Vad kan jag göra med henne??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Quinta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 247
Q

Quinta

Hej allihopa!
För ca 1 ½ månad sen fick jag reda på att min ganska så nyinköpta häst hade spatt i båda bak och lösa benbitar i ena bak! När jag fick reda på detta så kontakatade jag genast säljaren som har en stor gård med kända hingstar och så. När vi pratade med honom tyckte han att vi skulle behandla henne men givetvis vill vi inte och tänker inte behandla henne heller pga att det inte är vi som orsakat skadan och för att de inte går på vår försäkrning. Men säljaren ger sig inte, så vi kontaktade en advokat så vi fick lite hjälp oh tips. Det slutade med att hon skickade ett prev till säljaren där det stog klart och tydligt händeleförloppet, vad jag har rätt till (alltså häva köpet och få pengarna tillbaka) och att han ska höra av sig till advokaten osv. Men sen dess har han inte hört av sig så advokaten ska skicka en påminelse snart igen, hör han inte av sig då så ringer hon honom.
Men iaf, de va bara en kort kort sammanfattning.
Me nu e de så att pållan bara går hemma i hagen och jag borstar på henne och går rundor med henne i skogen och har även longerat henne lite och släppt henne loite i paddocken. Jag rider henne inte för att min veterinär tyvkte inte att jag borde göra de och dessuom har jag ingen sadel till henne heller (jag sålde den för den passade henne inte så jag skulle prova ut ny men de blev inte av nu när hon blev skadad)
Så jag undrar lite om ni har några förslag på vad jag kan göra med henne så att hon inte blir så uttråkad jag får ju inte anstränga henne för mycket men de e ju bra om hon rör lite på sig. Hon har inte ont av skadanså länge jag inte rider och arbetar henne lite hårdare.
Alla tips önskas!

Jo, självklart gjorde vi det! Men tyvärr så röntagde vi inte henne, (man lär sig alltid en läxa)
Men hans "kompis" till veterinär märkte inte detta, när jag va på helsingborg hade hon 1 grads "hälta" på båda bak..
Jag tänker aldrig mer köpa häst där och jag tänker avråda alla som ska göra det med!

Okej, det var ju tråkigt, för jag menar spatt visar sig väl nästan alltid på böjprov, men om ni tog säljarens veterinär så är det klart att han "inte" såg det.

men ang hur du ska motionera/underhålla hästen så kan du ju som du gör gå promenader, leka lite, tömköra lätt, longera..ja för rida ska du väl inte göra.

ja precis... självkart såg han de inte... men jag har lärt mig ett par läxor nu...

ja.. de e ungefär de jag gjort... och kan göra....
de e så himla tråkigt för pållan bara.. å göra samma saker hela dagarna.... lider med henne...

vet hur det är, jag var medryttare på en spatthäst, men i maj förra året blev han utdömd och då slutade jag ju självklart att rida, men ägarna ville låta honom gå på bete under sin sista sommar så under den sommaren blev det till att försöka promenera med honom och göra saker så att han bara inte skrotade i hagen...så jag vet hur du har det :(

ja de e jättetråkigt... man tycker så synd om dom när dom bara går där i hagen... men jag får försöka underhålla henne på bästa sätt...

Inte för att jag har någon direkt kunskap vad det gäller spatt, men jag skulle nog hellre skritta henne uppsutten än att longera... longering är ju i stort sett aldrig bra för en häst. Ifall veterinären tycker du ska longera så kan du naturligtvis göra det. Vad säges om att köra hästen lite lös o leka med den ? När jag inte kan rida mina hästar så brukar jag skritta barbacka i grimman o öva vikthjälper osv..mycket nyttigt för oss båda...
Ifall du bor i närheten av säljaren så hade jag nog åkt ut dit o pratat med honom på tu man hand. Hota med att ge honom dåligt rykte, det bruka hjälpa ifall de vill fortsätta att sälja hästar o ha ett gott rykte...

Lycka till !

Om hästen har en tillräckligt stor hage med hästkompisar och bete eller grovfoder att plocka i så behöver du inte oroa dig för att den ska ha tråkigt.

visst har hon många kompisar och stor hage med mat och så.. men jag vill göra något med henne också.. tycker synd om henne när hon bara står där!
Jag har snackat emd säljaren, och vi ska lämna tillbaka henne, men han vill inte ta tillbaka henne, det är en lång historia, men jag kämpar på.. vi har en advokat nu som ska hjälpa oss...

Men om ni får henne avlivad, får ni inte ut dom pengarna ni köpte henne för då?

Får man fråga var ni köpt hästen??

Har en bekants bekant som sitter i ungefär samma sits nu och den advokaten hon anlitade sammarbetar tydligen med säljaren och hans advokat...lite jobbigt! Tänkte för denna tjejen bor i Växjö och Karlshamn är ju inte så långt bort... Du kan ju skicka ett PM om du vill, kanske inte så poppis att lägga ut namn eller företag här...??!!??

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 558
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 437
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka