Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lobelia

Trådstartare
Efter senaste dusten med min systers barn blev jag smått bekymrad. Min syster hade ont i ryggen och jag föreslog att hennes son (11 år) skulle gå och handla det är typ 75 meter till affären. Nej det kunde han inte och förresten skulle det bara bli fel enligt min syster då. Sedan föreslog jag att pojken åtminstone kunde slå in en födelsedagspresent (okej en stor) men det skulle han heller inte klara.

När jag sedan var på plats så var det in ikeamöbel som skulle få få de sista skruvarna iskruvade. Pojken som varit med och fixat resten av möblen under gårdagen och eftersom det var hans så fick han givetvis hjälpa till. Jag blev inte lite paff när ungen behövde utförliga handgripliga instuktioner innan han förstod hur man bar sig åt men efter ett par skruvar var han riktigt duktig, dvs killen hade troligen inte ens testat tidigare :(.

Sedan var det dags för att fixa sallad, kanske inte konstigt att det behövdes lite instruktioner där, men inget anmärkningsvärt, mer hur jag ville ha det men sedan kom den hemska tingesten, en konservburk. När pojken väl fått kläm (återigen handgripliga instuktioner) på tekniken med en vanlig enkel konservöppnare så gick det bra men det var uppenbarligen hans första och han var helt klart glad över sin nya färdighet. Pojken är alltså inte dum, men verkar inte fått lära sig :confused:.

Och jo vi fixade paketinslagningen också, och där var det min systerson som briljerade med att komma på hur vi skulle trolla för att få pappret att räcka, jag hade helt klart börjat på en ny rulle :o.

Har jag överdrivna förväntingar när jag tycker det är självklart att en 11-åring ska klara av att gå och handla, skruva i skruvar (med hjälp att dra åt det sista), packa in paket och få upp konservburkar?
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Tycker att dina förväntningar är rimliga...
Selma, nästa 3 år, kan nästan slå in paket själv... (hon övade före jul med några egagnade presentpapper och lyckades nästan...)
Hon "skruvar i skruvar" med sina plastmejslar (lyckas inte så bra, men skulle nog klara det om hon fick riktiga grejer).
Nej, hon kan inte gå och handla själv, men när jag var 11 så är jag helt övertygad om att JAG klarade det. Jag kunde åtminstone gå till närbelägna servicebutiken och köpa det som stod på lilla lappen jag fick med mig. Tror att jag var en hel del yngre när jag började kunnagå och köpa cigarretter åt mamma...
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Min 9-åring får gå själv till affären och handla småsaker, det är bland det roligaste hon vet! Skruvarna vet jag inte om hon ens skulle vara intresserad av, men paket tycker hon är roligt att slå in.

Men jag vet själv att jag nog är lite larvig när det gäller vissa saker som barnen ev skulle kunna göra....
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Jag gick själv och handlade när jag var 5-6 år (okej typ en liter mjölk eller så), så vitt jag mins skruvade jag i skruvar när vi hade träslöjd och det började vi med i trean och paketen, de var väl inte alltid så vackra men det var ingan annan som tog sig an dem. Från femte klass när mina föräldrar skilde och far flyttade sig så var det jag som lagade punktering på familjens cyklar. Skönt att veta att jag inte är ensam då :)
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Det handlar nog i mångt och mycket om att man måste låta barnen vara med och PROVA att göra saker! Att våga inse att de faktiskt växer, blir större och mognar så att de klarar av saker och ting.

Selma kan för övrigt använda konservöppnaren - mormors väggfasta variant - och är jättedukig på att skala och skiva morötter!
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

nä... Som elva-åringen kunde jag allt det ovanskrivna samt laga egen mat, baka mm. Gå till affären, tja som tre-åringen så han jag på den korta tid det tog min mor att gå in och hämta min lillebror (ca 2-3 minuter...) ta min tre-hjuling och cykla till affären 3-400 meter bort och "handla" mjölk och tablettaskar. Mamma mötte mig när jag var på tillbaka vägen med sakerna på flaket! Kan tänka mig att min mor hann bli rätt upprörd innan hon hittade mig. Jag som handlat MJÖLK! och godis (kassörskan måste ha missat mig, jag snattade nog för första och sista gången i mitt liv).

Allvarligt - en 11-åring kan handla själv i en affär jag blir lite mörkrädd när jag hör att han inte får. Hur ska han klara sig när han blir stor om han aldrig får prova själv? Fast din syster kanske tänkte sig att han skulle bo hemma för resten av livet?

Javan
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Kan jämföra med mina syskonbarn, och såväl 10- som 12-åringen skulle lätt klara det du rabblade upp. Kan det månde vara så att din syster inte vill att sonen ska växa upp?
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Det enda du självklart kan förvänta dig är att han ska kunna det som han fått lära sig :smirk:

Stackarn, det är ju KUL att lära sig saker när man är liten!
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

åhh kommer ihåg alla gånger jag blev skickad att köpa cigaretter och kvällstidningar till mamma och pappa ("Ett paket John Silver med filter och ett Röda Blend och så Expressen och Aftonbladet tack")... det var innan man behövde ha leg. för att köpa cigaretter... jag blev som 23 åring nekad att köpa cigatetter när jag skulle köpa till alla på kontoret (som var i 35 årsåldern typ) när jag var och handlade en gång - brukade springa och handla kaffe och mjölk och såna grejjer ganska ofta, men så en dag så var det en ny expedit i 18 årsåldern som vägrade sälja cigaretterna till mig utan leg... :-)

(röker inte själv, kommer aldrig att göra det, tror alla som rökte på kontoret har slutat vid det här laget - var ju ett gäng år sen och skulle aldrig köpa cigaretter år ngn minderårig... bara så vi slipper den debatten)
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Jag gick till affaren och handlade sjalv nar jag var 7 och det var betydligt langre an 75 meter! Nar jag var 12 passade jag mina smabroder, da 5 & 3 ar gamla, fran morgon till kvall lordag-sondag medans mamma och pappa jobbade pa vart nya hus.
Barn klarar mer an man tror om de bara far en chans.
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Min lillsyrra (också 11) klarar av allt det där, utom möjligen skruvandet iom att det aldrig behövts... Men tror nog att hon skulle klara det också utan problem...
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Det verkar som om din syster har glömt bort att barnen växer.
Hon gör samma saker och likadant hela tiden som när sonen var liten.
Det är inte riktigt bra.

En 11-12åring kan massor, bara man lär dem först.
Precis som med alla människor.

Min dotter kunde öppna konservburkar med svår konservöppnare redan som 8-åring.
Innan dess så var hennes händer inte starka nog.
Kattmaten var ju på burk.
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Jag har en 11 åring hemma.

Gå och handla är väl normalt inga problem, men det beror ju lite på vad som ska handlas. Varor som ligger högt upp når hon inte, så det funkar inte. Att säga köp något till middag, se vad där är som ser gott ut funkar inte heller. Det tar timmar av velighet innan hon blir klar då.

Slå in presenter är inga problem, inte salladen heller. Sånt sköter hon oftast här hemma. Skruva ihopa möbeln hade hon fixat, men det hade tagit tid om hon skulle finurla ut hur själv.

Konservöppnaren ställer däremot till problem. Kattmat och oliver har lock med "ögla" att dra i, och andra konserver använder vi sällan. Så konservöppnare är ingen vardagspryl.

Vad man kan och vad man inte kan beror mest på vad man tränat på helt enkelt.
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Jag kan lova att om det varit en tjej så hade hon säkert fått/kunnat göra mycket mer. Många jamsar mycket mer med sina pojkar.

Mina pojkar på 4 och snart 8 var mycket behjälpliga när jag skulle montera bokhyllor och garderober när vi varit på Ikea i mellandagarna.

Som övriga skriver, det du räknat upp borde 11-åringen verkligen klara av om han bara fått lära sig.
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Min syster behandlar sina barn lika, hon har en flicka som är tre år yngre och visst hon kanske kan mer i vissa avseende men inte i andra och det beror i på att de är olika i sättet och inte på några könsfördomar.
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Tja pojken är lång för sin ålder, 1.60 eller så så han når nog det mesta, dessutom är han förståndig och läskunnig, jag hade inte tvekat ett ögonblick att skicka honom. Det enda problemet med den aktuella inköpslistan var att det kanske blivit lite väl tungt med 4 1,5 liters läsk+ lite småsaker till, men han hade kunnat gå två gånger eller tagit med sig en shoppingvagn.

De övriga uppgifterna fixade han med lite hjälp, det var bara lite självförtroende och instuktioner som saknades så det var lätt fixat.
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Hm det är nog här skon klämmer + att min syster kanske inte har världen bästa tålamond och står ut med att det misslyckas ett par gånger först, man behöver ju träna ;). Givetvis var detta bara exempel, det finns mer jag reagerat över :(.
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

HA! 4 x 1,5 liter läst fixar en 11 årig hästtjej utan problem! Hon är rena packåsnan att ha med sig när man handlar.
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

*knapplånar*

Min tolvåring är den som fixar allt tekniskt "tjafs" när inte pappa är hemma, jag klarar inte av att koncentrera mig på sånt (pga sjukdom)...
Nioåringen har i flera år gjort egen fruktsallad som kvällsfika både konserverad och färsk frukt.
Kattmatsburkarna har de nog öppnat och servaerat sen de var 3-4 år, det gillar ju ungar.
Men det kanske är för att jag tror på pedagogiken "learning by doing" och sällan hjälper till utan låter barnen praktisera själva i det längsta.
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Jag har en 11-åring och en som snart fyller 13 år här. Båda är pojkar.
Den äldsta har alltid varit duktig på att hjälpa till och sedan de var 7-8 år har de kunna gå enklare ärenden till affären. De ber om hjälp om de ej hittar det de ska ha eller om de inte når upp.

Här är lite exempel på vad 11-åringen kan utföra för "sysslor" idag:
Handla enligt inköpslista
Installera program på datorn
Laga enklare maträtter (koka makaroner, steka hamburgare o dyl)
Baka enligt recept
Plocka ur diskmaskinen
Hänga tvätt
Se till att tvätten kommer till tvättstugan
Se till att han har gympakläder med sig på rätt dag
Packa träningsväska till hockey/fotboll
Fixa matsäck
Skruva ihop saker, hanterar hammare och spik
Klippa gräs
Städa (dammsuga, damma)
Kan ringa till okända vuxna och presentera sig och framföra sitt ärende, tex till ishallen, biblioteket.

Han tror ofta att han inte kan, men det är nog mest lathet. Han fixar det mesta jag ber honom om och jag tänker inte på att han inte skulle klara av det. Ibland blir det naturligtvis lite fel, men det gör vi ingen stor affär av.
Din syster behöver nog släppa på sina krav och låta honom göra saker och ting på sitt eget vis. Ibland gör de inte som man själv skulle ha gjort, men det behöver inte vara sämre. Tvärtom så kan man komma på nya sätt att göra saker på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp