Vad kan jag göra?

L

Lindis

Min lilla arab kille har slutat äta kraftfodret :( tittar inte enns på de. Han har varit missköt och behöver verkligen de vad kan jag göra för att få honom att äta?någon med tips?
 
Kan du blanda det med något han gillar, som äpplen och morötter (rivna) eller ngt annat? Müsli gillar en del hästar.
 
har provat men äpple och morötter i 3 dagar inte enns de vill han ha :cry: precis som han vill säga att något inte stämmer men veterinären hitta inget synligt tog några prover men det tar ju lite tid att få svar. Och han har precis kommit upp i hull är rädd att han tappar det igen :(
 
det är inte bara så att han har tröttnat på mat?
så som personer gör,blir ofta mat trötta,
karnsje det är tråkit av nått slag?
det finnes veldig mycke att välja mellan när det gälder mat,
det finnes ju nån sörja som är socker sött tror jag,vet ej vad det heter,men det vet säkert nån här på buke,
det är sött och luktar tydligen godt för dom flesta hästar kan inte motstå det.prova det.
betfoder är ju også poppis blandt hästar.
 
Betforn sluta han att äta för 1 vecka sedan sen får han vitafor men det passar inte heller ger ett musli foder till hingsten ( som är kräsen men han älskar det) inte enns de vill han ha. Äter inte heller upp hösilaget så ändrar jag inte på detta snarast så tappar han nog en del :(
 
Hyr mycket kraftfoder ger du honom då? Och hur mycket grovfoder?

Jag tror knappast att han slutat äta kraftfoder för att han "tröttnat" på det, detta lär vara ett symptom på olust och ohälsa. Äter han sitt grovfoder? Det är det viktigaste.

En häst som blir håglös och tappar aptiten kan t ex lida av magsår. Orsaken kan vara för lite grovfoder, stress, svält mm. Diskutera möjligheten med din veterinär, om nu inget annat fel kan hittas. Diagnosen ställs med hjälp av gastroskopi, dvs man går ner med en liten kamera i magsäcken och kikar.
 
Han skulle ju ha tvångs avlivat honom då han var så missköt. Ja där är något som inte stämmer inte alls likt honom har ringt djursjukhuset och fått tid på MÅNDAG. Han får 11 hösilag om dagen och 3 kilo kraftoder ( han är svår att hålla hullet på). Vet inte vad jag skall göra :( kanske köra till något annat djursjukhus :confused:
 
Har du kollat hans mun och tänder? Eftersom han inte heller äter upp stråfodret.
 
Har du kollat så att hans tänder är okej? Om han har "taggar" på tänderna så kan han ha jätteont i munnen och kanske inte vill äta. Om du har rengjort din foderkrubba med något medel som luktar starkt kan det vara en anledning till att han inte vill äta fodret. Kolla också så att fodret inte är för gammalt! Lycka till!

MVH/ Zanna :rofl:
 
Som några andra har sagt, se till att kolla upp hans mun!
En häst som helt plötsligt slutar äta sånt så den ätit innan har förmodligen ont i munnen av något skäl.
Jag hade själv en häst tidigare som hade en stooor tandflisa som lossnat och kilat fast sig i vinkeln mellan tandbenet och kinden - gissa varför hon inte åt... :crazy:

Alltså, ÄVEN om hästen är relativt nykollad i munnen kan det finnas skäl att kolla där igen! :)
 
inget fel på tänderna ( riktig tandläkare kolla)nytt foder om han ändå kunna säga vad som var fel :(
 
Jag instämmer med 'TantEster'.. det är säkerligen nåt fel i mag-/tarmsystemet, magsår kan uppstå vid avvänjningen från mamman, felaktig utfodring (oftast för lite grovfoder & för mkt kraftfoder), flytta till nytt stall, mm mm :(

Jag håller tummarna för dig & 'pållen'!!!
 
prata med veterinären skulle vänta på proverna och vissar det inget så skall de gå ner och kolla honom. Han ser så ledsen ut :( så jag hoppas vi hittar felet snarast. Tack för alla tips!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
297
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 069
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 016
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 147
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp