Bukefalos 28 år!

Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag behöver tips på arbeten som inte är fysiskt tunga.
Har stora problem med värk i hela kroppen, har inte fått någon diagnos direkt men läkaren säjer att det är fibromyalgi liknande O_o Nåja.
Hursom så vill jag byta jobb. Jag har jobbat i vården i 15 år och nu är jag så less så less samt att min kropp inte klarar av det.

Det enda jag har tankarna på är lastbilsschaffis, alternativt taxi.

Tips på alla möjliga jobb önskas.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Lastbischaufför är nästan alltid fysiskt tungt, dessutom sitter man still mycket vilket leder till att man blir stel så det är absolut inget jobb jag skulle rekommendera till någon med fibro.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Som personlig assistent finns ju jobb som inte är så fysiskt tunga, om du kan tänka dig att delvis vara kvar i ett vårdyrke.

Jobba i reception, svara i telefon eller kontorsarbete kan säkert fungera om du ser till att ta regelbundna småpauser och inte blir sittande hela tiden.

Kan du tänka dig att utbilda dig? Behöver ju inte vara flera år, finns ju kortare yrkesinriktade utbildningar.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Det är just att sitta still som gör mig tveksam fast samtidigt så har man väl oftast bättre stolar osv i en lastbil än i en vanlig bil.
Plus att man kan ha massagedynor osv.
På vilket sätt menar du att det är fysiskt tungt?
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Jag jobbar som pers ass nu på 65%, tyvärr hos en som kräver lite för mycket av min kropp och helt galet mycket av mitt psyke.
Det är nästan den största delen till att jag vill byta inriktning, att jag inte klarar av att bita ihop längre.
Jag har sökt pers ass jobb i två år nu utan att hitta ett riktigt bra, dom som är lätta både fysiskt och psykiskt är väl inte lediga helt enkelt.

Jag kan tänka mig att utbilda mig om jag bara kommer på vad jag vill utbilda mig till :)
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Jag håller på att omutbilda efter det att jag fick stora problem med min rygg,(är bl.a stelopererad).
Jag blir färdig med min utbildning i maj, men känner lite oro för alla jobb jag kollat på kräver de erfarenhet, och helt ny på en ny branch har man ju inte det.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Du måste ju lasta och lossa lasten. Kräver ofta en rejäl kroppsinsats även om man använder hjälpmedel.
Vad har du för vårdutb? Tex arbeta på vårdcentral är ju oftast inte fysiskt tungt. Vissa vårdavd på sjukhus borde ev också kunna gå.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Att köra tex schaktbil är för det mesta inte tungt alls, men om du får lera som fastnar på flaket eller om du kör snö vintertid så kan du behöva skotta rent flaket, vilket oftast är riktigt tungt. Är dock inte så vanligt att man behöver det.

Däremot kan det vara rejält ojämn mark, vilket iaf jag som har whiplash och ibland diffus ledvärk kan tycka är lite jobbigt. Att det är ett stillasittande jobb får man lösa genom att röra sig på rasterna och efter jobbet. :)
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Det oroar mig också. Alla jobb jag har tittat på som jag känner att jag skulle kunna klara av kräver erfarenhet.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Jag har ingen vårdutbildning och känner att jag inte vill utbilda mig åt det hållet då jag känner att jag är färdig med vården.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Tack för det inlägget. Sen kan man ju köra mjölkbil osv alla lastbilsjobb tror jag inte är tunga.

Sen är jag ganska jäkla tjurig också och det är inte så att jag inte klarar av något fysiskt alls :) men det får inte bli för mycket. I vården är det ju dessutom så att man inte kan släppa det man har för händer för att ta en paus.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Butiksbiträde. Ffa kassaarbete är inte tungt. Men att vara på golven med mycket varuplock är tyngre (mataffär).
Kan tänka mig att klädaffär är lättare.
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Jag har en lågaktiv reumatisk sjukdom och brukar jobba extra som lastbilschaffis. Och jag skulle faktiskt avråda dig... Själva körandet är kanske okej, men som ny i branschen måste man kunna börja med skitjobben som innebär mycket slit och släp. Bara att klättra upp och ner i hytten för att koppla isär/ihop bil o släp och springa och stänga dörrarna där bak (om man kör pall- eller styckegods) sliter nåt enormt på kroppen när den är halvkass sen innan. Sen tillkommer lastning och lossning och sånt.

Jag håller själv på att skola om mig till ett jobb jag hoppas klara av i framtiden. Mina kriterier för att börja plugga var att det ska gå att plugga på mitt närmaste universitet, det ska finnas jobb när utbildningen är klar och det ska vara intressant. Jag fastnade på farmaceutprogrammet, som jag hittade när jag läste nånstans att det är stor brist på receptarier. Som receptarie jobbar man oftast på ett apotek. Det kan inte beskyllas för att vara något tungt jobb och man har möjlighet att både stå och sitta litegrann. Så jag tror att det blir bra för mig. Kan det vara något för dig?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Det är faktiskt något som jag har nuddat vid i tanken men blivit lite avskräckt av att jag har fått för mig att det är väldigt långa studier.
Stämmer det?
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Jag googlade nu ser att farmaceut utbildningen ändå inte finns i min stad och jag är tyvärr inte så flyttbar. :(
 
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Apotekstekniker har kortare utbildning, kanske finns det nån utb. på distans?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan man jobba med när kroppen gör ont?

Åh tack :) Ja det gjorde det ju. Nu fick jag nått att fundera på.

*kl
Men jag tar såklart gärna emot fler tips.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 269
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 905
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 297
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 210
Senast: Dimmoln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp