Vad kan jag/bör jag göra med informationen om mina kollegor?

Eftersom många inte hanterar sin outlook så medvetet som de kanske borde så får man ibland veta saker som nog inte var tänkt att en skulle få veta. Nu har jag på kort tid fått veta att två av mina kollegor som jag jobbar mycket med, med stor sannolikhet söker andra jobb. Inget konstigt med det, och med tanke på deras arbetssituation så är det ärligt talat inte förvånande och de kommer nog inte ha några större svårigheter att hitta nya jobb ganska snart.

:nailbiting:

Det där får du nog backa upp med ett citat. För jag ser inte det.

Det fetade indikerar var informationen kommer från ...

Kanske du skulle kunna börja med att läsa de två första meningarna i TS trådstart då, så får du helt tydligt besked om vart TS fått sin information från ...
Ja där står att informationen kommer från programmet Outlook. I det programmet skickar man mycket riktigt mail MEN det finns som tidigare sagts fler funktioner. En av dem är en kalender. Den kalendern kan man ganska enkelt koppla ihop med kollegorna så att man kan läsa deras kalendrar och de kan läsa ens egen. Skriver man då öppet i kalendern att man ska på arbetsintervju så kan givetvis alla man delar kalendern med läsa detta. Om det skulle vara olagligt så skulle det vara olagligt att läsa inlägg på Facebook eftersom de kanske var menade att vara privata.

Ja där står att informationen kommer från programmet Outlook. I det programmet skickar man mycket riktigt mail MEN det finns som tidigare sagts fler funktioner. En av dem är en kalender. Den kalendern kan man ganska enkelt koppla ihop med kollegorna så att man kan läsa deras kalendrar och de kan läsa ens egen. Skriver man då öppet i kalendern att man ska på arbetsintervju så kan givetvis alla man delar kalendern med läsa detta. Om det skulle vara olagligt så skulle det vara olagligt att läsa inlägg på Facebook eftersom de kanske var menade att vara privata.
På mitt jobb har vi dessutom en viss outlookkalender som visas på en offentlig stortavla för flera verksamheter .. Det händer att en del personer glömmer bort detta när de skriver in sina bokningar. Det har hänt mer än en gång att jag fått kontakta huvudadmin och sett till att de tagit bort olämplig text när jag sett att folk klantat sig.
Tydligen kan man inte idiotsäkra allt.

Vadå hantera sin Outlook?
Det är din förbannade plikt att logga ut personen utan att snoka i hens mail. Även om någon annans Outlook är öppen eller ej och ditt namn står med i Headingen till ett mail, är ditt tilltag med att läsa mailen att betrakta som dataintrång och kan leda till i åtal på samma sätt som om du skulle ha öppnat personens snigelpost.
Klarar du inte av att logga ut medarbetarna utan att först snoka i deras korrespondens, kke du skulle överväga att ålägga dig själv datorförbud på alla andra datorer än din personliga jobbdator.
Hur i hela friden drog du den slutsatsen av det här??
"Eftersom många inte hanterar sin outlook så medvetet som de kanske borde så får man ibland veta saker som nog inte var tänkt att en skulle få veta"

Ledtråden till mina inlägg fanns i original inlägg nr 2 i tråden (som är bortaget) där TS beskrev hur hen blev nyfiken då hon såg hur de två medarbetarna diskuterade henne som person.

Om jag skulle ha fel och det finns någon annan tråd från i söndags med snarlikt innehåll där TS (altså en annan TS en den som finns här) beskriver liknande förhållanden med Outlook, medarbetare som diskuterar att byta jobb samt diskuterar TS som person ber jag om ursäkt...

Ledtråden till mina inlägg fanns i original inlägg nr 2 i tråden (som är bortaget) där TS beskrev hur hen blev nyfiken då hon såg hur de två medarbetarna diskuterade henne som person.

Om jag skulle ha fel och det finns någon annan tråd från i söndags med snarlikt innehåll där TS (altså en annan TS en den som finns här) beskriver liknande förhållanden med Outlook, medarbetare som diskuterar att byta jobb samt diskuterar TS som person ber jag om ursäkt...

Det var en annan tråd, ja.

Annan tråd, startades två veckor tidigare än denna, handlade inte om Outlook utan Facebook och innehållet handlade inte om att personerna var på väg att byta jobb.

Annan tråd, startades två veckor tidigare än denna, handlade inte om Outlook utan Facebook och innehållet handlade inte om att personerna var på väg att byta jobb.

Nej, tråden startades i söndags och handlade om just det jag beskriver. Jobbdator i lunchrum med öppen Outlook (användaren hade inte loggat ut) varvid TS läser mail konversation mellan två medarbetare eftersom hon ser sitt namn i en av mailrubrikerna och får reda på att medarbetarna sökt nya jobb samt diskuterar TS i mycket nedsättande former. TS funderingar på att anmäla till cheferna pga att medarbetarna är viktiga för TS men tvekar pga sättet informationen är inhämtad på.

En öppen konversation på Facebook mellan två personer som i den tråd du hänvisar till, även om det förekommer nedsättande kommentarer om TS, är öppen att läsa för alla, och det är upp till TS att prata med medarbetarna för att lösa konflikten (om det finns en sådan i jobbet).

Senast ändrad:
Nej, tråden startades i söndags och handlade om just det jag beskriver. Jobbdator i lunchrum med öppen Outlook (användaren hade inte loggat ut) varvid TS läser mail konversation mellan två medarbetare eftersom hon ser sitt namn i en av mailrubrikerna och får reda på att medarbetarna sökt nya jobb samt diskuterar TS i mycket nedsättande former. TS funderingar på att anmäla till cheferna pga att medarbetarna är viktiga för TS men tvekar pga sättet informationen är inhämtad på.

En öppen konversation på Facebook mellan två personer som i den tråd du hänvisar till, även om det förekommer nedsättande kommentarer om TS, är öppen att läsa för alla, och det är upp till TS att prata med medarbetarna för att lösa konflikten (om det finns en sådan i jobbet).
http://www.bukefalos.com/threads/dataintrang.1436434/

Äh, du har blandat ihop det bara.

Om det ändå vore så väl, men personen som skrev inlägget var mycket specifik med att hen hade läst flera mail i Outlook med hens namn i rubriken samt några mail om specifika jobb medarbetarna hade sökt. Och frågeställningen var vad hen skulle göra för att medarbetarna inte skulle sluta så att " hen inte hamade på pottan" rörande projekt arbetet.

Mig veterligen går det inte att föra konversation i kalendern, så TS för den tråden måste aktivt ha öppnat mail för att läsa vad som skrevs.

Senast ändrad:
Om det ändå vore så väl, men personen som skrev inlägget var mycket specifik med att hen hade läst flera mail i Outlook med hens namn i rubriken samt några mail om specifika jobb medarbetarna hade sökt. Och frågeställningen var vad hen skulle göra för att medarbetarna inte skulle sluta så att " hen inte hamade på pottan" projekt arbetet.

Mig veterligen går det inte att föra konversation i kalendern, så TS för den tråden måste aktivt ha öppnat mail för att läsa vad som skrevs.
Om du läser startinlägget i tråden du just skriver i så ser du sannolikt att det är den du menar.

Om du läser startinlägget i tråden du just skriver i så ser du sannolikt att det är den du menar.

Enligt ett antal svar jag fått, är det inte den här tråden, då svaren anser att det saknas bevis för att TS aktivt öppnat mail.

Jag anser att det möjligen kan vara den här tråden, fast eventuellt original inlägg nr 2 var TS utförligen beskriver hur hen öppnat och läst mail konversation i Outlook mellan medarbetare. Eller så är det en snarlik tråd med samma tema som är borttagen.

Man kan inte ta bort inlägg här på Buke. Du kan sudda ut texten men inte ta bort dem. Du blandar helt klart ihop två trådar. Den du syftar på är fb tråden om inte det inte funnits en tråd som av något skäl raderats.

Man kan inte ta bort inlägg här på Buke. Du kan sudda ut texten men inte ta bort dem. Du blandar helt klart ihop två trådar. Den du syftar på är fb tråden om inte det inte funnits en tråd som av något skäl raderats.

Det är just det jag menar, om då inte inlägget raderats av någon moderator, då syns det heller inte och efterföljande inlägg numreras om, precis på samma sätt som några gånger då någon blivit bannad för x antal timmar och hens inlägg raderats...
Och nej, det är inte FB tråden jag syftar till då det är en öppen konversation i flödet samt några enstaka kommentarer i messenger.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 546
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 344
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 076
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 665

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka