Bukefalos 28 år!

Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

Tejo

Trådstartare
Vår hankatt Monke har börjar bajsa på toagolvet och jag måste kolla ifall någon här kan hjälpa mig med vad som är fel och hur jag ska få honom att sluta!

Jag kan börja med att ge lite bakgrundsinformation:
Monke är innekatt och runt ett år gammal (vi skaffade honom när han var runt tolv veckor). Han är ensam, förutom våra två undulater som han för övrigt går väldigt bra ihop med (han försöker iaf inte äta upp dem varje dag), men har hittills inte visat att det är jobbigt för honom på något sätt.
För två veckor sedan kastrerade vi honom, inte för att han visat några tendenser på att bli tokig, utan i förebyggande syfte och så att vi kan lämna honom hos andra som har katter om vi ska bort. Operationen gick bra och han har inte mått dåligt eller så efter det, vad jag vet om iaf.

Nu till problemet:
I onsdags förra veckan fick Monke diarre och hade det tom fredag. Han spydde även på torsdagen, men utöver det så var han pigg och verkade inte sjuk på något sätt. Vi tänkte att vi väntar med att ta honom till veterinären då han inte verkar sjuk eller nere på något sätt och det gick alltså över på fredagen. Men – under tiden han hade diarre så sket han lite överallt i lägenheten, på toagolvet, på vardagsrumsmattan osv. Vi tänkte att det var för att han inte hann till lådan eller så, men nu är han alltså normal, men han bajsar fortfarande på toagolvet!!

Han gör det inte på något annat ställe, jag tror inte ens att han har bajsat i lådan, utan det är alltid på toagolvet. En gång på morgon och en gång på dan…
Han har gjort detta en gång tidigare, men då var det för att vi skaffade honom ett ”hus” och det tyckte han inte om, så nu har han en vanlig öppen låda och har alltså alltig gått på lådan efter det.
Utöver detta har han börjat skrika rätt mycket på nätterna, lite mindre på eftermiddagarna när vi är hemma dock..

Det jag vet har ändrats/hänt på sistone är att han har kastrerats, vi har börjar stänga ute honom på nätterna så att jag får sova mer (kan det kanske vara ett uppror mot det?), han har haft diarre, men mer än så vet jag inte..

Har ni några förslag på vad som kan vara fel? Uppror, vill ha mer kärlek, fått en psykos?
Eller har ni några tips på vad jag kan göra?

Just nu tar jag verkligen emot alla synpunkter, för katten skrikande på nätterna och bajsande på morgonen är verkligen inte det bästa för mitt morgonhumör!!:devil:
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

15 visningar och inget svar..

Ingen som vill leka kattpsykolog? :)
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

Den står på toan, det är det som är så konstigt. Den står där den alltid har stått - fullt synlig. Han bajsar ca 4 dc från kattlådan.

Jag har dessutom haft lampan tänd på nätterna utifall att han skulle vara mörkrädd (skulle då fan inte förvånana mig), men det spelar ingen roll.
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

Om du flyttar ut lådan och håller badrumsdörren stängd, bara för att bryta den fula ovanan för katten, vad händer då?
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

Jag ska testa, återkommer med svar imorgon!
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

Ok! Hoppas det funkar. Ibland är det bara så att de fastnar i ovanor. Min ena gjorde så en gång, jag flyttade lådan och stängde till och idag funkar han som vanligt igen. Det var en protestgrej.
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

Hehe.

Testat låda med lock på så han måste IN i den för att kunna göra dittan och datten?
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

kl

Jag har satt ut lådan i hallen och stängt toadörren sen igårkväll. Det enda som har hänt är att katten inte bajsat alls..ellr ingenstans jag kan se iaf. Någongång lär han väl behöva bajsa och idag är jag hemma så jag kanske kan hinna med och lyfta honom rätt...

Vi får väl se vad som händer :)
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

Det låter som att katten skulle kunna förknippa lådan med obehag. Kanske har han provat lådan när han varit dålig i magen, men fått ont när han suttit på den? Är lådan ren och fräsch i övrigt?

Funkar det inte att flytta på lådan kan ni prova att ställa fram fler lådor, förslagsvis med lite olika strö i.
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

vi hade en katt som gjorde lika dant. Vi satt på vakt,( inte för att man alltid kan göra det, men ändå. och varje gång han var påväg att börja göra sina små behöv på Fel ställe. så sprutade vi vatten på honom. det funkade tillslut iaf. Men när du gör rent det stället han har bajsat på, tar du ngt rengöringsmedel så att "lukten" försvinner, jag menar att han kanske förknippar det till sin bajsplats nu, och du kanske får tvätta med klorin eller ngting. :bow:
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

klorin är inte lämplig använda.. :crazy:
Kan sluta med att katten kissar där man tvättat med klorin..

Använd ättika på platsen där katten förorenar.

Byt plats på lådan, alt köp en ny låda med annan typ av strö i..
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

Provat att byta kattsand? Ibland kan en finkornigare kattsand vara mer inbjudande,kanske tom mer inbjudande än ett toagolv :idea:

Annars låter det som att han är lite sur på dig och vill berätta för dig att det inte är ok att stänga honom ute från sovrummet,alltså en ren protest.

Min egen katt visade vad han tyckte om att jag slängt ut hans favoritlåda genom att bajsa i sonens säng :eek::mad:
(sedan att han har 4 andra lådor passade inte herrn)
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

Knapp

Katten bajsar i lådan!! Wiee! :D

Jag ställde ut lådan, stängde dörren och stoppade nytt kattsand (det här lite dyrare som ser ut som glasbitar) och voila - katten bajsade i lådan!

Nu har jag ställt in den igen i toan och han väljer fortfarande lådan före golvet, behöver jag säga att jag är väldigt nöjd?

Dessutom så har han börjat bli normal på nätterna och får nu sova med oss igen. Jag blir fortfarande väckt flera gånger per natt av honom, men det är rätt mysigt att bli väckt av att katten lägger sig nära ens ansikte och ska gosa, hellre det än en massa kattskrik iaf! :)

Tack så mycket för all hjälp, hade nog inte löst det utan er :bow:

(moderator kan ta bort tråden nu)
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

Vad skönt att det löste sig och så lätt! Grattis. :)

(Tråden får gärna ligga kvar, kanske kommer någon mer med liknande problem?)
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

Katter är inga flockdjur så de behöver inte ha sällskap. Däremot kan de har stort nöje av en annan katt. Sen ska ni ha i bakhuvudet att många katter trivs inte att vara instängda i ett hus hela sitt liv utan behöver få gå ut på egen hand.

Men efter som att detta började i samband med att katten kastrerades så är det troligen inte orsaken.

Katter som har urinvägsinfektion och problem som orsakar smärta när de kissar eller bajsar, börjar ofta utföra sina behov på andra ställen. Detta pga att de förknippar smärtan med lådan och inte med kissandet (och de måste ju trots allt kissa förr eller senare). Det är ett sätt at försöka undvika att det ska göra ont helt enkelt.

Kanske kan din misse ha haft ont och därav tagit till detta beteende, han kanske tom har ont än. Svårt att veta. Men det ni kan göra är att ex.vis flytta lådan, skaffa en annan med kanske annat strö eller av annan form/stl. Oftast är det inte värre än att när smärtan försvinner så går katten tillbaka till sina gamla vanor och utför sina behov på lådan igen som vanligt. Men om det inte skulle vara så.

Vi har fö. en missa som vid ca 2 års ålder bestämde sig för att sluta bajsa i lådan. Idag är hon fyra och har efter den dagen alltid bajsat brevid, oavsätt vad för låda vi haft, vart den varit placerad, vad för strö vi haft eller liknande. Däremot går hon hellre ut och bajsar, om hon kan. Därför går hon numera på toa utomhus, vi har tagit bort lådan helt sen i vintras och precis skaffat kattlucka istället så att de kan komma och gå som de vill om de behöver använda "toan" - dvs skogen.

Varför hon inte använder lådan är ett mysterium - hon är väldigt renlig och kissar aldrig ngnannanstans. Mkt rumsren. Men bajset ska ligga utanför av ngn anledning. :D

Och man måste ju låta dem vara som dom vill.
 
Sv: Hjälp - Min katt bajsar på toagolvet!

Ser nu att det har löst sig. Va skönt! :) Oftast är det inga större problem när man har en aning om vad som utlöst problemet. :bow:

Våran dam är dock fortfarande ett musterium. :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 065
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Känns som jag försökt med allt, jag har tagit allt ansvar, bytt på lådan, jag aktiverar katterna, de får vara ute mycket på dagarna, men...
2
Svar
21
· Visningar
5 144
Senast: Pudlan
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 727
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Katt Hejsan, Snälla ge mig råd på hur jag ska göra. Jag har en 10 årig katt som hatar min 5 månaders valp. Eller ja hatar kanske är att ta...
Svar
5
· Visningar
1 192
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp