Bukefalos 28 år!

Vad kan jag göra för att hjälpa?

Sasse

Trådstartare
En bekant till mig har ett flertalet katter. Många av katterna trivs/fungerar bra ihop, men det finns också de som verkar vantrivas. De sitter ofta på skåp och hoppar endast ner i absoluta nödfall, eller sitter och trycker i en hörna. Det syns att de är väldigt stressade de gånger de är nere på golvet. De flesta (alternativt alla) katterna bajsar utanför lådorna, mer eller mindre varje dag. Det ser ut (och luktar) rent utsagt förjävligt inne i huset och i "kattrummen".

Kattägaren har tidigare "räddat" dessa katter från att vara hemlösa och sedan vet jag inte om hon har blivit hemmablind eller vad... Personen vill i alla fall att de/några ska få nya hem eftersom de hade trivts bättre då. Men jag vet inte om han/hon letar aktivt, det tror jag inte.

Kan man göra något för dessa katter? De är allihop väldigt sociala och vill vara så nära som möjligt. Sätter man sig på huk så kommer alla katter i rummet direkt. Jag hade gärna adopterat ett par själv om jag kunnat, men det går inte. Någon som har tips?
Humanast hade kanske varit att avliva de katter som inte går ihop och som har fått "dåliga vanor", men jag har svårt att tro att ägaren kan tänka sig detta.
 
Sv: Vad kan jag göra för att hjälpa?

Hur många katter rör det sig om och hur stor yta har de möjlighet att vistas på? Att de har möjlighet att sitta uppe på skåp och dylikt låter bra, men om de är tillräckligt många beror på hur många katter det är som ska samsas om dem.

Att de bajsar (och kissar?) på fel ställen låter dock alarmerande. Hur ser lådsituationen ut med antal lådor, typ av lådor, placering, sandtyp och rensningsfrekvens? Är alla katter kastrerade?
 
Sv: Vad kan jag göra för att hjälpa?

Det beror på vad sätt du menar?

Vi har inte pratat jättemycket om katterna, men det som sagts är att personen vill att katterna (vissa) ska få nya hem. Hen frågade om jag kunde höra runt och se om jag vet någon som vill ha katt, men ingen jag känner vill ha en (vuxen) katt i dagsläget.
 
Sv: Vad kan jag göra för att hjälpa?

Ja, hur hon själv tycker att situationen är osv.
Du säger att hon vill att vissa katter ska få nya hem.
Det är ju tyvärr svårt med vuxna katter, men ni/hon kanske ändå kan sätta ut annons och se om nån är intresserad?

Annars tror jag tyvärr att avlivning är det humanaste, som du själv säger.
 
Sv: Vad kan jag göra för att hjälpa?

Hur många katter rör det sig om och hur stor yta har de möjlighet att vistas på? Att de har möjlighet att sitta uppe på skåp och dylikt låter bra, men om de är tillräckligt många beror på hur många katter det är som ska samsas om dem.

Att de bajsar (och kissar?) på fel ställen låter dock alarmerande. Hur ser lådsituationen ut med antal lådor, typ av lådor, placering, sandtyp och rensningsfrekvens? Är alla katter kastrerade?

Det rör sig om 8-9 katter. Jag har ingen aning om hur stort huset är, och kan således inte avgöra ytan. De använder två skåp, men eventuellt har de andra platser också, och det är väl ca 4-5 katter som samsas. Personligen tycker jag att det är för lite skåp och dylikt för dom.

Om jag inte minns fel finns det runt 5 stycken lådor. De flesta lådorna står bredvid varandra (långt ifrån mat-/vattenskålen) och en låda står i badrummet. Alla lådor är öppna utom en. Sandtyp är någon form av kristallsand. Rensningsfrekvens har jag ingen aning om faktiskt. Jag vill gärna tro att ägaren rensar dagligen åtminstone, men om det sker flera gånger om dagen vet jag inte.
Däremot verkar inte lådorna rensas ut och/eller tvättas så ofta. Om alls.


Got2Be: Jag vet att ägaren gärna vill att vissa katter får nya hem, men tror inte att hen letar aktivt efter detta. Ska höra om det är någon hen kan tänka sig, eller avlivning. Tror dock inte alls på det sistnämnda, om avlivning varit ett alternativ så borde det redan ha skett. Jag vet inte alls hur länge katterna har haft det såhär, några år skulle jag dock tro. Så, som sagt, hade avlivning varit ett alternativ borde det verkligen ha tagits itu med för länge sedan.
 
Sv: Vad kan jag göra för att hjälpa?

Av ditt svar att döma tycker jag att det verkar som att lådsituationen är klart undermålig och det är säkerligen huvudorsaken till att katterna bajsar på andra ställen.

Den bästa hjälpen ger du genom att i första hand hjälpa din vän att komma tillrätta med toalettproblemen. Säg att du hittat en bra kattsida på nätet (http://www.kattstatus.se/sida19.html) där det står bra information om hur man kan komma tillrätta med felkissande och felbajsande endast genom att ändra lådförutsättningarna.

Lådornas antal borde absolut utökas, fyllas med lerbaserad, finkornig och klumpbildande sand, t.ex. Everclean, Extreme classic eller Pussi Kompakt, och rensas flera ggr dagligen från både kissklumpar och avföring.
 
Sv: Vad kan jag göra för att hjälpa?

Fler lådor utspridda i huset låter ju som en bra början. Vidare funderar jag på om man inte skulle kunna dela upp huset i två delar och sätta dem som är mest osams på varsin del med stängda dörrar emellan? Två av våra katter ryker gärna ihop vid tillfälle, vilket vi just nu löser bland annat genom att ha dem i olika rum - t.ex. får bara en av dem vara på övervåningen. Lite bökigt, men det går.

På det du skriver låter det annars som att det som behövs mest är att ägaren förstår allvaret i situationen, så om du kunde vara behjälplig där skulle det nog vara bra.
 
Sv: Vad kan jag göra för att hjälpa?

Du kanske kan höra med ngt katthem om de kan hjälpa till och om så är fallet tipsa din bekant.
 
Sv: Vad kan jag göra för att hjälpa?

Tack för tips och råd! Det är inte så lätt att göra något om den andre inte tar emot hjälpen dock...

Den bästa hjälpen ger du genom att i första hand hjälpa din vän att komma tillrätta med toalettproblemen. Säg att du hittat en bra kattsida på nätet (http://www.kattstatus.se/sida19.html) där det står bra information om hur man kan komma tillrätta med felkissande och felbajsande endast genom att ändra lådförutsättningarna.

Det hjälpte inte. Däremot har jag sett att kattägaren lade någon slags filt vid lådorna, som katterna använder som toalett då och då...

Fler lådor utspridda i huset låter ju som en bra början. Vidare funderar jag på om man inte skulle kunna dela upp huset i två delar och sätta dem som är mest osams på varsin del med stängda dörrar emellan?

Dela upp huset är nog inte det lättaste. Det är brist på dörrar, annars hade det nog varit en god idé. Som det är nu lever vissa katter inne i ett av badrummen, sittandes på hyllor och hoppar väldigt sällan ner. Dörren där är relativt ofta stängd, men det är ju ett trångt utrymme...

De katterna som sitter på hyllorna har jag bara sett hoppa ner när man utfodrar med väldigt god mat, annars sitter de där de sitter.

Katthem var inget bra förslag heller? Eller, hen ville hellre adoptera katterna till en person, inte katthem.


Jag har gett upp lite. Det känns som att ägaren tycker förslagen är bra stundtals, men ingenting händer. Jag förstår inte hur svårt det kan vara att fixa något bättre till katterna, när hen ser själv att de är stressade och inte mår bra.

Sedermera så har jag en liten bifråga, om fertila honkatter blöder när de löper? Jag har nämligen hittat blod i lådorna, i "kissklumparna".
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan jag göra för att hjälpa?

Blod i urinen tyder på urinvägsbesvär och är katterna sjuka är det ägarens skyldighet enligt Djurskyddslagen att uppsöka veterinär.

Den vanligaste urinvägsåkomman är Felin Idiopatisk Cystit som är en inflammation i blåsan som uppstår p.g.a. stress.
 
Sv: Vad kan jag göra för att hjälpa?

Blod i urinen tyder på urinvägsbesvär och är katterna sjuka är det ägarens skyldighet enligt Djurskyddslagen att uppsöka veterinär.

Den vanligaste urinvägsåkomman är Felin Idiopatisk Cystit som är en inflammation i blåsan som uppstår p.g.a. stress.

Synd att inte svaret på frågan var "ja". Jag har påtalat för ägaren att jag fann blod i lådorna i alla fall och hen sa då att vissa katter hade problem med magen och att de fick specialfoder. Som jag uppfattade det så har det varit så länge..

Får prata med ägaren igen och hoppas att katterna/katten får en resa till veterinären. Men om inte, kan jag göra något alls då?
 
Sv: Vad kan jag göra för att hjälpa?

Är alla katterna kastrerade?
En del tycker att man inte behöver kastrera katterna om de ska vara innekatter, eller att det räcker med att kastrera hankatterna, men okastrerade katter utgör en stressfaktor.
Kattgruppen blir mer harmonisk då alla är kastrerade.
 
Sv: Vad kan jag göra för att hjälpa?

Hankatterna är kastrerade, men inte honorna. Tror inte jag skulle kunna få ägaren att kastrera dom dock, känns rent allmänt som det är svårt att få folk att kastrera sina honkatter. Åtminstone inom min bekantskapskrets.

Jag har som sagt gett upp lite, när ingenting ändå händer. Vet inte riktigt vad jag kan göra mer än att föreslå olika alternativ och lösningar på problemen. Det känns som att kattägaren inte ser det som ett så stort problem överhuvudtaget.
 
Sv: Vad kan jag göra för att hjälpa?

Kanske dags att anmäla? Flera katter i ett badrum och blod i lådorna låter som en hemsk situation för katterna.
 
Sv: Vad kan jag göra för att hjälpa?

har din bekant kristallsand och aldrig rengjort lådorna grundligt kan du enklast hjälpa personen att:
1. Rengör samtliga lådor med kokhett vatten och såpa.
2. Se till att ägaren fyller dessa med sand ej kristallsand eller pellets.
3. Se till att hon mockar lådorna minst 2ggr/dagen
4. se till att rengöra alla golv grundligt

sedan kan du hjälpa henne med:
5. ta fina bilder på katterna som ska omplaceras och lägg ut annons. Det finns gratis annonsering på tex katter i fokus.
6. av pengarna från de omplacerade katterna ska gå till kastreringarna av honkatterna.

Förklara även för din bekant att det både luktar och ser illa ut om hon har blivit hemmablind och att någon som ser hur detta ser ut kan en anmälan göra att hon får djurförbud.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 573
Senast: Milosari
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 768
Senast: Niceperson
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 826
Senast: paradiset
·
Övr. Katt Vår hankatt Monke har börjar bajsa på toagolvet och jag måste kolla ifall någon här kan hjälpa mig med vad som är fel och hur jag ska få...
Svar
17
· Visningar
7 839
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II
  • Stripbete

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp