Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Jisses - ungern måste ju nästan anses som "handikappat" pga av sina föräldar... Stackars barn, klart en 11åring ska kunna gå och hadnla med en imköpslista, blir det fel så blir det fel - inte så mkt att orda om.
Barn måste ju få LÄRA sig att klara sig själv - det är det barndommen går ut på. Föräldrarna gör sitt barn en stor OTJÄNST genom att göra såhär
Min kompis tjej har npg haft det ungefär likadant, jag brukade bli helt chockad i börjabn när jag insåg att 18åringen inte visste hur man betalde en räkning, eller hur tog reda på färdvägen om hon skulle åka spårvagn ect.
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Jeg gjorde dette når jeg var 11 år, men min bror som i år blir 9 kunne ikke gjort noe annet enn å skru inn skruer, og helt ærlig tror jeg ikke at han kommer til å handle mat når han er 11 - rett og slett fordi han er upålitelig når det kommer til penger og han er veldig viss på at om han bare maser, slår og sparker "litt" så får han det som han vil (Gutten har alltid fått det som han vil).

Dog fikk jeg aldri lov til å være med mamma å lage mat eller å bake kaker, så det lærte jeg ikke før jeg begynte med kjøkken på skolen. Men pakke inn gaver, rydde, skru inn en mutter, henge ut klær og kjøpe mat - det gjorde jeg.
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Jag är 14 och kan inte öppna konservburkar :o Lite pinsamt på hemkunskapen och när jag ska laga mat någonannanstans än hemma..
-Kan du hjälpa mig med konservburken? :o

Förklaringen till detta är dock enkel , vi har aldrig konservburkar hemma
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

heheh de där med två handtag är jag urusel på :o dessutom är det väldigt stora för mig att hålla ihop med en hand(har små och klena händer)
det finns sådna lite mer "primitiva" som man håller i handen och "jukkar" fram själv - de är mkt lättare! :angel:
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Försök ta upp det här lite försiktigt med din syster, och påtala ofta om hur hennes son har varit när han hjälpt dig.
Förstår att det är känsligt att komma med "kritik" men försök att vara lite smidig. Och låt ALDRIG sonen bli inblandad i diskutionen - han kan säkerligen tolka det som kritik emot HONOM.
Var det gäller honom - försök uppmuntra honom att göra saker på egen hand, barn tycker ofta OM att ta "lagom" med ansvar över saker och ting -det ger dem självförtroende att veta att man litar på dem och bättre självförtroende när de klarar av en uppgift.
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Jag klarar inte av nån variant av de där hemska öppnarna...Fy för konservburkar , fram för kartongförpackad mat!
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Min syster var hemma när pojken skruvade mm och hon kan knappast ha missat att jag berömde hennes son och att vi hjälptes åt. Killen är mycket förnuftig, han är väl medveten om hur mamma är och fungerar, barner otroligt mycket. Jag bor långt ifrån dem och kan därmed inte göra mycket för/med barnen.

Hon gör sitt bästa, men är tyvärr lite överbeskyddande och tydligen är barnens pappa etter värre (de är skilda) och i det perspektivet tror hon säkert att hon hanterar det bra och låter barnen göra mycket. Angående det tekniska som paket och skruvar så är båda föräldrarna helt inkompetenta, så de kan väl inte föreställa sig att en 11-åring ska klara av det de själv har svår med :angel:
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Visst ska han kunna göra allt det där. Bra att ni gjorde det tillsammans!
Jag har alltid kunnat göra allt själv och gick och handlade själv innan jag fyllt fem. Vi hade mina barns kusiner (två tjejer som är 12 och ett halvt år) hemma i julhelgen. På annandagen skulle vår familj på dop så de fick vara hemma själva en stund på kvällen. När det gällde mat så frågade vi om det var ok med makaroner och köttbullar till kvällsmat och om de kunde laga det själva. Jovisst kunde de det. :smirk: När vi kom hem lite senare så visade det sig att de inte hade en aning om hur man gjorde när man kokte makaroner. De hade helt enkelt lagt i makaronerna i ljummet vatten och inte var de kokta efter tre minuter. :angel: Hur som helst så kunde vi ju inte låta bli att komma med gliringar till deras föräldrar om att det kanske var dags att lära deras barn att koka pasta. :D Tjejerna ska komma hit i sommar igen och tills dess har de lovat att de ska kunna det. Annars får jag väl ha en basmatlagningskurs med dem. Fast tanken är ju annars att de ska måla stallet. :angel: :)
 
Sv: Vad kan man förvänta sig att en elvaåring klarar?

Makaroner i ljummet vatten, det var bara för gulligt, fast köttbullar går ju bra utan att steka :angel:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp