Vad kan man jobba med som ekonom?

Jag skulle säga såhär: oavsett vad man vill jobba med, så skulle jag inte rekommendera en sån utbildning till någon. Annat än då om det är det absolut enda alternativet att få en högre utbildning öht, eller att man vill maximera sina möjligheter att få jobb specifikt i Kristianstad.

Fast när det gäller HR så har jag aldrig stött på att man värderar lärosätet man läst vid så högt. Problemet är mer att få första jobbet och sedan, om första jobbet är inom rekryterings/bemanningsbranschen vilket ofta är fallet, att ta sig vidare därifrån till något bredare.

Jag valde min grundutbildning på den mogna analysen att jag 1) ville ha ett program 2) på max 3 år som 3) hade programstart även på VT. Utifrån detta identifierade jag ett program som hade en mix av ämnen som tilltalade mig (däribland FEK A ;)), och så var det med det :p

Sedan har jag nöjespluggat en hel del utöver det :angel:
Jag valde konsekvent det som verkade minst tråkigt. Sedan blev jag kvar och disputerade i det allra minst tråkiga ämnet.

Någon plan var aldrig aktuell. Om något, så hade jag en plan att inte bli fil kand i det roligaste ämnet. Det blev jag ju inte heller, jag blev doktor i det ämnet istället. :p Dessutom var jag över 25 när jag började, för innan dess hade jag ingen lust alls och hade dessutom inte läst in motsvarande gymnasiet ännu heller.

Har en rätt nyligen avklarad ekonomie kand.examen inom företagsek. Jobbar som Billing Administrator på ett av landets största telekom företag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka