vilka jobb det kan tänkas finnas inom den gröna näringen som innehåller sånt jag gillar och mindre av sånt jag inte gillar. Den nuvarande utbildningen har inte riktigt den ideala inriktningen, men jag kan tänka mig att plugga vidare efteråt.

Några tips om vad jag kan bli och vilka utbildningar som leder dit?
 
Jag går just nu en utbildning inom naturbruk med inriktning trädgård och anläggning. Vi ska lära oss om växter, anläggning och hur man sköter gräsmattor, buskar, träd och planteringar. Vi kommer också lära oss om maskiner.

Jag gillar utbildningen men ser inte riktigt fram emot ett jobb som parkarbetare efter utbildningen. Jag hatar liksom att stå och vingla på en stege och få spån i ögonen när jag beskär träd. Buskbeskärning och ogräsrensning är jag också tveksam inför.

Men jag gillar trädgård, att föröka växter, att skapa planteringar och designa. Och jag kan tänka mig en rådgivande roll också.

Så jag funderar över vilka jobb det kan tänkas finnas inom den gröna näringen som innehåller sånt jag gillar och mindre av sånt jag inte gillar. Den nuvarande utbildningen har inte riktigt den ideala inriktningen, men jag kan tänka mig att plugga vidare efteråt.

Några tips om vad jag kan bli och vilka utbildningar som leder dit?

Jag tänker spontant på trädgårdsarkitekt. Har en kompis som är det och hon designar trädgårdar i eget företag både till privatpersoner och företag. Det är allt från mindre till större projekt. Hon har gått utbildning på SLU trädgårdsingenjör med inriktning design.
 
Jag tänker spontant på trädgårdsarkitekt. Har en kompis som är det och hon designar trädgårdar i eget företag både till privatpersoner och företag. Det är allt från mindre till större projekt. Hon har gått utbildning på SLU trädgårdsingenjör med inriktning design.
Vet du hur lång den utbildningen är? Jag börjar ju bli gammal så tror inte jag kan gå en riktigt lång utbildning.
 
Lägger till att tring fokuserar mer på privata trädgårdar och ling mot offentlig miljö, både hårdgjorda och gröna ytor.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 803
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag trivs med mitt boende. Inget snack om den saken. Här har jag frihet att odla som jag vill. Ja, jag hade kanske önskat att jag bodde...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: cewe
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Tiden går fort nu. Det är inte lång tid kvar på min utbildning. Sen är jag färdig grönyteskötare. Jag gillar inte ordet. Det jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 148
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp